Het ‘Internet der Dingen’ kán ons leven verrijken

We zijn aanbeland in het tijdperk van ‘het internet der dingen’. Na de industriële revolutie van honderd jaar geleden is dit echt een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis. Ons leven zal definitief een andere wending gaan nemen. Semi-intelligente apparaten, verbonden via het internet, gaan autonome beslissingen nemen.

De echte ICT’ers onder ons hebben dit tijdperk met gejuich ontvangen. Ik sta, zoals de vaste lezers van dit vakblad wellicht tussen de regels door wel hebben gelezen in mijn vorige columns, aan de andere kant van de lijn. Ik ben een ‘mensenmens’. Voor mij bestaat de wereld uit mensen die juist allemaal uniek zijn vanwege hun denkvermogen en hun persoonlijke DNA.

Mijn hoop is dan ook gevestigd op de behoefte van mensen aan persoonlijk contact, individualisatie en de wens om continu uitgedaagd te worden op mentaal vlak. Juist omdat ik geloof in de kracht van mensen, omarm ik het tijdperk van ‘Internet of Things’. Natuurlijk zie ook ik de ongekende mogelijkheden en ga ik niet als een conservatieveling aan de zijlijn roepen dat vroeger alles beter en leuker was. Want dat is zeker niet het geval!

Als we met zijn allen logisch blijven nadenken en de kracht van het menselijk brein gaan combineren met de technologische kansen die de semi-intelligente apparaten bieden, dan gaan we het leven van de mens verrijken, en dus niet vervangen door robots.

Hoe groter en sneller de technologische revolutie, hoe sterker de behoefte aan de ‘human touch’. Als niet-gebruiker van Facebook (ik houd het liever bij LinkedIn) wordt ik regelmatig door mijn vrouw bijgepraat over mooie, unieke momenten. En laat die nou altijd gaan om een mooi menselijk gebaar. In de week dat ik deze column schreef, werden de Jumbo-medewerkers die tijdens noodweer hun klanten met een paraplu naar de auto begeleidden, massaal lof toegezwaaid op Facebook. En wat te zeggen van de ‘bakfietsman’ die geheel belangeloos de hele dag reizigers hielp oversteken tijdens het waterballet op station Hollands Spoor. Twee mooie voorbeelden die laten zien dat een menselijk gebaar nog steeds leidt tot waardering bij klanten.

Het Internet der Dingen gaat ons veel moois brengen. Ik verwacht dat er heel veel toegevoegde waarde in de zorg en onderwijs gaat komen. Sterker nog, ik verwacht dat IoT zoveel processen kan gaan vervangen en problemen gaat voorkomen (in plaats van oplossen), dat de medewerkers in de zorg en onderwijs juist weer tijd gaan krijgen voor persoonlijk contact met mensen in hun sector. En als we zo met de nieuwe technologieën kunnen omgaan, dan wordt ICT weer dienstbaar aan de mens, in plaats van andersom. En bereiken we met zijn allen een verrijking van ons leven. Een leven waarin we – gelukkig – ook soms nog ouderwets enthousiast worden van zaken die niets met techniek te maken hebben…

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2016]