Citrix’ overstap naar abonnementsmodel werpt vruchten af

De transitie van Citrix naar een businessmodel op basis van abonnementen en SaaS-oplossingen werpt zijn vruchten af, getuige de beter dan verwachte resultaten in het derde kwartaal en de vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2019.

De afzet van Workplace abonnementen was sterk. Volgens CEO David Henshall ligt de shift naar abonnementen voor op de verwachtingen. In een brief aan de aandeelhouders schreef hij dat Citrix verwacht dat meer dan 60 procent van de product mix afkomstig zal zijn van abonnementen, waarvan 70+ procent van Workspace afkomstig is. Voor 2020 zal dat aandeel zijn opgelopen naar 80 procent. Daardoor bereikt Citrix ook een omslagpunt in zijn financiële model, waardoor de omzet en de vrije kasstroom weer versneld kunnen gaan groeien.

Citrix rapporteerde in het derde kwartaal een winst van 271 miljoen dollar, ofwel 2,04 dollar per aandeel, op een omzet van 733 miljoen dollar, gelijk aan hetzelfde kwartaal vorig jaar. De inkomsten uit abonnementen waren goed voor 14 procent van de winst en 22 procent van de totale omzet. De 43 procent omzetgroei in abonnementen was voldoende om een daling van 23 procent op de inkomsten uit traditionele producten en licenties te compenseren.

Uit de boekingsgegevens van Citrix blijken vooral abonnementen op de Workplace productlijn in trek. Op termijn zak de networking hardware business krimpen ten gunste van softwareoplossingen.

Voor heel 2019 verwacht Citrix een omzet van 2,99 tot 3,01 miljard dollar met een non-GAAP winst van 5,60 tot 5,70 dollar per aandeel. Dat is licht hoger dan de verwachting van Wall Street. De prognose gaat ervan uit dan de omzet uit abonnementen 60 tot 65 procent van het totaal zal zijn, tegenover 40 procent in 2018.

Meer informatie: www.citrix.com