ChannelConnect Distri Summit 2017

Afgelopen woensdag organiseerde de redactie van ChannelConnect een geslaagde ronde tafel bijeenkomst gehad met directieleden van een aantal toonaangevende broadliners en value added distributeurs.

In de vergaderkamer van Huis Oudegein in Nieuwegein namen Jaap van Leeuwen (ALSO Nederlan), Marcel Donders (Copaco), Berry van Waaijenburg (Exclusive Networks), Jean-Paul Weterings (Exertis), Eric Segers (Ingram Micro), George van Brugge (Portland), Peter Jansen (Tech Data), Patrick Govers (Westcon/Comstor) en Stephan Derksen (Xeptor/Infotheek) plaats aan de vergadertafel.

Na een kort voorstelrondje ontspon zich al snel een levendige discussie over het hoofdthema van de bijeenkomst, de digitale transformatie. Die trend heeft impact op zowel de organisaties van de distributeurs zelf, hun channelpartners en de eindgebruikermarkt. Distri’s worden geconfronteerd met een krimpende markt, consolidaties bij de grote broadliners als de kleinere value added distributeurs. Allemaal moeten ze hun eigen organisaties in een hogere versnelling zetten en hun bedrijfsprocessen digitaliseren én automatiseren om relevant te blijven. De cloud zorgt voor een scheiding: resellers die meegaan met de veranderingen en de afhakers die dat niet meer bijbenen en van het toneel gaan verdwijnen. Aan de onderkant dienen zich ‘born in the cloud’ partijen aan, maar die zullen in veel gevallen om de channel heen gaan en hun eindklanten rechtstreeks via internet bedienen.

vlnr. Eric Segers (Ingram), Patrick Govers (Comstor), Peter Jansen (Tech Data)

Er gaat veel veranderen en voordat het beter wordt moeten veel partijen eerste door de ‘valley of tears’, zoals Peter Jansen van Tech Data de komende periode treffend benoemde.
Ook was er ruime aandacht voor de uitdadingen op het gebied van de werving en het engagement van bestaande en nieuwe klanten, het vinden en binden van gekwalificeerde medewerkers, de invloed van (buitenlandse) politieke ontwikkelingen op de lokale business en het toenemende belang van lifecycle management.

ronde tafel
vlnr. Rashid Niamat (red.), Pim Hilferink (red.), Stephan Derksen (Xeptor), Marcel Donders (Copaco)

Aan het eind van de bijeenkomst deelde Jarco Penning van De Salescoach (www.desalescoach.eu) nog een aantal inzichten en tips rondom het fenomeen ‘Social Selling’, een onmisbaar onderdeel van een écht effectieve social media strategie. Na afloop werd van alle deelnemers nog een kort videoportret opgenomen. Deze worden in de komende weken gepost op deze website.

Een uitgebreid verslag van de ronde tafel bijeenkomst vindt u in ChannelConnect magazine nummer 2 die rond 25 april a.s. in de bus valt.

Meer informatie: www.channelconnect.nl