‘Docdata Payments faciliteert ‘omni-channel experience’

In een gesprek met Peter de Wit, Sales Manager Benelux, en Managing Director Stefan Verbaarschott van Docdata Payments – sinds enige tijd onderdeel van Ingram Micro – proberen we erachter te komen waar beide bedrijven elkaar versterken. Docdata kennen we vooral vanuit de logistieke dienstverlening voor partijen als bol.com, De Bijenkorf en Superwinkel.nl. Minder bekend is het onderdeel dat zorgdraagt voor online payments voor webshops in heel Europa. Maar dat gaat veranderen als het aan Stefan Verbaarschott ligt.

Wij bieden kort gezegd een online betaalplatform dat via internet e-commerce transacties mogelijk maakt”, zegt Stefan Verbaarschott van Docdata Payments.

Waar ligt de connectie met de overige Docdata bedrijfsonderdelen?
Verbaarschott: “Docdata biedt een full service e-commerce concept en Docdata Payments regelt daarbij het volledige betalingsgedeelte. De meeste klanten weten uit ervaring inmiddels dat het financiële gedeelte veel meer is dan alleen het sluitstuk van een transactie.” “En doordat wij het volledige e-commerce ecosysteem kennen, weten we exact hoe we juist dat gedeelte optimaal kunnen organiseren”, vult De Wit aan.

Op welke klanten richt Docdata zich?
“Vooral op middel- tot grote omni-channel bedrijven. Daarmee bedoelen we klanten met een webshop en een winkel, de clicks and bricks. Een belangrijke meerwaarde is dat we over de grenzen heen kijken en buitenlandse betalingen mogelijk maken. Inmiddels werken we met 45 verschillende valuta. We bieden onze klanten een ‘shopper experience’, waarbij we een naar het bedrijf gestylde check-out verzorgen met de betaalmehodes die de consument vertrouwd is”, zegt De Wit. “Onze doelgroep bestaat daarnaast uit de klanten die zoeken naar betrouwbaarheid en continuïteit”,vervolgt Verbaarschott. “Docdata Payments is één van de partijen die onder toezicht staat van de Nederlandse Bank en daarmee tot het beperkte gedeelte van de markt behoort dat onder toezicht staat.”

De overname door Ingram Micro baarde eind vorig jaar opzien. Wat is er nu te zien van de samenwerking en wat maakt die interessant voor klanten?
Verbaarschott: “Naast producten zie je dat we als Ingram Micro steeds meer e-commerce gebaseerde diensten aanbieden. De koppeling met een sterk betaalplatform is hierbij een krachtige combinatie. Binnen de Ingram Micro Cloud Services kunnen we nu versneld klanten onboarden en bieden we resellers het voordeel dat de lijnen kort zijn en dat ze terecht kunnen bij een one-stop-shop. Met SEPA B2B bieden we het voordeel van een zakelijke machtiging die niet meer kan worden teruggedraaid. Dat samen met e-mandaten, waarbij we het recht verlenen geld van een rekening te kunnen halen, bouwen we aan een veilig en klantgericht betalingsplatform.”

Hoe ziet de toekomst eruit?
“We zetten nu volop in op wat we noemen een ‘omni-channel experience’”, zegt De Wit. “Daarbij moet het niet uitmaken of de consument nu via mobiel op tablet betaald of dat hij dat in een fysieke winkel doet. Inmiddels hebben wij ook de eerste pinterminals uitgeleverd die direct toegang verschaffen tot de webshop, waardoor winkeliers minder snel ‘nee’ hoeven te verkopen. Zo vergroot je de klanttevredenheid en houd je de klant binnen.”

“Voor Docdata zelf betekent de samenwerking met Ingram Micro dat we de ambitie vorm kunnen gaan geven om te werken aan een globaal platform”, gaat Verbaarschott verder. “We zijn een van de weinige betaalinstellingen die vandaag al Europees werken en dit zou het ultieme doel zijn.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2016]