PNY klaar voor bredere marktpenetratie in de Benelux

De Amerikaanse producent van computer add-on’s en accessoires PNY – inmiddels 27 jaar geleden gestart als intermediair in geheugenchips, maar inmiddels uitgegroeid tot producent en distributeur van geheugen- en grafische producten – opereert buiten de VS al vele jaren met succes in Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Sinds vorig jaar is het bedrijf ook actief geworden in de Benelux-markt.

PNY heeft de distributie-activiteiten in West-Europa geoutsourced bij i-minds, dat als agent de belangen van het bedrijf in de diverse landen behartigt. Diezelfde functie vervult i-minds overigens ook voor o.a. Creative Labs en D. Bramante 1928. Sales manager Benelux is Jan Muntz en met hem spraken we over het productportfolio, de huidige status en toekomstplannen van PNY en de verkoopkansen voor het resellerkanaal in onze regio.

“PNY is een ouderwets succesverhaal,” vertelt Muntz enthousiast. “De oprichter, Gadi Cohen, begon in 1985 als intermediair in de handel in geheugenchips, maar schakelde al snel over naar eigen productie. PNY begon RAM-geheugens te produceren voor OEM’s als Apple, Compaq, Epson en Toshiba en specialiseerde zich steeds verder in geheugenproducten en speciale grafische kaarten. En dat doen ze goed, getuige de ruim 700 miljoen dollar die ze afgelopen jaar wisten om te zetten.” 
                           

Jan Muntz

In 1994 opende PNY zijn Europese hoofdkantoor en productiefaciliteiten in het Franse Bordeaux en sloeg van daaruit zijn vleugels verder uit in Europa, onder andere naar het Verenigd Koninkrijk en Duitsland. In 2009 werd een vestiging in Rusland geopend. In die landen heeft PNY inmiddels een behoorlijk marktaandeel weten op te bouwen, gebaseerd op de kwaliteit en breedte van het productportfolio, flexibiliteit, een strakke service-routing en concurrerende prijzen.

Het PNY portfolio
Muntz: “Het portfolio bestaat uit vier groepen: geheugen, grafische kaarten, mobiliteitsoplossingen en imagingproducten. Denk aan flash-geheugenkaarten, USB-sticks, SSD’s, HDMI-kabels, geheugenmodules, Nvidia GeForce en Quadro grafische kaarten, zowel producten voor de consument als de professionele gebruiker.”

Om de merknaam en –reputatie te onderbouwen heeft PNY diverse samenwerkingsverbanden in diverse categorieën gesloten, waaronder met Nvidia en Gameloft (gaming), National Geographic (foto/video), Sony en HP (OEM producten).

‘Go-to-market’ strategie
“Sinds vorig jaar zijn we ook in Nederland en België aan de slag gegaan. En dan helpt het om binnen te komen als je naast je eigen product ook een A-merk alternatief, zoals onze HP-branded geheugenkaarten en USB-sticks, in je koffertje hebt. Of niet van origineel te onderscheiden HDMI-kabeltjes voor Apple-producten. Maar ook de ongekende grafische power van een Nvidia-Quadro die tegemoet komt aan de eisen die de wereld van CAD-CAM ontwerpers stelt. We werken inmiddels samen met Actebis, Ingram Micro, ACI en SSP en hebben schapposities veroverd bij onder meer Media Markt, Saturn, Paradigit, Dixons, Dynabyte, Staples en een aantal e-tailers.

De markt van add-on’s en accessoires is er een van ‘high-volume, low-margin’, met een groot aantal aanbieders van verschillenden kwaliteitsniveaus, waardoor het de consument vaak onnodig moeilijk wordt gemaakt om een juiste keus te maken. “PNY volgt de strategie van ‘good-better-best’ en biedt op die drie kwaliteits- en prijsniveaus een vereenvoudigde keuze,” zegt Muntz. “Daar is zowel de reseller als de consument mee gediend. Door onze ‘lean-and-mean’ aanpak en een gedifferentieerd margebeleid stellen we channelpartners in staat een gezonde marge te maken. Dat is de kracht van het logische alternatief dat PNY resellers wil bieden,” zo besluit Muntz.

Meer informatie: www.i-minds.eu