Opgeslokt
Bij een van de eerste persbijeenkomsten die ik als beginnend ICT-journalist bijwoonde, presenteerde Cisco een nieuw VoIP-telefoontoestel: Avvid. De afkorting stond (en staat) voor Voice, Video and Integrated Data. Die integratie was redelijk nieuw, destijds. De hele bijeenkomst stond in het teken van vragen over latency, over ‘voorrang voor spraakdata op andere data’, de betrouwbaarheid van VoIP in vergelijking met de vertrouwde PBX en hoe Cisco zich het aspect ‘video’ in dit geheel voorstelde. Het moet in 2001 geweest zijn.
Wil je ChannelConnect nummer 7 van 2019 nu al online lezen? Dat kan onderaan deze pagina!
Hoe anders is de wereld nu. Onze communicatie, niet alleen tussen mobiele telefoons maar ook via de vaste lijn, is niet alleen volledig gedigitaliseerd, maar ook uitgebreid met diensten als videoconferencing. De scheiding tussen telecom en IT is grotendeels verdwenen. IT heeft telecom opgeslokt. En nam goede elementen uit de telecompraktijk over, zoals het betalen voor gebruik in de vorm van abonnementen of andere ‘as a service’-modellen.
Die integratie werd uiteraard ook al spoedig zichtbaar in het kanaal. Bij de introductie van VoIP was telecom nog een wereld op zich, met eigen netwerken, leveranciers en dealers. Maar doordat IT-leveranciers via VoIP en – vooral ook – hosted voice de traditionele PBXcentrale langzaam maar zeker buitenspel wisten te zetten, kreeg ook de IT-reseller kansen op telecomgebied. En met een cloud-oplossing als hosted voice weten IT’ers wel raad. Het aan elkaar koppelen van steeds meer mobiele devices (notebooks, tablets, mobiele telefoons) is ook koren op de molen van een IT-dienstverlener.
Des te opvallende is het dat veel IT-business partners een specifiek en bijna traditioneel onderdeel van hun portfolio nauwelijks adresseren als het om telecom gaat: security. Met het digitaliseren van telefonie (en andere vormen van communicatie) is het systeem net zo kwetsbaar geworden als ‘traditionele’ IT-netwerken.
Uit onderzoek blijkt dat het vertrouwen van organisaties in firewalls en anti-malware onverminderd groot is. De noodzaak ervan staat buiten kijf. Antivirusoplossingen, firewalls en backups zijn en blijven de populairste beveiligingsmethoden. Het besef dat de mobiele wereld minstens zo kwetsbaar is voor digitale onverlaten en daarom vraagt om geavanceerde, en specifieke, beveiliging is er echter nog nauwelijks. Slechts één op de vijf organisaties beveiligt smartphones en tablets adequaat, mede doordat werknemers eigen apparaten gebruiken en de werkgever geen uitgewerkt beleid heeft voor ‘BYOD’. Die wetenschap biedt kansen voor resellers die zich binnen IT richten op voice-oplossingen. En er liggen meer kansen. In verschillende edities schreven we over moderne vormen van kritische communicatie. Een businesspartner die zich specialiseert in digitale en mobiele vormen van push-to-talk-oplossingen, in gebruik bij onder meer beveiligers, bedrijfshulpverleners en verkeerregelaars, kan nog steeds een mooi telecombedrijf opbouwen. IT slokte, kortom, niet alles op.
Mels Dees, Content Director
mels@imediate.nl
Klik op de cover en lees ChannelConnect nummer 7 van 2019 nu online.
[real3dflipbook id=”1″ pdf=”https://www.channelconnect.nl/wp-content/uploads/2019/10/ISSUU_2019_7.pdf” lightboxthumbnailurl=”/media/2019/10/ISSUU_2019_7-Cover-small.jpg”]