Pc-markt blijft dalen volgens Gartner

Onderzoeksbureau Gartner heeft voorlopige cijfers gepubliceerd over de ontwikkeling van de pc-markt in 2018. In dat jaar werden 259,4 miljoen pc’s verscheept, een daling van 1,3 procent ten opzichte van 2017.

In het vierde kwartaal, normaal gesproken goed voor een belangrijk volume, was de daling 4,3 procent. Daaraan lag een zwakke vraag vanuit consumenten en kleinbedrijf ten grondslag. “De feestdagen zijn niet langer een belangrijke stimulans voor de verkoop van consumenten-pc’s”, aldus Gartner hoofd-analist Mikako Kitagawa.

Daar kwam bij dat op het moment dat de markt wat begon aan te trekken een gebrek aan processoren (bij met name Intel) zorgde voor stagnatie in de productie. Daardoor kwam het afzetcijfer in het vierde kwartaal lager uit, na een bescheiden groei in Q2 en Q3.
Ook politieke en economische kwesties in bepaalde regio’s droegen aan de daling bij.

De top drie pc-leveranciers wordt al tijdenlang bepaald door Lenovo, HP Inc en Dell, die samen goed zijn voor 63 procent van alle pc-verschepingen. Lenovo nam dankzij de joint-venture met Fujitsu de nummer één positie over van HP Inc.

Meer informatie: www.gartner.com

Vorig artikelCES 2019: Jabra gaat voor de software
Volgend artikel2018 was het jaar dat Complions-GRC accelereerde
Maakte als afgestudeerd jurist (Internationaal Recht) in 1984 de overstap naar de IT-branche en leerde gedurende 16 jaar als marketing- en marcom manager de channel grondig kennen. Sinds 2004 werkzaam als freelance communicatieadviseur en contentproducent. Vanaf 2009 als (web-)redactiechef en senior editor medeverantwoordelijk voor vorm en inhoud van ChannelConnect, hét kennisplatform voor businesspartners in de ICT-branche.