Drake en Farrell: Hergebruik bespaart energie en zeldzame grondstoffen

DRAKE & FARRELL VERLENGT LEVENSDUUR ELEKTRISCHE APPARATUUR

Drake & Farrell zorgt ervoor dat routers en andere apparatuur een tweede leven krijgen. Jaarlijks verwerkt het Bleiswijkse bedrijf ruim 1,6 miljoen producten.

David Engel is sinds begin dit jaar de nieuwe CEO van Drake & Farrell. Het bedrijf is gespecialiseerd in circulaire oplossingen, onder meer voor de ITmarkt. “Kort gezegd komt het erop neer dat we voor KPN, de grootste Nederlandse telecomprovider, de retour gestuurde routers, settopboxen en wifi-repeaters ontvangen, inspecteren, repareren en upgraden”, legt Engel uit. “Het gaat hierbij om gehuurde apparaten. Wij voeren het volledige retourenproces uit voor KPN.”

Drie mogelijkheden

Vervolgens zijn er voor deze devices, zoals ook voor andere apparatuur die Drake & Farrell verwerkt, drie mogelijkheden. “Allereerst is er een grote kans dat na inspectie, software-upgrades en een nieuwe verpakking het toestel weer ingezet wordt in de oorspronkelijke markt”, verklaart de CEO. Een andere mogelijkheid is dat het apparaat een tweede leven krijgt in een alternatieve markt, waar bijvoorbeeld optische beschadigingen een kleinere rol spelen. Tot slot is het mogelijk dat het toestel niet meer bruikbaar is. “Dan worden de onderdelen ontmanteld en waar mogelijk hergebruikt.” De eerste twee scenario’s voor een binnenkomend product worden in Bleiswijk door eigen personeel verzorgt, het ontmantelen wordt sinds kort ook intern verzorgd in samenwerking met onze partners. Engel benadrukt dat die werkzaamheden geheel volgens de strengste Europese standaarden verzorgd worden.

‘KPN heeft binnen de Europese telecomproviders absoluut een leidende positie als het gaat om hun duurzaamheidsstrategie, inclusief
harde targets’

Meervoudige winst

David Engel

De ecologische winst bij deze manier van werken is drieledig. “Ten eerste wordt de levensduur van de apparaten gemiddeld met tweeënhalf tot drie keer verlengd. Daarnaast worden zeldzame metalen teruggewonnen uit niet meer te gebruiken producten. Ten slotte hoeven er ook minder nieuwe device door de leveranciers geproduceerd te worden, wat niet alleen onze klant geld bespaart maar ook gunstig is voor het milieu.”

‘De levensduur van de apparaten wordt gemiddeld met tweeënhalf tot drie keer verlengd’

Waar de auto-industrie voor de zogenoemde after-market specifieke leveranciers heeft voor onderdelen – denk bijvoorbeeld aan Bosch – is het succes van een onderneming als Drake & Farrell ook afhankelijk van de bereidheid van de oorspronkelijke producent van een product om onderdelen te leveren en kennis te delen. “Dat is doorgaans geen probleem”, legt Engel uit. “Hoewel wij de onderdelenstroom beheren, en contact hebben over technische issues, verloopt het belangrijkste contact tussen onze klant en de producent. Op dat niveau worden de afspraken gemaakt, ook over hergebruik.”

Leidende circulaire positie

Hoewel KPN beslist niet de enige klant is van Drake & Farrell, noemt de CEO deze onderneming wel nadrukkelijk. “Ze hebben binnen de Europese telecomproviders absoluut een leidende positie als het gaat om hun duurzaamheidsstrategie, inclusief harde targets. Niet alleen als het gaat om de reductie van de CO2-uitstoot, maar ook betreffende hergebruik van materiaal.” Een strategie die Drake & Farrell zelf ook implementeerde. “We willen binnen vijf jaar twintig procent minder CO2 uitstoten, nog meer gebruikmaken van elektrische auto’s en na de verhuizing die dit jaar plaatsvindt het dak van ons nieuwe pand voorzien van zonnepanelen.”

Los van de reeds behaalde certificeringen zoals ISO 9001:2015, Ecovadis Silver en FSC, wil Drake & Farrell deze resultaten verder vastleggen in certificeringen als ISO 14001 en Ecovadis Gold. Op de arbeidsmark merkt het bedrijf, dat ongeveer honderd medewerkers in dienst heeft, dat werken voor een bedrijf dat zich op de circulaire markt richt aantrekkelijk is. “De arbeidsmarkt is krap, maar onze activiteiten spreken wel mogelijke werknemers aan.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 1-2020]

Lees het artikel hier in PDF