Sinds 2008 is het bedrijf ook actief in de Benelux en wist vanaf 2014 onder leiding van Ramón Hemelrijk zijn selectieve groeistrategie ook hier succesvol in te zetten.
Tegenwoordig weten we niet beter dan dat we overal wifi ter beschikking hebben, maar wifi-connectiviteit is eigenlijk pas een jaar of tien ‘standaard’ in laptops en mobieltjes”, vertelt Hemelrijk. “Sindsdien heeft wifi de wereld veroverd. Maar groei brengt ook uitdagingen met zich mee. De ene wifi is de andere niet, de kwaliteit van veel openbare hotspots laat in de praktijk behoorlijk te wensen over. Goede connectiviteit betekent betrouwbare en stabiele verbindingen en afdoende bereik. Met onze multi-radio technologie – die inmiddels van de oorspronkelijke twee radio’s is uitgebreid tot access points met tot maximaal zestien radio’s – voldoen onze high density wifi-oplossingen ruimschoots aan de verwachtingen, waar de concurrentie nog wel eens steken laat vallen.”
Van 2,4 naar 5 GHz
Met de opmars van het Internet of Things komen er geheel nieuwe uitdagingen op fabrikanten af. “Op dit moment zijn er wereldwijd al zo’n 5 miljard apparaten met wifi-netwerken verbonden en dat aantal verveelvoudigt zich in de nabije toekomst”, zegt Hemelrijk. “Tegelijkertijd schakelen de ontwerpers van mobiele apparatuur – zoals Apple en Samsung – de komende tijd over van de 2,4 Ghz n-only naar de 5 GHz 802.11-ac chipsets, waardoor ze een andere golflengte gebruiken voor hun radiotransmissie voor een snellere verbinding. Het gevolg is een mindere dekking door de hogere frequentie. Daarbij wordt er ingeboet op het wifi-transmissievermogen ten goede van de batterijduur van de mobiele apparatuur. Hierdoor dienen de access points feitelijk dichter bij de gebruiker geplaatst te worden. Wij zijn voorbereid op deze evolutie, want onze access points kunnen eenvoudig worden vervangen door een model met meer radio’s, of waarbij de radio’s door de beheerder, softwarematig opgewaardeerd kunnen worden van de 2.4 Ghz naar 5Ghz 802.11 ac.”
Honeypot
Een ander aspect waar lang niet iedereen bij stilstaat zijn de ‘probe requests’ van devices, waarbij een mobiel apparaat ook offline continu verbinding zoekt met het netwerk. Hemelrijk: “Dat zorgt voor nodeloos beslag op de beschikbare bandbreedte, en nodeloos accugebruik. Onze ‘honeypot’-oplossing elimineert dit op een effectieve manier. Het zijn dit soort geavanceerde functionaliteiten in combinatie met de onberispelijke wifi-connectiviteit die Xirrus biedt, die ervoor hebben gezorgd dat we in de afgelopen twee jaar in Nederland een vijftigtal gekwalificeerde resellers en honderden zakelijke eindgebruikers aan ons hebben weten te binden. Vooral in de verticals zoals het (hoger) onderwijs, de hospitality-markt, (health)care en de overheid. Mensen willen tegenwoordig 24/7 verbinding hebben, waar ze zich ook bevinden. Wifi-connectiviteit speelt daarnaast een steeds belangrijker rol in de zorgsector, waar door middel van patiëntenmonitoring de kwaliteit van de zorg verbeterd wordt, mensen langer zelfstandig kunnen blijven wonen en personeel efficiënter kan worden ingezet.”
Veranderende markt
En, over ‘honeypots’ gesproken: daar zijn resellers natuurlijk ook naar op zoek, maar dan in zakelijk opzicht. “Dienstverlening, zowel on- als offline, wordt steeds belangrijker in de markt”, weet ook Hemelrijk. “Dat betekent dat sales- en businessmodellen veranderen, en daar spelen we op in met bijvoorbeeld vereenvoudigde provisioning voor Managed Services Providers (MSP’s), waarmee onze resellers in staat zijn om ‘Wifi-as-a-Service’ aan te bieden.
Onze focus ligt daarbij niet alleen op organisaties van grootschalige evenementen – denk aan de RAI, Westergasfabriek, Beurs van Berlage en Lowlands – lokale overheden, de care-kant van de gezondheidszorg en het middelbaar en hoger onderwijs, maar op het mkb. Channelpartners van Xirrus kunnen geld verdienen met advies, levering en installatie van onze hardware én dienstverlening op abonnementsbasis. Voor dat laatste bieden we CommandCenter, waarmee de MSP alle access points van haar klanten kan monitoren via een veilige persoonlijke cloud en zo pro-actief service te bieden als zich een storing dreigt voor te doen, of als er capaciteit opgeschakeld dient te worden. Via CommandCenter worden de software-updates naar de aangesloten access points gepusht, waardoor het update proces volledig door de Xirrus cloud-omgeving wordt geregeld. Dat zijn interessante mogelijkheden, getuige het feit dat andere fabrikanten het idee van de ‘commandocentrale’ hebben overgenomen.”
Security
“Overal en altijd toegang hebben tot internet is onlosmakelijk verbonden met een moderne leef- en werkstijl. Maar dat brengt, zeker in openbare ruimtes, ook veiligheidsrisico’s met zich mee, zoals identiteitsdiefstal en andere inbreuken op de privacy. Xirrus bracht afgelopen jaar EasyPass Personal WiFi uit. De eerste en unieke oplossing in de markt waarmee een beveiligde persoonlijke netwerkverbinding via een openbaar wifi-netwerk kan worden gelegd. Voor onze channelpartners is dat natuurlijk een enorme kans om hun klanten te voorzien van het veiligste netwerk en hen te beschermen tegen de diverse vormen van cybercrime, zonder dat het ten koste gaat van hun productiviteit.”
Partnerprogramma
Alle veranderingen in de markt, het portfolio en het partnerkanaal worden gereflecteerd in het vernieuwde partnerprogramma dat Xirrus zojuist heeft aangekondigd. “Vanzelfsprekend blijven we vasthouden aan het 2-Tier model, waarbij Exclusive Networks en Westcon Security onze distributeurs in de Nederlandse markt zijn”, zegt Hemelrijk. “De oorspronkelijke partnerniveaus – Silver, Gold en Platinum – zijn omgedoopt tot Authorised, Premier en Elite, elk met oplopende vereisten en voordelen.
Binnen het programma worden onze partners ondersteund door een lokale channelmanager en een aantal pré- en postsales engineers. Alle partners hebben toegang tot speciale partnerportal, waar resellers naast alle denkbare producten marktinformatie diverse beheer- en communicatiemogelijkheden tot hun beschikking hebben. Met een vijftigtal resellers zijn we inmiddels goed vertegenwoordigd in Nederland, zowel in verticaal als regionaal opzicht. We willen selectief groeien, waarbij we overdistributie willen vermijden. Voor ons is niet de grootte van het bedrijf, maar de aanwezige kennis en expertise doorslaggevend voor een succesvolle relatie. We willen graag dat onze resellers behoorlijke marges kunnen maken op hun leveringen en diensten en door hun aantoonbare meerwaarde niet in het prijsgevecht terechtkomen waar veel van hun collega’s in belanden. De verkoop van high density-oplossingen is bezig aan een sterke opmars, mede gedreven door de groei van IoT. En dan is ons op uitbreiding en groei voorbereide assortiment van access points zowel voor reseller als eindgebruiker super interessant. Voor optimale dekking en invulling van de densiteittoename kan een bestaand access point immers eenvoudig worden vervangen door een zwaarder model, zonder dat er extra bekabeling e.d. nodig is. En als je eenmaal binnen bent als connectivity-specialist liggen er additionele verkoopkansen op het gebied van bijvoorbeeld security en storage.
Geïnteresseerde resellers raad ik aan om zich aan te melden voor een van de Lunch & Learn-sessies die we regelmatig organiseren met onze distributeurs. Een afspraak is zó gemaakt”, zo besluit Hemelrijk
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2016]