IT distributeurs spelen steeds belangrijker rol bij multi-channel successen

De wereldwijde branche-organisatie voor technologie distributeurs GTDC heeft een gedetailleerde nieuwe studie gepubliceerd waarin beslissers van onder meer venture kapitalisten, OEM’s, opkomende tech bedrijven, MSP’s, IT-dienstverleners en eindklanten hun visie op IT distributeurs geven.

De leden van de GTDC, waarbij alle grote IT distributeurs zijn aangesloten, zijn gezamenlijk goed voor een jaaromzet van 150 miljard dollar wereldwijd.

Uit de nieuwe, onafhankelijk geproduceerde GTDC publicatie ‘Tech Distribution 2025’ komt naar voren dat het distributielandschap meer en meer instrumenteel en onderling verbonden is in de verschillende technologiesegmenten. Daarmee krijgen IT distributeurs een groeiende en vitale rol bij multi-channel successen.

“Toen we opdracht gaven voor dit onderzoek wilden we een compleet end-to-end overzicht krijgen van IT-distributie, van hoe het was tot hoe het er in de nabije toekomst uit zal zien,” aldus Frank Vitagliano die sinds april dit jaar CEO van de GTDC is. “Tot op heden hadden we als GTDC nog niet onderzocht in welke mate de verschillende spelers in de tech industrie afhankelijk zijn van distributeurs. Een van de uitkomsten van dit rapport is dat de onderlinge samenwerking en planning met distributeurs een stuk dieper en verder gaat dan in de afgelopen jaren.”

Tech Distribution 2025 is gebaseerd op gedetailleerde enquêtes en interviews met meer dan 50 top executives uit de verschillende betrokken segmenten. De meeste deelnemers aan het onderzoek – bijna 69 procent – beschikken over ruim tien jaar ervaring in het werken met IT distributie. Nieuwkomers binnen distributie vertegenwoordigen zo’n 10 procent van alle respondenten, terwijl 21 procent tussen vijf en tien jaar ervaring heeft met distributie.

De respondenten gaven hun verwachtingen ten aanzien van hun distributie partnerships tot in het jaar 2025 als volgt aan:
– Meer dan de helft (61 procent) verwacht een groei van meer dan 10 procent via distributeurs
– Virtual warehouse support voor SaaS en cloud oplossingen zal de belangrijkste taak van distributeurs worden en bovendien een belangrijk middel om de vraag te stimuleren
– Integratie, logistiek en voorraadmanagement, samen met asset lifecycle services, blijven cruciaal

Daarnaast blijven de ontwikkeling van channel partners, krediet- en andere financial services en werving van nieuwe channel partners een top-prioriteit.

Multi-vendor oplossingen essentieel

“Deze studie bevestigt dat veel hoofdtaken die distributeurs al lange tijd bieden ook in de digitale wereld extreem belangrijk blijven,” stelt Vitagliano. “De toegevoegde waarde van distributeurs blijft groeien waarbij businessmodellen en portfolio’s zich blijven ontwikkelen. Multi-vendor oplossingen zijn essentieel en channel partners en vendors willen graag dat distributeurs de producten, oplossingen en specifieke services leveren die nodig zijn om te leveren die alle consumenten en bedrijven nodig hebben.”

Meer informatie: gtdc.org/research-reports