Cloudland: Achter al onze doelen hebben we een vinkje gezet

CLOUDLAND KIEST VOOR ERVARING EN EEN HYBRIDE MSP-FOCUS

Het afgelopen jaar heeft ChannelConnect gesproken met meerdere leveranciers die zich voornamelijk op de MSP-markt richten: Altaro, Hornetsecurity, Backup Radar, VirtualMetric. De distributeur achter deze partijen is CloudLand, een relatief jonge partij met een duidelijke focus op deze specifieke markt.

 

Dat CloudLand pas achttien maanden bestaat, betekent niet dat het een groene partij is. Alle leveranciers die de distributeur in het portfolio heeft, geven aan dat de kennis van C loudLand van de Nederlandse markt een cruciale reden voor hun keuze is. “We hebben specifiek gekozen voor ervaring toen we zijn begonnen”, zegt Lex Fabistas, Managing Director bij CloudLand. “Iedereen, ik ook, heeft meer dan tien jaar ervaring in de IT-markt. Saskia de Ronde, onze Marketing Manager, en Marvin Jung, de Business Development Manager, kennen enorm veel partners en leveranciers en weten hoe ze hen moeten benaderen.”

Uitbreiding

Ondertussen heeft CloudLand meer dan tweehonderd actieve partners, en is de bezetting gegroeid van drie naar zes medewerkers. “Achter al onze doelen hebben we een vinkje kunnen zetten”, stelt Fabistas tevreden vast. “Laatst zijn we ook verhuisd naar een nieuwe locatie in Zoetermeer. Die is nu eigenlijk nog stiekem te groot, maar dat is wel in lijn met onze groeidoelen.” Want CloudLand is van plan in 2020 verder uit te breiden, naar tussen de driehonderd en vierhonderd actieve partners, en ook het personeelsbestand gaat het bedrijf verder uitbreiden.

‘Meedenken betekent ook dat je ‘nee’ kunt zeggen wanneer nodig’

Hybride aanpak

Lex Fabistas

Dat optimisme wordt gevoed doordat het erg goed gaat met de markt. “Je ziet dat het vinden van mensen de grootste uitdaging is, en dat bedrijven het werk amper aan kunnen”, zegt Fabistas. “ Iedereen is daarom op zoek naar nieuwe MSP-producen om het werk te vereenvoudigen.” Hij wijst erop dat ook CloudLand het belang inziet van een hybride aanpak. “Onze focus ligt op MSP’s, maar er zijn altijd organisaties die traditionele licenties nodig hebben. In die zin is het altijd hybride, en dat kan gewoon via onze partnerportal.” Hij vergelijkt het met de cloudmarkt. “Vijf jaar geleden hoorde je ook dat alles naar de cloud gaat. Onderhand is wel duidelijk dat het hybride model domineert. Maar ik zie uiteindelijk alleen maar kansen, want de behoefte is echt heel groot.”

Geen volger

Een belangrijke reden voor het succes is volgens Fabistas dat CloudLand zich erg open opstelt tegenover hun partners. “Het laatste dat je wilt is dat de klanten moeten zoeken naar een oplossing. Ze verwachten dat wij deze oplossing aandragen en direct contact hebben voor ondersteuning.” Dat betekent echter niet dat CloudLand altijd mee gaat in alle wensen van de leveranciers.

Meerdere partijen hebben tegenover ChannelConnect eerder duidelijk gemaakt het te waarderen dat CloudLand durft om een koers voor te stellen, en niet blindelings volgt. “We zijn echt een partner. Meedenken betekent ook dat je ‘nee’ kunt zeggen wanneer dat nodig is”, licht Fabistas toe. “In de markt zie je dat hier vaak angst voor is. Maar ook met een ‘nee’ en een goede doorverwijzing help je de klant zeker verder. Zolang je ze maar goed bedient, komen ze altijd terug.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 8-2019]

Lees het artikel hier in PDF