In het afgelopen jaar heeft Infotheek haar positie in de B2B-markt als internationale speler fors uit weten te breiden. Een deel van de groei kwam voort uit de acquisitie van de snelgroeiende webwinkel 4Launch, maar een groot gedeelte was wederom organisch. Zo werd begin 2014 Flex IT Rent opgericht dat als onderdeel van Infotheek Rent inmiddels de grootste IT-verhuurpartij van Nederland is. “Zowel nationaal als internationaal hebben we flinke stappen gezet”, aldus ceo Jordy Kool. ”En ons doel om in 2018 een omzet van 400 miljoen te realiseren komt hiermee wel heel dichtbij.”
In januari dit jaar zette Infotheek haar strategie voort met een nieuwe huisstijl, een nieuw dienstenportfolio en het aantrekken van verschillende medewerkers in diverse, soms volledig nieuwe, functies binnen het bedrijf. Veelal hebben deze functies betrekking op de ontwikkelende dienstverlening van Infotheek (werknaam: Infotheek Services), waar de organisatie haar groeiplannen voor een groot deel op toespitst. Kool: “In een sterk veranderende markt moet je tijdig meegaan met ontwikkelingen. Het gaat al lang niet meer alleen om de hardware, maar ook om de diensten rondom deze hardware. Hier kunnen bedrijven nog flink besparen dus dat is waar voor ons de kansen liggen.”
De visie van Infotheek heeft zich het afgelopen jaar al bewezen in omzetcijfers, maar ook in de waardering en erkenning op het gebied van diverse prijzen, zoals HP Partner of the Year in de categorieën Computing en Networking, een FD Gazellen Award en een predicaat als Deloitte Best Managed Company. Kool zelf werd uitgeroepen tot CEO van het Jaar Award door Computable en Ernst & Young Entrepreneur of the Year in de categorie Accelerating. Kool: “Het doet me telkens weer beseffen hoe bijzonder het eigenlijk is wat we doen. Voor mij is het een bevestiging dat we met de juiste dingen bezig zijn; voor onze medewerkers, partners en vooral onze klanten.”
“Als je succesvol bent moet je ook iets terugdoen voor de maatschappij”, vindt Kool. “IT4Kids, de stichting die Infotheek in 2012 oprichtte, mocht in 2015 ruim 150.000 euro aan donaties op de teller zetten. Dit, naast de 100.000 euro die Infotheek zelf in de stichting IT4Kids stopte. Een van onze kernwaarden is ‘we are ambitious’. In het kader hiervan is het de bedoeling dat we dit jaar minimaal het dubbele bedrag inzamelen voor kinderen en sport.”
In februari staat de stichting Het Vergeten Kind centraal bij Infotheek. Kool: “Wij zullen deze hele maand aandacht besteden aan dit goede doel, omdat het volledig in lijn is met waar IT4Kids voor staat: kansarme kinderen de mogelijkheid geven om te sporten en plezier te hebben. Er zijn te veel kinderen waarbij dit niet vanzelfsprekend is.”
Oude hardware kan worden gedoneerd via de website van IT4Kids (it4kids.nl).