De drie belangrijkste groeimotoren volgens IDC

Cloud, mobile computing en sociale netwerken zijn tot nu toe drie gescheiden marktsegmenten, maar in 2011 convergeren ze volgens marktonderzoeksbureau IDC tot een nieuw platform.

Volgens Frank Gens, Senior Vice-president en chef-analist bij IDC, hebben deze technologieën komend jaar de pioniersfase achter de rug en worden mainstream. De it-branche richt zich in toenemende mate op de uitbouw en het gebruik van de dominante platforms van de toekomst, met mobiele, cloud-gebaseerde applicaties en diensten, aangevuld met value-added Web 2.0 applicaties met uitgebreide analysemogelijkheden.

Veranderend landschap

IDC verwacht dat de drie technologieën cloud-services, mobile computing en sociale netwerken ook na 2011 nog steeds aan belang winnen. Er zullen nieuwe marktsegmenten ontstaan, met nieuwe businesskansen voor it-dienstverleners. Nieuwe, nu nog onbekende, spelers zullen een gooi doen naar het marktleiderschap.

Verder gaat IDC er van uit dat de it-uitgaven in 2011 blijven toenemen: de geprognotiseerde 1,6 biljoen dollar betekenen een plus van 5,7 procent in vergelijking met 2010. Opvallend daarbij is dat, de toename in de hardware-sector met 7,8 procent hoger is dan de 5,3 procent groei die voor software wordt voorspeld. Outsourcing groeit volgend jaar met rond 4 procent.

Cloud computing 2011

Dienstverlening uit de publieke cloud groei volgens IDC volgend jaar met ruim 30 procent in vergelijking met 2010, vijf keer zoveel als de gemiddelde it-marktgroei. Steeds meer zakelijke applicaties lopen via de cloud. Ook het mkb zal zich meer en meer op de cloud storten. In de VS worden diverse cloud-oplossingen al door meer dan 33 procent van de mkb-bedrijven gebruikt.

Het private-cloud model, dat nog in de kinderschoenen staat, zal zich verder blijven ontwikkelen. Infrastructuur-leveranciers zoals Oracle, HP, EMC en Cisco, en softwaremakers als Microsoft en it-dienstverleners als T-Systems, Bechtle, Cancom en Computacenter werken gezamenlijk aan nieuwe mogelijkheden en oplossingen, zo stelt IDC. Maar momenteel is er nog een hevige strijd om de platformdominantie tussen bedrijven als Microsoft, IBM, Amazon, Google en Fujitsu. Daarbij gaat het ook om de vraag welk platform als it-managementplatform – dat in staat is om meerdere publieke clouds, private clouds en traditionele it-omgevingen met elkaar te integreren – als winnaar uit de bus komt.

Mobile Computing 2011

IDC is van mening dat er in de komende 18 maanden meer mobiele ‘app-geschikte’ niet-pc’s zoals tablets en smartphones zullen worden verkocht dan klassieke pc’s en notebooks. Die trend zet volgens de onderzoekers door in 2012. Aanbieders uit de ‘klassieke’ hoek zullen alle zeilen bijzetten om ook in de markt voor mobile computing een plaats veilig te stellen.

Een ander strijdperk is dat van de levering van mobiele applicaties. Momenteel wordt deze markt gedomineerd door Apple en Google. IDC verwacht dat er volgend jaar bijna 25 miljard apps gedownload zullen worden; dit jaar zullen dat er naar schatting 10 miljard zijn. IDC meent dat het eco-systeem voor apps zich nog in het ontwikkelingsstadium bevindt en er in het kanaal de nodige veranderingen zullen optreden die de levering van digitale content en diensten aan de consument fundamenteel zullen veranderen.

Social Web 2011

De afgelopen anderhalf jaar heeft de zogenaamde ‘social business software’ een duidelijke opmars binnen het bedrijfsleven gemaakt. Die trend zet ook in 2011 verder door. Tot 2014 zal de groei van deze software gemiddeld met 38 procent toenemen. IDC verwacht dat grote softwareleveranciers als Oracle, SAP, Microsoft, HP en IBM, maar ook een bedrijf als Cisco, gespecialiseerde sociale-softwareproducenten zullen overnemen om in dit nieuwe marktsegment een voet tussen de deur te krijgen. Deze overnames betekenen een verdere consolidatie in de softwaremarkt, en een bewijs dat ‘social business’ steeds meer gemeengoed wordt.

Een voor insiders wellicht verrassende forecast van IDC is, dat sociale platforms zich in het mkb sneller en sterker zullen manifesteren dan in de grootzakelijke markt. IDC verwacht dat volgend jaar 40 procent van de mkb-bedrijven sociale netwerken als marketinginstrument zullen gaan inzetten.

Impact voor eindgebruiker

Maar wat betekent de integratie van cloud-services, mobile computing en sociale netwerken voor de eindgebruiker? Volgens IDC zullen er nieuwe, ‘intelligente’ en branche-specifieke oplossingen op de markt komen. In de detailhandel zouden mobiele toepassingen in combinatie met sociale netwerken tot een nieuwe ‘koopbeleving’ kunnen leiden: consumenten gaan met hun smartphone naar de winkel, vergelijken ter plaatse de prijzen op internet en vragen hun vrienden online naar hun ervaringen met het product.

In de financiële dienstverlening zullen ‘mobile banking’ en gemakkelijk betalen via de smartphone werkelijkheid worden. En in de gezondheidszorg verwacht IDC, dat volgend jaar in de VS al 14 procent van de volwassen bevolking gebruik maakt van zogenaamde ‘mobile health’-apps.

Conclusie

Samenvattend stelt IDC, dat volgend jaar tot nu toe van elkaar gescheiden technologiëen zullen integreren: cloud met mobiel, mobiel met sociale netwerken, en sociale netwerken weer met databanken en realtime-analyses in de cloud. ‘De technologieëen zijn dan geen van elkaar geïsoleerde randverschijnselen meer, maar ontwikkelen zich tot een belangrijk marktsegment, waar leveranciers op de juiste manier op moeten zien in te spelen,’ zo luidt de eindconclusie van IDC-analist Gens.

Bron: ChannelPartner.de