Bedrijfsnieuws – Dividino, Marco Rietdijk

‘Wij bieden onze resellers échte differentiatie in de markt’

Marco Rietdijk,
Commercieel directeur Dividino

De Dividino Group is ruim twee jaar geleden door Dave Stolk en Jan Willem Hoffmann opgericht als ambitieuze importeur en distributeur van exclusieve smartphones en accessoires. Het Rotterdamse bedrijf groeit en heeft inmiddels ook een kantoor in het Belgische Overijse. Dividino onderscheidt zich met innovatieve producten en biedt resellers hoge marges, een uniek voorraadsysteem, lokale support en technische service in eigen huis.

Dividino mag dan wel een jong bedrijf zijn, de mensen die er werken hebben allemaal ruimschoots hun sporen in de telecommarkt verdiend”, vertelt Rietdijk enthousiast. “We kennen de lokale markten en behoeften en kunnen onze klanten dan ook optimaal adviseren en ondersteunen. Onze organisatie is echt ‘lean and mean’ en directe communicatie, flexibiliteit, uitstekende service en garantie zijn bij ons geen loze kreten.”

Merkexclusiviteit

Dividino Group voert als exclusief importeur en distributeur de mobiele telefoons van het merk General Mobile en accessoires van de merken PanzerGlass en Duracell. De klantenkring bestaat uit retailers, e-tailers en zakelijke wederverkopers. Rietdijk: “We werken met een 100 procent indirect go-to-market model, onze producten zijn uitsluitend via het kanaal te verkrijgen. Uiteraard onderhouden we voor projecten ook rechtstreeks contacten met eindgebruiker- organisaties, maar bij de uiteindelijke deal is altijd een van onze resellers betrokken.”

Onderscheidend in de markt

“Als kleinere speler in de markt halen we ons bestaansrecht uit een open, eerlijke en directe benadering van het kanaal”, vervolgt Rietdijk. “We onderscheiden onszelf met een beperkt, maar wel exclusief assortiment, waardoor ook onze resellers een onderscheidende propositie in de markt kunnen zetten. ‘Me too’ aanbieders zijn er al genoeg en op de producten zit meestal nauwelijks enige marge. Zo niet bij ons: we leveren topkwaliteit producten waarmee de reseller echt geld kan verdienen en die een hoge klanttevredenheid scoren bij eindgebruikers. Daarmee – en met onze commerciële support en technische service – versterk je de langere termijnrelatie met je zakelijke klanten.”

Geen voorraadrisico

“Wij benaderen de markt vanuit een langetermijnfilosofie en dat betekent dat je op een gelijkwaardige manier met elkaar samenwerkt,” zegt Rietdijk. “Ons belang en dat van onze channelpartners loopt parallel: beide partijen moeten zich er ‘senang’ bij voelen. Om die reden hanteren we een voorraadstrategie die afwijkt van de meeste van onze collega-distributeurs.

Zo eisen we geen (hoge) ordervolumes, waarbij de reseller wordt opgezadeld met een onnodig hoog kapitaalbeslag en het verouderingsrisico. We starten voorzichtig en stemmen het voorraadniveau in overleg met de reseller af op diens omzet. Daarmee maximaliseert de reseller zijn inkoop en marge, en worden wij niet (aan het einde van een bepaalde periode) met retourzendingen geconfronteerd. Ik kan je verzekeren dat dit in het kanaal zeer gewaardeerd wordt!”

B2C en B2B

Het portfolio van Dividino – de General Mobile smartphone-lijn, de PanzerGlass screenprotectors en de telecom accessoires van Duracell – vindt zijn weg naar zowel consumenten als zakelijke gebruikers.
Rietdijk: “Onze klantenkring is dan ook uiterst divers. We bedienen zowel grote retailketens als e-tailers en daarnaast ook zakelijke B2B (telecom)resellers. Die laatste categorie biedt onze producten meestal aan als gecombineerde oplossing in BYOD-projecten, maar we ondersteunen ze evenzeer richting consument, bijvoorbeeld met onze PanzerGlass promotiedagen. Daarbij demonstreren we voor of in de winkel de unieke bescherming die deze screenprotectors bieden en laten zien dat ze zelfs met een hamer niet stuk te krijgen zijn.”
Marco Rietdijk

‘We leveren topkwaliteit producten waarmee resellers geld kunnen verdienen’




General Mobile

De Android One smartphones van General Mobile worden gemaakt in samenwerking met Google, in het AndroidOne project, het Google-platform voor Android One smartphones met (kale) Android stock software op de smartphones. “Het belangrijkste verschil tussen Android One van General Mobile en andere Android smartphoneleveranciers als Huawei, Lenovo, LG, Samsung et cetera is dat General Mobile werkt met de ‘kale versie’ die Google beschikbaar stelt”, legt Rietdijk uit. “De functionaliteit van dat basisplatform is ruimschoots voldoende voor zakelijk én particulier gebruik. General Mobile 5 PlusJe kunt in de PlayStore tenslotte zelf elke gewenste extra app toevoegen. Het grote voordeel is ook (en juist) dat de maandelijkse (security) update vanuit Google vaak direct naar de Android One wordt gepusht en niet, zoals bij de andere merkleveranciers, pas maanden later omdat de implementatie in de ‘eigen variant’ nu eenmaal meer tijd vergt. De Android One gebruiker heeft altijd de laatste securityupdate, maar ook de laatste versie van het besturingssysteem. Tijdens het ter perse gaan van dit artikel is door Google Android 7.0 Nougat vrijgegeven en vindt de uitrol ervan inmiddels plaats op de smartphones van General Mobile.”

De gebruiker bepaalt

Het Android One portfolio van General Mobile omvat twee modellen, variërend in schermgrootte en kleur van de behuizing. “Bij ons is de gebruiker in charge”, vervolgt Rietdijk. “We hebben de Android One 4G: een 5 inch Dual-SIM smartphone in zwart of wit met een quadcore processor en 16 GB (uitbreidbaar) geheugen. Daarnaast voeren we de GM5Plus, een 5.5 inch Dual-SIM smartphone met een octacore processor en 32 GB (uitbreidbaar) geheugen in de kleuren SpaceGrey, White silver, White Gold en WhiteRose. Er is altijd een model dat past bij het profiel van de gebruiker. De basisfunctionaliteit kan naar believen worden uitgebreid met de apps waarmee hij of zij het liefst werkt, of die door het bedrijf worden geadviseerd (of vereist).

Dankzij de Dual-SIM voorziening in de Android One smartphones is een strikte scheiding tussen bedrijfs- en privégegevens gegarandeerd, en dat maakt deze smartphones bij uitstek geschikt in BYOD- of CYOD-projecten. Tel daarbij de prijsdifferentiatie waarbij de General Mobile Android One GM5Plus met een prijspunt van 299 euro dezelfde (of meer) functionaliteit biedt als vergelijkbare modellen van bijvoorbeeld Huawei of LG die een prijskaartje van rond 699 euro hebben en je ziet welke enorme kansen we resellers die het gesprek met hun klanten durven aan te gaan, te bieden hebben. Maar ook de Android One 4G met een prijs van 169 euro met Android 7.0 Nougat is een serieuze smartphone in zijn prijsband die door onder andere de laatste Google software met kop en schouders uitsteekt boven vele andere merken in dit prijssegment.”

Compleet plaatje

“De Android One smartphones zijn kwalitatieve high-end producten, waarin voor de belangrijke componenten als het beeldscherm, de camera en de processor uitsluitend merkcomponenten worden gebruikt”, weet Rietdijk. “Zo wordt er samengewerkt met onder meer Qualcomm, Corning, Foxconn en Sony. Daarnaast is het een geruststellende gedachte dat je als gebruiker, maar ook als bedrijf, maandelijks over de meest recente veiligheidsupdates beschikt. Onze resellers kunnen daarnaast de fysieke veiligheid van het toestel verbeteren met een PanzerGlass screenprotector en met de installatie van de gewenste office applicaties een totaaloplossing bieden die optimale value for money biedt.”

Optimaal geregeld

Panzer GlassOok service en garantie voor Android One toestellen zijn bij Dividino optimaal ingeregeld. “Want naast het feit dat Dividino importeur en distributeur is, zijn wij ook exclusief reparateur met een eigen technische dienst in huis. Dit geeft het grote voordeel dat reparaties binnen vijf werkdagen zijn geregeld, of dat toestellen direct omgeruild worden voor een nieuw (swap-pool) exemplaar zodat de eindgebruiker of consument binnen een week zijn of haar General Mobile smartphone weer kan gebruiken. Ook zijn er in het gehele land zogenaamde Premium Resellers van General Mobile waar een lokale swapvoorraad ligt, zodat het toestel als service voor de klant direct kan worden omgeruild.”

Ultieme bescherming

Dividino is ook exclusief importeur en distributeur van de Deense fabrikant PanzerGlass, de door de Duitse TüV als beste geteste screenprotector. “De PanzerGlass producten zijn screenprotectors die de beste bescherming bieden van het normale glas van de smartphones en tablets”, legt Rietdijk uit. “PanzerGlass is maar liefst negen keer sterker dan gewoon glas, is aan te brengen zonder luchtbellen en slechts 0,4 millimeter dun, waardoor je de aanwezigheid ervan zelfs niet merkt. Tevens zorgt de Oleophobic coating van PanzerGlass voor optimale gebruikerservaring van de gebruiker en voorkomt ‘meekijken’. Ook voor smartphones met een curved screen, zoals de Samsung Galaxy S7 (edge) modellen, is een PanzerGlass beschikbaar die het hele glas beschermt en die leverbaar is in de kleuren van het toestel. Ook voor de nieuwe Apple iPhone zullen deze modellen beschikbaar zijn. PanzerGlass is verkrijgbaar voor bijna alle merken als Apple, Samsung, Huawei, Sony, Microsoft en vele andere merken, en uiteraard ook voor de smartphones van General Mobile. Een totaal assortiment van bijna 300 verschillende modellen!”

Verkoop- en plaktraining

“Vanzelfsprekend vinden we het belangrijk dat het PanzerGlass ook vakkundig wordt aangebracht zodat de klant echt goed beschermd de deur uit gaat”, zegt Rietdijk. “Daarom bieden we de verkopers van onze resellers een training om hen te leren hoe je zonder luchtbellen een PanzerGlass aanbrengt. Maar minstens zo belangrijk is dat we ze trainen om klanten te overtuigen van de voordelen en de kwaliteit van PanzerGlass en te laten zien dat ze behoren tot de categorie leveranciers die graag een stapje extra doen in het belang van hun klanten. Uiteraard is dat ook in hun eigen belang, omdat ze op PanzerGlass producten een meer dan uitstekende euro-marge kunnen behalen. En die marge is een échte marge, omdat we de retailer ondersteunen door middel van een exchange programma, wat inhoudt dat de reseller altijd de juiste modellen op voorraad kan hebben, en niet verkoopbare of minder coulante modellen aan ons kan retourneren.”

Channelstrategie

Zoals hierboven eerder al gemeld bedient Dividino een breed scala van wederverkoopkanalen: retailketens, e-tailers en (telecom)resellers. “Ons doel is om eind 2016 in de Benelux minimaal 750 verkooppunten te bedienen”, zegt Rietdijk. “Een aardig resultaat van twee en een half jaar hard werken. In het B2C-kanaal liggen we op schema, we focussen nu vooral op selectieve groei in het B2B-kanaal. Dat doen we niet met gigantische marketingcampagnes, maar met persoonlijke support. Wij zijn er helemaal op gericht om de sales-out bij de dealer te optimaliseren, tenslotte verdienen wij ons geld pas wanneer de dealer een verkoop heeft gesloten. Zakelijke resellers die kunnen én willen verkopen en die de meerwaarde zien van exclusieve producten en professionele ondersteuning vanuit de distributeur zijn bij ons van harte welkom voor een constructief gesprek. Onze contactgegevens vind u onderaan dit artikel”, aldus Rietdijk.

‘Resellers hebben alleen een aan hun business aangepaste werkvoorraad’

‘Power Your Mobile’

artikel-dividino
De meest recente assortimentsuitbreiding van Dividino betreft de exclusieve distributieovereenkomst voor de Benelux met de bekende fabrikant van batterijen, opladers, kabels en geheugenkaartjes Duracell. Duracell logo
“Duracell past met zijn producten van topkwaliteit voor smartphones en tablets natuurlijk uitstekend bij onze andere A-merken”, zegt Rietdijk met gepaste trots. “Het is een merk met een verhaal (wie kent het roze konijntje niet?) én een goed verdienmodel voor resellers. De producten worden geleverd met drie jaar garantie en zonder voorraadrisico. We hanteren voor het Duracell assortiment dezelfde verkoopbenadering die, net als voor onze andere mobiele producten, is gebaseerd op de ‘sell-out’ methode. Daarbij beschikt de reseller over een aan zijn business aangepaste werkvoorraad, de bulkvoorraad ligt in ons magazijn in Rotterdam. Wij houden rekening met de omloopsnelheid van de reseller, dat past bij onze strategie van lange- termijnrelaties en is een echte ‘value add’ in vergelijking met collega’s die zoveel mogelijk voorraad bij de dealer naar binnen willen stouwen. Wij zijn liever flexibel en bouwen met onze werkwijze een frequent klantcontact op”, zo besluit Rietdijk. «

dividino

Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2016