Insight Technologies: Onze partners moeten bepalen of cloud hun vijand of vriend is

Wolfgang Ebermann en Frank Hoekstra, InsightTechnologies

Op 18 oktober organiseerde Insight Technologies in Sugar City in Halfweg zijn jaarlijkse klantenevent, dit keer onder de titel ‘Higher Ground’. Immers: vanaf een hogere plek kun je je omgeving beter overzien. In de keynote en omringende presentaties konden de bezoekers ervaren hoe ‘future technology’ hun business slimmer laat functioneren en de connectie met klanten en medewerkers verbetert.

 

ChannelConnect sprak met Wolfgang Ebermann, President EMEA bij Insight, over de recente ontwikkelingen in zijn bedrijf. “De afgelopen twaalf maanden hebben we een duidelijke versnelling gezien op het gebied van innovatie. Uit een recent afgesloten studie onder de top-1000 van onze klanten , de Insight Intelligent Technology Index, blijkt allereerst dat de uitgaven aan IT met dubbele cijfers groeien. Investeringen in cloudoplossingen staan daarbij bovenaan het lijstje. Gebruikers realiseren zich steeds meer dat ze zonder cloud de ontwikkelingen in de markt niet meer kunnen bijhouden en flexibiliteit en wendbaarheid missen om te innoveren. IaaS en SaaS worden steeds populairder. Voor ons als leverancier is het belangrijk om deze nieuwe inkomstenbron – managed services inclusief consultancy en implementatiesupport – naast onze transactionele business verder te ontwikkelen.”

Toegevoegde waarde

Frank Hoekstra, vicepresident Benelux bij Insight: “De Nederlandse situatie sluit aan bij wat Wolfgang zojuist heeft aangegeven. Onze partners staan voor de keuze of ze zelf moeten investeren in infrastructuur of in cloudoplossingen en moeten bepalen of cloud hun vijand of hun vriend is. Wij proberen onze klanten zoveel mogelijke te helpen bij het ontwikkelen van de toegevoegde waarde waarmee ze relevant blijven voor eindgebruikers. Toegevoegde waarde halen we inmiddels ook uit de overname van Caase, nu een jaar geleden, die zowel voor onszelf als voor de partners in ons ecosysteem positief heeft uitgepakt. Zoals we zo-even bekend hebben gemaakt stellen we de IP van Caase nu ook internationaal beschikbaar.”

Cloud en businessmodel

Frank Hoekstra

“De adoptie van cloudbusiness gaat razendsnel en dat betekent ook aanpassing van ons businessmodel”, vervolgt Hoekstra. “Licenties worden bijvoorbeeld niet meer in één keer aangeschaft, maar op maandbasis naar gebruik afgerekend. Dat heeft vanzelfsprekend een behoorlijke impact op je cashflow.”

Wolfgang Ebermann

Ebermann vult aan: “Niet alleen op de cashflow, ook op de manier waarop je je partners ondersteunt, met name die uit de hoek van de value added resellers. Je bent er niet met het toevoegen van cloudoplossingen aan je portfolio, je moet partners ook echt aan de hand nemen en laten zien wat digitale transformatie voor henzelf en hun klanten kan betekenen. Voor hostingpartijen is een en ander minder ingrijpend, zij zijn het abonnementsmodel immers al gewend.”

Insight Digital Workspace

“Deze oplossing is gebaseerd op een product uit het portfolio van Caase en wordt na de primeur in Nederland ook verder uitgerold in de EMEA-regio”, vertelt Hoekstra.” We hebben er hoge verwachtingen van, mede ook door de ervaring die Caase er in de afgelopen periode al mee heeft opgedaan in de gezondheidssector. In grote lijnen brengt het alle in- en uitgaande communicaties van alle soorten devices samen in één dashboard. De onderliggende technologie is Office 365.”

“E-mail is nog steeds de ‘cockpit’ voor heel veel gebruikers, maar die is niet ontworpen voor de bredere communicatiebehoeften van tegenwoordig”, vult Ebermann aan. “Maar het is lastig om de gewoonten van mensen te veranderen. Om die reden introduceren we de Insight Digital Workspace, die aansluit op de beleving zoals ze die gewend zijn. De Digital Workspace-cockpit kent drie elementen: corporate, zelf gecreëerde samenwerkingsverbanden en je persoonlijke omgeving.”

“Vanuit de Digital Workspace krijg je vanzelf de aansluiting met de moderne werkomgeving die ook de jongere generatie aanspreekt en we zetten met name in op de midmarket, die de motor van onze economische groei is”, vervolgt Ebermann. “We willen een laagdrempelige bijdrage leveren aan het digitaliseringsproces, de implementatie kan in een week of acht worden afgerond. Ook het trainingsproces is afgestemd op de nieuwe manier van werken, met video’s, interactieve sessies en chatmogelijkheden.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 7]

Lees het artikel hier in PDF