Het internet of things en de smart technology-golf

Ik word gewekt door het geluid van mijn smartphone die de juiste tijd heeft bepaald aan de hand van mijn biologische klok. Vervolgens spring ik onder mijn slimme douche, die weet welke watertemperatuur ik het lekkerst vind en die ook in de gaten houdt wanneer ik mijn haar was, zodat de waterdruk wordt aangepast. Na het douchen doe ik mijn smartwatch om, die onmiddellijk begint met het meten van mijn hartslag. Ik loop naar beneden naar de keuken, waar het aangenaam warm is omdat mijn slimme thermostaat weet bij welke temperatuur ik me het lekkerst voel. Dan pak ik een mok vers gezette koffie van mijn slimme koffiemachine, die aan de hand van mijn wektijd precies weet wanneer hij zichzelf moet inschakelen.

We staan aan het begin van een wereld waarin smart technology alomtegenwoordig gaat zijn. We leven in een fascinerende tijd, waarin het hierboven beschreven scenario je aanspreekt, dan wel afschrikt – en dan heb ik nog niet eens verteld wat er gebeurt als ik mijn smart home verlaat om in mijn smart car, via de smart city, naar mijn smart office te rijden.

Bij Xirrus hebben we onderzocht hoe technologie kan worden gezien als een verlengstuk van jezelf. Daaruit komt naar voren dat onze psychologische drang om onze fysieke grenzen te overschrijden en onze omgeving te beïnvloeden en ermee om te gaan, tot een nieuwe golf van persoonlijke technologietoepassingen zal leiden. In die wereld is er sprake van een verfijnde convergentie van smart technologieën met onze eigen instinctieve capaciteiten. De scheidslijn tussen technologie en ‘ons’ vervaagt als we ons een weg banen door een persoonlijke neurale laag die over het Internet of Things (IoT) komt te liggen.

Omgevingsintelligentie
Het Internet of Things is een inmiddels welbekende term die de trend beschrijft waarbij fysieke objecten worden voorzien van technologie die data verzamelt en verzendt via wifi. De markt voor IoT zal naar verwachting in 2020 al het astronomische aantal van 50 miljard apparaten omvatten, waardoor ons persoonlijke en zakelijke leven wordt verrijkt met ‘omgevingsintelligentie’.

Hoe goed bent u al op de hoogte van de terminologie rondom IoT, waarin slimme innovaties ervoor zorgen dat u uw hersens niet langer hoeft te belasten met taken die geautomatiseerd kunnen worden?

1. Wearables
Draagbare IoT-apparaatjes, waarvan de smartwatch wel de bekendste is, zijn inmiddels een algemeen bekend voorbeeld van nieuwe technologie geworden. Er is een grote keuze in fitnessbandjes, waarop ook nog spelletjes gespeeld kunnen worden. Ook de zogenaamde ‘shockables’ vallen in deze categorie, waarbij mijn Fitbit-activiteitentracker me met een schokje waarschuwt als mijn tempo verslapt.
2. Nearables
Nearables hebben betrekking op de locatie waar iets of iemand zich bevindt. Het zijn energiezuinige slimme ‘dingen’ die andere apparaten in de buurt kunnen activeren, zoals apparaten die gebruik maken van iBeacon om op nabijheid gebaseerde taken uit te voeren.
3. Hearables
Geluid is een belangijk onderdeel van onze leefomgeving en spraak en video vormen een groot deel van ons smartphonegebruik. Het dragen van bedrade oordopjes of koptelefoons is inmiddels sociaal geaccepteerd. Maar geluidstechnologie is volop in ontwikkeling en zal de manier waarop mensen apparatuur in en om het oor ervaren en gebruiken nog sterk beïnvloeden. Sommigen verwachten dat we dankzij grote disruptieve innovaties in dit IoT-veld in 2018 met zijn allen meer dan 5 miljard dollar aan hearables zullen spenderen.
4. Rideables
Deze technologie begint langzaam door te breken met de introductie van de laatste mini-Segway of hoverboard. De term ‘rideable’ kan ook verwijzen naar andere technologieën die met manieren van transport te maken hebben.
5. Embeddables
Bij deze categorie vervaagt de scheidslijn tussen mens en technologie. Beschouwd als de volgende stap na wearables, stellen embeddables de mens in staat om zichzelf te upgraden met microscopisch kleine computers die onderhuids worden ingebracht. Deze ontwikkeling brengt ons van wearables die kunnen rapporteren wat we doen naar apparaatjes die kunnen vertellen hoe we iets doen.
6. Ingestibles
Net als embeddables is deze vorm van technologie bedoeld om in het menselijk lichaam te worden toegepast. Het lijkt nog sciencefiction, maar de markt voor slimme pillen zou eind 2017 al 965 miljoen dollar groot moeten zijn. De ontwikkelingen op dit terrein focussen vooral op gezondheidsapplicaties om patiënten te monitoren en diagnostische beelden te kunnen maken.
7. Awareables
Hiermee wordt de ontwikkeling aangeduid waarbij de technologie rekening gaat houden met omgevingsfactoren en daarop gebaseerd bepaalde (re)acties uit te voeren.
8. There-ables
Misschien is het wel niet handig om allerlei technologie met je mee te slepen, het is wellicht handiger wanneer het overal om ons heen aanwezig is. Met there-ables worden de slimme thermostaten, koffieapparaten, spiegels, kranen, douches, tafels en andere apparaten aangeduid die we binnenkort in onze huizen en kantoren zullen installeren. Veel mensen denken dat deze laatste een van de blijvende categorieën smarttoepassingen is die ook na de hype-fase van IoT hun plaats zullen behouden.

Hebt u last van IoT-golfjaloezie?
Hoe goed bent u inmiddels thuis in de terminologie rondom de IoT-golf op een schaal van nul tot tsunami? Met de snelle groei van slimme apparaten en wearables die nu op de markt komen en wanneer dit door de massa wordt omarmd, lijkt de kans groot dat ook nearables, hearables en there-ables op grote schaal geadopteerd zullen gaan worden. Bent u klaar voor deze explosie van smarttechnologie? Zelfs als u dat zelf niet bent, moet uw wifi- netwerk er op voorbereid zijn.

De toenemende verwachtingen, gebruik en vraag naar alom aanwezige slimme technologie houdt aan, is onvermijdelijk en compromisloos. Slimme huizen, kantoren, ziekenhuizen, hotels, stadions, en ook steden zijn afhankelijk van een draadloze infrastructuur die een naadloze, ononderbroken en consistente gebruikerservaring kan leveren. Een draadloze netwerkinfrastructuur is een cruciale randvoorwaarde voor zowel bedrijven als individuen en dan nog eentje die liefst zo onzichtbaar mogelijk moet functioneren. Want een ondermaatse ervaring wordt meteen toegeschreven aan uw wifi-systeem en kan zorgen voor blijvende reputatieschade voor uw bedrijf of merk.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2016]