Compaq kan analisten niet geruststellen

Slag na slag moet Compaq Computer de laatste tijd incasseren. Tegenvallende kwartaalresultaten, een grootscheepse reorganisatie, de hiermee gepaard gaande stoelendans in het hogere management en de opmerkingen van de CEO van concurrent Dell die stelt dat Compaq tegenwoordig een makkelijke prooi is om marktaandeel van te veroveren. De IT-gigant wankelt op zijn grondvesten.

Slag na slag moet Compaq Computer de laatste tijd incasseren. Tegenvallende kwartaalresultaten, een grootscheepse reorganisatie, de hiermee gepaard gaande stoelendans in het hogere management en de opmerkingen van de CEO van concurrent Dell die stelt dat Compaq tegenwoordig een makkelijke prooi is om marktaandeel van te veroveren. De IT-gigant wankelt op zijn grondvesten.

Een reorganisatie moet de computerleverancier vaste grond onder de voeten geven. Beurs- en marktanalisten zijn er echter niet van overtuigd dat dit gaat lukken. Ashok Kumar, analist van beursonderzoekers US Bancorp Piper Jaffray, gaf als eerste al op 8 juni aan dat Compaq het eind juni eindigende kwartaal met verlies af ging sluiten. "Ze hebben nog een te hoog geprijsde voorraad van acht weken liggen, vier weken in de eigen opslagruimtes en vier weken in het kanaal. Daarnaast doet de populariteit van laaggeprijsde pc’s hen ook geen goed", waarschuwde Kumar. Hij voegt toe: "Compaq verliest marktaandeel aan concurrenten met goedkopere pc’s." De pc-leverancier heeft Kumars vermoeden inmiddels bevestigd door een winstwaarschuwing af te geven. Een verlies van 237 miljoen dollar behoort volgens Compaq tot de mogelijkheden.

Gebrek aan leiderschap

Steven Milunovich van marktonderzoeksbureau Merril Lynch valt zijn collega bij. "Er is een gebrek aan leiderschap bij Compaq, dat beïnvloedt zowel klanten als resellers. Wij geloven dat vooral Dell marktaandeel van Compaq pakt." Het gemis van een CEO weerhoudt Compaq er echter niet van een reorganisatie door te voeren. Dit moet leiden tot een kostenbesparing van twee miljard dollar. Het bedrijf wordt verdeeld in drie divisies: de eerste zal zich bezighouden met Enterprise Solutions en Software, de tweede richt zich op personal computers en de derde heeft de consumentenmarkt als doelgroep. Elke divisie heeft eigen afdelingen voor product ontwikkeling, marketing en verkoop, en is verantwoordelijk voor zijn eigen winst- en verliesrekening. Alle divisies rapporteren aan Chief Operating Officer Michael Capellas die de dagelijkse leiding heeft gekregen. Benjamin Rosen, voorzitter van de raad van bestuur en interim-CEO, denkt dat deze reorganisatie potentiële kandidaten niet af zal schrikken. "De zoektocht vordert goed", speelt Rosen mooi weer. "In de nabije toekomst zullen wij de nieuwe topman presenteren."

Weigering

Eén kandidaat heeft echter al duidelijk gemaakt geen belangstelling te hebben. Gregory Brenneman, president van vliegtuigmaatschappij Continental Airlines, bevestigde onlangs dat hij gesproken heeft met Compaq maar hij verklaarde het aanbod te hebben geweigerd. Ton Pannekoek, directeur Compaq Nederland, denkt dat er in Nederland niet erg veel verandert. "Alleen de samenvoeging van enterprise en diensten is nieuw. Het aantal productdivisies wordt teruggebracht van vijftien naar drie. De grootste verandering zit hem in de communicatielijnen binnen het bedrijf." Volgens analisten heeft Compaq te weinig details gegeven over de reorganisatie om een definitief oordeel over de plannen te kunnen vellen. Bruce Stephen, analist van marktonderzoeksbureau IDC, vindt de reorganisatie wel nodig. "Alle opschudding in de afgelopen periode heeft ervoor gezorgd dat Compaq niet meer goed kon reageren op de markt. Maar met alleen die reorganisatie zijn ze er nog niet. Hun imago heeft toch een paar deuken opgelopen. Met name in de zakelijke markt profiteren bedrijven met een betere naam, zoals Dell en HP, hiervan." Volgens de analisten is een duidelijke distributiestrategie ten opzichte van directe verkoop en built-to-order-productie nu een eerste vereiste voor Compaq.