Altaro Software: VM back-up Ooit erg duur, nu voor het mkb

Colin Wright, VP Sales EMEA Altaro Software

Wie tien jaar geleden een back-up wilde maken van zijn virtuele machines of desktops en deze ook weer snel terug wilde zetten, moest diep in de portemonnee kijken. Cloudcomputing heeft door het schaalvoordeel al veel ICT-functies toegankelijk gemaakt voor kleinere organisaties, maar wat als het gaat om functies die het hart van cloudcomputing treffen? Altaro Software wil daar verandering in brengen met een oplossing die eenvoudig is én alle benodigde functies bevat. Sinds enkele maanden wordt de oplossing in de Benelux gedistribueerd door CloudLand.

Het is ongeveer achttien maanden geleden dat Altaro zijn oplossing voor back-up en recovery van virtuele machines in een variant voor managed service providers goot. Maar, zo zegt Colin Wright, Vice President Sales EMEA bij Altaro Software er meteen bij, MSP’s kunnen zelf kiezen welke licentievariant ze kiezen. “Als ze willen kunnen ze een langlopende licentie afsluiten in plaats van een MSP-licentie”, zegt hij. “Ze betalen per fysieke host, in plaats van per VM per maand. Het maakt dan niet uit of ze vijf of vijftien VM’s erop draaien, de prijs blijft hetzelfde. Dat kan voordelig zijn als ze bijvoorbeeld een klant hebben met een langdurig contract en veel VM’s op dezelfde host afneemt. Dat laten we toe.” Bovendien kunnen beheerders klanten met verschillende licenties vanuit een-en-dezelfde webconsole beheren, iets dat volgens Wright redelijk uniek is. Die console is daarnaast ontworpen met eenvoud in het achterhoofd. “Ook niet-specialisten, zoals jij en ik, kunnen de webinterface onder de knie krijgen zonder uitgebreide training”, zegt Wright.

Tien jaar terug kostte het miljoenen om VM’s snel terug te zetten uit een back-up

back-up
Colin Wright

Het laat zien hoe Altaro zijn klanten aanvliegt, maar dat is in deze markt volgens de VP Sales broodnodig. “We zijn zelf begonnen als leverancier voor back-ups van desktops. Maar acht jaar geleden hebben we een VM back-upoplossing helemaal zelf ontwikkeld omdat de geboden oplossingen te complex en te kostbaar waren.” Tien jaar geleden wilden ICT-afdelingen al de mogelijkheid hebben om VM’s binnen een minuut terug te zetten uit een back-up. “Dat kostte al snel miljoenen euro’s”, zegt hij. Dat terwijl het om een kritieke ICT-functie gaat. Back-ups van fysieke servers zijn gemeengoed, maar die worden steeds vaker vervangen door virtuele servers, al dan niet in de cloud. Het verbaast dan ook dat back-upoplossingen voor gevirtualiseerde omgevingen veel minder toegankelijk zijn voor kleinere organisaties.

Dedup: doen of toch niet?

Als voorbeeld noemt Wright functies als deduplicatie, waarmee je de efficiëntie van het back-upproces enorm verbetert. Niet iedereen zal het nodig hebben, maar Altaro kan het bieden. Hetzelfde geldt voor CDP en volledige replicatie. “Maar ondanks dat alles blijft het eenvoudig in gebruik en implementatie”, zegt Wright. “Als je vijf jaar lang nieuwe mogelijkheden toevoegt, wordt je product uiteindelijk vrij complex. Daar moet je scherp op zijn. Tegelijkertijd heeft het echter geen zin om een enterpriseproduct aan te bieden aan iemand met vier of vijf servers, dus wij kiezen een volledig andere aanpak.”

‘Veel klanten gaan ervan uit dat cloudomgevingen automatisch veilig worden gesteld, maar dat is lang niet altijd het geval’

Altaro VM Back-up komt dan ook in drie varianten: Standard, Unlimited en Unlimited Plus, waarbij een eventuele upgrade geen enkel probleem is als deze nodig is. “Het is ons dus gelukt dezelfde functionaliteit te bieden tegen een betaalbare prijs. Nu hebben we wereldwijd 45.000 klanten.” Daarbij is support volgens Wright ook zeer belangrijk. “Gemiddeld geven we via de live support chat antwoord binnen 11 seconden”, schetst hij.

CloudLand

De nadruk op flexibiliteit blijkt ook uit de distributiestrategie van Altaro Software. In iedere markt wil het bedrijf twee distributeurs hebben om zo hun partners een goede keuze te geven en om verschillende verticalen goed te bedienen. Tot ongeveer vier maanden geleden zocht het bedrijf nog naar een tweede distributeur in de Benelux. “We kenden al enkele mensen die bij CloudLand werken”, vertelt Wright. “CloudLand is een vrij nieuwe distributeur, maar met een geweldige strategie. Ze brachten partners naar ons toe waar we voorheen geen toegang tot hadden.” Hij wijst erop dat een goede distributeur niet alleen in staat is om potentiële partners goed op te volgen, maar ook weet wanneer het geen zin heeft. “Bij CloudLand weten ze precies wanneer je een partner kwalificeert en benadert, en wanneer niet.”

Het is bovendien belangrijk dat de distributeur, en daarmee de partners, eindgebruikers goed kunnen voorlichten. Wright merkt dat eindgebruikers nog niet helemaal gewend zijn aan dit soort oplossingen, bijvoorbeeld als het gaat om het veiligstellen van virtuele desktops. “Het is bijvoorbeeld niet altijd duidelijk dat je niet-persistente virtuele desktops niet hoeft te back-uppen omdat ze na de sessie toch zijn verdwenen”, noemt hij. Maar voor persoonlijke desktops die locatieonafhankelijk moeten zijn, zoals in ziekenhuizen of scholen waar het personeel veel van locatie wisselt en de desktop hen volgt, zijn betrouwbare back-ups juist erg belangrijk. “Dit is iets waar je klanten over moet informeren.” De ontwikkelingen gaan bovendien snel. Zo ziet Wright een enorme toename naar de behoefte om Office 365-omgevingen te kunnen back-uppen. “Veel klanten gaan ervan uit dat cloudomgevingen automatisch veilig worden gesteld”, zegt Wright. “Maar dat is lang niet altijd het geval. Omdat veel klanten ernaar vragen, brengen we vanaf november dan ook Office 365 back-up op de markt.”

ChannelConnect-CloudLand-Contactinformatie

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 5-2018]

Lees het artikel hier in PDF