“Sinds 1990 is er ontzettend veel gebeurd, zowel op organisatorisch als op technologisch gebied, en daar zouden we nog uren over kunnen doorpraten, maar ik houd ervan om vooral vooruit te kijken”, zo verwelkomde Country Manager Erwin Bader zijn gasten. “Maar een rode draad door al die jaren heen is onze toewijding aan het kanaal. Distributeurs en resellers zijn en blijven onze ‘handen en voeten’ in het kanaal. Die samenwerking gaven we een aantal jaren geleden vorm in het LED’s Build-partnerprogramma, dat sindsdien is geëvolueerd in het Shinrai Partner Programme van nu. En met succes, want afgelopen jaar hebben we in vergelijking met 2013 een groei van twintig procent weten te realiseren. In het segment A4-kleurenmultifunctionals is ons marktaandeel zelfs met meer dan 140 procent toegenomen.”
Tim Leenders
Grote adresseerbare markt
De Nederlandse markt voor A3 mfp’s wordt geschat op veertigduizend machines per jaar, waarvan zo’n vijftienduizend stuks in de categorie 21 tot 30 ppm. “Volop kansen dus voor onze channelpartners om hierop in te spelen met de nieuwe MC8x3 serie,” vervolgt Leenders. “De MC853 heeft een afdruksnelheid van 23 ppm, de MC873 doet 35 ppm, zowel monochroom als in kleur dankzij OKI’s LED-technologie die Single Pass printing mogelijk maakt. Dubbelzijdig printen, scannen en faxen zijn standaard, evenals het grote 7-inch touchscreen voor eenvoudige bediening van de talloze functies, een 250 GB harddisk, een werkgeheugen van 1,25 GB, een high-speed netwerkinterface en Airprint en Google Cloud Print support. Met de diverse extra papiercassettes en afwerkopties, de meegeleverde ABBYY FineReader Sprint-ontwerpsoftware en Sendys Explorer-scan- en conversiesoftware, plus de mogelijkheid om productiviteitssoftware van derden via ons smart Extendable Platform te integreren, kunnen onze resellers de MC8x3 volledig op de wensen van de gebruiker afstemmen. Die krijgt daarbovenop ook nog drie jaar onsite garantie, wat uniek is in deze markt.”
OKI Academy en Service2Sales
Naast technische producttrainingen verzorgt OKI middels de recent opgerichte OKI Academy ook het vergroten van de kennis van resellers op het gebied van de inzet en toepassing van printers en mfp’s. “Meer kennis betekent grotere omzetkansen”, licht Leenders toe. “Denk bijvoorbeeld aan training rondom de integratie van aanvullende software via het smart Extendable Platform, of een cursus kleurmanagement om klanten te ondersteunen bij het produceren van kleur-kritische documenten.
Met kennis, zowel van je eigen mogelijkheden als van de situatie bij de klant, kun je als reseller je meerwaarde bewijzen en kun je weg van de prijsdiscussie met pure productverkopers.”
Maar OKI doet nog meer, het bedrijf werkt sinds begin dit jaar nauw samen met Service2Sales, een organisatie die bedrijven ondersteunt bij het slim en efficiënt werken met informatie. “Experts van Service2Sales ondersteunen onze resellers op het gebied van printmanagement, mobiel printen, scan & capture en zakelijke pdf’s in het pré-sales-, maar ook after-salestraject en dragen daarbij tegelijkertijd ook kennis over”, licht Leenders toe. “En in combinatie met ons uitgebreide assortiment printers en mfp’s ontstaat zo de ideale oplossing voor de eindgebruiker, waarbij niet de workflow moet worden aangepast aan de (on)mogelijkheden van de printer, maar waarbij de printer zich aanpast aan de workflow! En dat is een boodschap waarmee je als reseller bij je prospects in de markt kunt aankomen.”
Meer informatie: www.oki.nl
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nr.3-2015]