Tech Data: Onze rol is channelpartners helpen zich te ontwikkelen

Miriam Murphy, Senior Vice President en managing director Benelux bij Tech Data

Na de overname van Avnet Technology Solutions door Tech Data zijn de rollen van het internationale en lokale management herverdeeld. Voormalig regional manager Benelux Els Demeester van Tech Data kreeg een rol op EMEA-niveau en Miriam Murphy, voorheen bij Avnet verantwoordelijk voor Noord-Europa, trad aan als VP en managing director van Tech Data Benelux. We gingen op de koffie bij deze goedlachse Ierse dame om haar beter te leren kennen en voor te stellen aan het channel.

“Ik werk al sinds 1990 in de IT-distributie. Mijn eerste baan was in de halfgeleider- en componentenindustrie. Ik heb vooral Europese functies vervuld op diverse terreinen, zoals operationeel management, business development en strategisch vendor management. In mijn laatste rol bij Avnet, waar ik sinds 2003 werk, was ik verantwoordelijk voor Noord-Europa, dat wil zeggen het Verenigd Koninkrijk, Ierland en de Benelux. Ik ben trots op mijn Ierse roots, maar voel me in hart en nieren Europeaan. Ik heb 27 jaar buiten Ierland gewoond, in Engeland, Frankrijk, Duitsland en België, en heb in die jaren alle landen binnen de EMEA-regio goed leren kennen. Ik heb een speciale band opgebouwd met de Benelux-regio in de elf jaar dat ik in Brussel heb gewoond.”

Nieuwe verantwoordelijkheden

“De overname van Avnet door Tech Data bood mij een geweldige kans om eindverantwoordelijk te worden voor de Benelux, een voor Tech Data zeer belangrijke regio. Mijn nieuwe rol betreft een veel breder spectrum op het gebied van portfolio en soorten klanten, zoals de retail business die we bij Avnet niet hadden. Wij waren vooral actief in de enterprise-markt als een value-speler in de software-services industrie, zoals Azlan, maar vanuit mijn ervaring in de componentenindustrie voel ik me ook thuis in de markt voor endpoint solutions zoals we die bij Tech Data kennen. Uiteraard is ook het partnerkanaal veel breder en ik ben dan ook druk bezig om kennis te maken met voor mij nieuwe strategische channelpartners, zoals de retailmarkt. Het is een geweldige kans om de markt te kunnen overzien ’vanaf het datacenter tot de huiskamer’, zoals onze CEO Robert M. Dutkowsky altijd zegt. Het is tenslotte onze rol als distributeur om onze channelpartners in alle sectoren te ondersteunen met expertise, marktbereik en efficiency en op die manier groeikansen te bieden. Dat doen we als team. Ik heb een heleboel getalenteerde en ervaren mensen om me heen die samen met mij de uitdagingen van de markt oppakken.”

Veranderingen en kansen

“De Benelux is een solide basis om verder te groeien. Klanten vragen om meer geïntegreerde oplossingen die primair draaien om de ‘business outcome’, waarbij technologie de enabler is. Dat zie je terug in onze veranderende rol, waarbij we onze partners in staat stellen en opleiden bij de transformatie van product naar solutions, van on-premise naar de cloud. Datdoen we onder meer door groeikansen te identificeren en partners te helpen. Niet door ze te vertellen hoe ze hun werk moeten doen, maar door ze in staat stellen om hun eigen toekomst vorm te geven.”

“Kijkend naar volgend jaar, blijven we versterkt inzetten op specialisaties in next-gen technologieën als security, cloud, IoT en analytics. Hiervoor zijn we samen met partners een ecosysteem aan het bouwen. Samenwerking tussen individuele specialisten zorgt nu eenmaal voor oplossingen die ze individueel niet van de grond zouden krijgen. Samen met reikwijdte van onze salesorganisatie is dat ook interessant voor vendors. We hebben nog steeds vendor-specialisten nodig, maar we leren ze wel om meer over de schutting te kijken dan vroeger. Multi-vendor-oplossingen worden door de markt steeds vaker gevraagd en die advanced solutions vormen dan ook één van onze groeimotoren. Ook in de mid-market. Daarbij hoort overigens ook dat er nieuwe vaardigheden nodig zijn om succesvolle business gesprekken te kunnen voeren. Sales heeft immers te maken met andere niveaus in klantorganisatie dan IT alleen.”

Familiemens

Via een bruggetje over het gebruik en het belang van social media zoals LinkedIn, Twitter en Whatsapp voor social selling en recruitment en het contact met de toenemende groep Millennials in de organisatie komen we bij Miriam Murphy als privépersoon. “Ik woon in Brussel en heb een moderne LAT-relatie met mijn partner die ook een drukke baan heeft en elders woont. We spreken regelmatig ‘ergens in Europa’ af. Als Ierse ben ik een echt familiemens en breng mijn vrije tijd graag door met familie in Ierland waar mijn partner en ik onze neefjes en nichtjes kunnen verwennen. Mijn favoriete hobby’s zijn koken en het bijhouden van mijn wijncollectie, waar we dan met de hele familie aan de groteeetkamertafel, een Ierse traditie, van genieten. Daarnaast ben ik een liefhebber van kunst en bezoek zo vaak mijn werk het toelaat galerieën en exposities. Tenslotte reis ik graag, ook privé, en heb in de loop der jaren via mijn werk in diverse landen veel zakelijke relaties ook als vrienden leren kennen en waar ik altijd welkom ben. Ik prijs me gelukkig dat ik een wereldburger kan en mag zijn.”

channel

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]

Lees het artikel hier in PDF