Informatica: Data-analytics wordt steeds belangrijker voor de mid-market

Mark Oude Nijhuis, Sales Specialist

Met name grootzakelijke bedrijven verzamelen data om hun bedrijfsvoering te verbeteren. Het mkb, ook het topsegment, houdt zich vooralsnog minder bezig met het analyseren van gegevens. Informatica wil samen met Tech Data de mid-market helpen bij data-analyse.

 

Informatica is een Amerikaans bedrijf dat de laatste jaren is uitgegroeid tot koploper op het gebied van datamanagement. De Benelux-vestiging is gevestigd in Amsterdam waar 50 mensen werken. “Heel veel bedrijven in de AEX zijn klant van ons”, vertelt Sales Specialist Mark Oude Nijhuis. “Grote corporates veranderen in datagedreven organisaties, of het nu banken, telecombedrijven, retailers of fabrikanten zijn. Ze willen keuzes maken op basis van de juiste relevante data en niet langer op hun onderbuikgevoel. Ook de mid-market toont steeds meer interesse.”

Tussenlaag

Bij informatica draait het dus om data, maar toch bouwt het bedrijf geen databases of applicaties. “Wij zorgen voor de tussenlaag, het datamanagement. Wij zorgen ervoor dat de kwaliteit van de data goed is. Ook categoriseren we gegevens en houden we ons bezig met governance. Anders gezegd: alles wat met het beleid rondom data te maken heeft. Waar komen gegevens vandaan, welke worden bewaard en wat doet een bedrijf er precies mee?”

“Data speelt in iedere sector een rol”, zegt Partner Sales Manager June Bronwasser. “Voorbeelden zijn de gezondheidszorg, logistiek, bancaire wereld of maakindustrie. Wat het complex maakt is dat bedrijven bijna altijd meerdere databronnen hebben. Dat kunnen systemen zijn die lokaal draaien, maar steeds vaker gaat het om informatie in de cloud. Het staat bijvoorbeeld bij Amazon, Microsoft of Google. Ons platform verzamelt data uit alle bronnen.”

“Vroeger was het onmogelijk om heel grote hoeveelheden data te verzamelen of je moest heel diepe zakken hebben. Mede dankzij relatief betaalbare cloudopslag en nieuwe technologieën is dat veranderd. Een belangrijke functie van ons platform is het waarborgen van de datakwaliteit. Met vervuilde gegevens kun je weinig aanvangen. Een eenvoudig voorbeeld: als een bedrijf bijvoorbeeld adresgegevens, postcodes, e-mailadressen of telefoonnummers wil controleren, dan is dat mogelijk via onze datakwaliteitsoplossingen. Die informatie kan een bedrijf verbeteren. Dat kan met alle soorten data, bijvoorbeeld ook met bank- of EAN-nummers (unieke identificatienummers, red.).”

Analytics

Eén van de doelen van ‘data-managen’ is het uitvoeren van analyses op betrouwbare geïntegreerde data. “We gaan verder dan Business Intelligence (BI) waarbij het vooral draait om standaard rapportages. Denk aan de omzet per kwartaal, per medewerker of per regio”, zegt Oude Nijhuis. “Met analytics willen we verbanden laten zien die je eerder niet kon aantonen. Het volume van data uit applicaties, IoT, devices en online toepassingen is ontzettend toegenomen. Bedrijven die al deze verschillende vormen van data kunnen combineren, zijn in staat om nieuwe inzichten te verkrijgen en hier waarde uit te halen. Zo kan een bedrijf voorspellen wanneer een bepaalde machine een onderhoudsbeurt nodig heeft. Een spoorbedrijf kan klanten vertellen in welke wagon er waarschijnlijk plek is. Er zijn allerlei leuke – soms onverwachte – voorbeelden te geven: een Amerikaanse autobouwer meldde onlangs dat het een beter beeld heeft van het weer dan bijvoorbeeld The Weather Channel. Waar het weerkanaal slechts duizend meetpunten heeft, kon de autofabrikant beschikken over zes miljoen auto’s met relevante sensoren.”

Naast het verbeteren van datakwaliteit zorgt het Informatica-platform ook voor het opschonen en beveiligen van gegevens. “We doen bijvoorbeeld aan datamasking, dus het maskeren van data zodat het niet naar een persoon of attribuut te herleiden valt. Dit kan belangrijk zijn om aan bepaalde GDPR-regels te voldoen. Wij zien een enorme vraag naar het categoriseren van gegevens. Met name in analyticsprojecten waarbij het belangrijk is dat analisten weten waar de data zich bevindt. Hierdoor wordt het zoeken naar de juiste data beperkt en kan men zich meer richten op waardecreatie uit de beschikbare data. Alleen als je een goede datacatalog hebt, kun je optimaal naar verbanden zoeken. Met een datacatalog is het ook mogelijk om de data-lineage te kunnen vaststellen. Het geeft inzichten in waar de data vandaan komt, wat ermee is gebeurd en wie de bewerking heeft uitgevoerd. De traceerbaarheid van data wordt steeds belangrijker.”

Businesspartners

Informatica levert al deze mogelijkheden op modulaire basis. Het is dus mogelijk om klein te beginnen en het systeem daarna verder uit te bouwen. Bronwasser: “We zien veel bedrijven die starten met de modules catalog en governance. Later breiden ze dit uit. Tegen mid-marketbedrijven zeg ik vaak: ‘Begin klein.’ Hierdoor is het overzichtelijk en is het mogelijk relatief snel resultaat te boeken.

‘Een belangrijke functie van ons platform is het waarborgen van de datakwaliteit’

Van oudsher heeft Informatica veel grootzakelijke klanten, maar de belangstelling voor datamanagement neemt toe bij het hogere mkb-segment. “Daaronder scharen we bedrijven met 250 miljoen euro omzet, maar we hebben ook kleinere bedrijven als klant die erg datagedreven zijn. Om mkb-bedrijven te bereiken hebben we een overeenkomst gesloten met distributeur Tech Data. Hierdoor kunnen businesspartners voortaan onze oplossingen leveren.”

System integrator

De keuze om met Tech Data in zee te gaan, heeft te maken met het feit dat mkb-bedrijven vaak een nauwe relatie hebben met hun businesspartners. “Partners zijn goed bekend met zo’n bedrijf en zijn daardoor in staat om te adviseren hoe ze met hun data kunnen omgaan. Wij hebben zelf ook mid-marketklanten, maar businesspartners zijn beter in staat om in te spelen op de specifieke behoeftes van het mkb. Ze hebben daar de ervaring en mankracht voor.”

Op het moment heeft Informatica drie actieve partners die het mid-marketsegment bedienen, maar dat aantal kan verder omhoog. “We streven niet naar tientallen partners, maar er is zeker ruimte voor groei. De partners moeten in staat zijn om de ontzorgende rol te spelen van Value Added Reseller (VAR): klanten kunnen adviseren over het optimale gebruik van beschikbare data en de implementatie verzorgen. Wij stellen verschillende soorten trainingen beschikbaar voor onze partners.”

Over Informatica 
Informatica heeft zijn hoofdkantoor in het Californische Redwood. Wereldwijd werken er 3500 medewerkers, verdeeld over 26 landen. Het Benelux-kantoor is gevestigd in Amsterdam.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het magazine ChannelConnect 4 2018]

Lees het artikel hier in PDF