‘Onze eigen verandering als het perfecte voorbeeld’

Iedereen weet wat met HPE wordt bedoeld. Het lijkt daarmee alsof het al jaren actief is. Eigenlijk is dat niet zo, het is immers in 2015 ontstaan door de splitsing van het oude HP en HP inc in Hewlett Packard Enterprise. Het bedrijf levert al jaren data center networking oplossingen en heeft al duizenden klanten geholpen om dit soort oplossingen succesvol te implementeren. Maar hoe heeft HPE haar eigen oplossingen eigenlijk zelf gebruikt? Een deel van die splitsingsoperatie is zo’n mooi verhaal dat we daar nog eens bij stilstaan.

Eric van Gend, Manager Data Center Networking EMEA stond ons te woord over Data Center Networking en het splitsen van de IT, maar het interview liep naadloos over in een gesprek over de vraag wat partners en marktpartijen hiervan kunnen leren.

Was het direct duidelijk wat voor een IT-operatie de splitsing van het oude HP betekende?
Ja, natuurlijk. In ons geval was sprake van een operatie van unieke omvang, omdat HP al jaren bestond en er overal ter wereld vestigingen en medewerkers waren. Ik denk dat het eerste cijfer wat dat betreft boekdelen spreekt. Er moesten 375.000 mail-accounts worden gemigreerd. Dat zijn aantallen waarmee een doorsnee IT- partner nooit te maken krijgt. Het is eerder de orde en grootte waarmee een ISP te maken krijgt.

Hoe zat het met het fysiek scheiden van de data?
Doordat HP in een eerder stadium al een consolidatie van de datacenters had uitgevoerd, was het makkelijker de splitsing door te voeren. Vaak zie je dat netwerkvirtualisatie in combinatie met een slim hardwaredesign de splitsing of migratie van datacenters makkelijker of zelfs mogelijk maakt. Door gebruik te maken van onze eigen netwerkproducten en -oplossingen hebben we een besparing van wel 50 procent weten te realiseren. De impact daarvan is indrukwekkend. Hogere efficiency, een mogelijkheid verouderde hardware uit te faseren en het heeft daarbij een verlaging van de overall kosten als resultaat. De datacenterconsolidatie is een belangrijke voorwaarde geweest de rest door te voeren, waaronder het scheiden van de data. Dus ja, de data is gescheiden maar het was integraal onderdeel van een veel groter proces.

Wie heeft dit proces doorgevoerd, HP zelf?
We hebben binnen onze Technology Services Consulting-organisatie (TSC) specialisten die vergelijkbare opdrachten voor enterprises, overheden en dergelijke doorvoeren. Zij zijn uiteraard bij dit proces betrokken geweest.

Waarom was een vastgestelde termijn voor de operatie belangrijk?
HP was een beursgenoteerde organisatie en de twee nieuwe delen zijn dat ook weer. Dat brengt verplichtingen met zich mee en een daarvan was, dat het complete proces binnen zoveel dagen moest zijn afgerond. Negen en een halve maand van start tot oplevering. Dat omvatte alles van de fysieke verhuizingen, uitfaseringen, nieuwe autorisaties voor het personeel tot het opnieuw toewijzen van de IP-spaces; dat ging om ruim 32.000 adressen.

Detailvraag: 32.000 is dat IPv4 only?
Ja, dat cijfer heeft daarop betrekking maar een groot deel van het netwerk is al lang IPv6 ready hoor, insiders weten dat wel. Voor het merendeel van de partners en klanten is dat echter een weinig interessant detail.

Jullie brengen dit verhaal naar buiten voor klanten en partners. Waarom?
Ik vind persoonlijk dat we hier gewoon trots op mogen zijn. Voor partners en klanten is het natuurlijk een actuele case waar ze enorm veel van kunnen leren. HPE is dan wel een hele grote IT-organisatie, maar je ziet toch ook dat een groot aantal van de processen in andere sectoren en bij kleinere ondernemingen voorkomt. Met deze goed gedocumenteerde case laten we zien waar je allemaal op moet letten als IT owner en als IT-serviceorganisatie. En de uitkomst is dat zo’n proces gewoon vlekkeloos kan verlopen als het maar even professioneel wordt uitgevoerd als TSC dat heeft gedaan. Dat is de ene kant van het verhaal. De andere kant is dat een migratieproces voor bestaande bedrijven min of meer een voorwaarde is om de noodzakelijke stappen voorwaarts te zetten en dat je hier als partner dus mee te maken gaat krijgen.

Dat moet je even uitleggen.
Steeds vaker dringt het besef door dat je IT niet moet zien als een bodemloze put, een kostenpost. IT kan, nee móét, je gebruiken om business te maken en te verbeteren. We hebben het hier over een proces dat in elke sector en bij elke bedrijfsomvang zichtbaar is. Dat proces stelt eisen aan hardware, software en aan de partijen waarvan dat wordt betrokken. Bij HPE spreken we over de transformatie naar de ‘idea economy’. Je hebt een idee en dat kan je tegenwoordig heel snel omzetten naar een business, gebruik makend van alle cloud en socialmedia-oplossingen.

Dat heeft dus impact op de manier waarop HPE-partners werken.
Het begint ermee dat bedrijven – klanten dus – geen zin meer hebben in eigen hardware voor een eigen serverruimte of datacenter. Wat ze willen is meer flexibiliteit, gemak en vooral snelheid. Je kunt al die wensen herleiden tot één vraag. Klanten willen weten hoe ze cloud het beste kunnen inzetten. Ik zie het als taak van de partners en HPE om daar een adviserende rol in te spelen. Dat kan de partner een nieuwe bron van inkomsten opleveren.

Omschrijf de ideale partner in deze fase eens.
In mijn optiek is dat de partner die zijn klanten helpt de markt te begrijpen, een holistische benadering hanteert en weet dat snelheid van reageren gewoon een must is. Als er morgen een Uber ontstaat in de sector van zijn klant, kan de klant daar vanuit IT beredeneerd snel op reageren. IT is daar geen belemmerende factor, maar het Zwitserse zakmes. Dat betekent dat hij zijn klant voorziet van flexibele diensten op een platform dat zelf ook flexibel en open is. Geen silo’s en geen vendor lock-ins meer. Open en hybride hebben de toekomst.

Zoals het platform dat jullie zelf ook gebruiken?
Inderdaad, en dan zijn we terug bij de migratie van ons platform. Wat we daar hebben geleerd is kennis die we met onze partners delen. Zij kunnen met die kennis hun eigen klanten weer veel beter helpen. Onze eigen verandering is een perfect voorbeeld hoe je de technische transitie naar ‘idea economy’ realiseert.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4-2016]