Rodney Voogel, managing director ASUS Benelux
2017 was voor ASUS het jaar van de introductie van smartphonelijn ZenFone. Maar ook van interne veranderingen en de focus op andere marktsegmenten. “We zijn een nieuwe weg ingeslagen”, zegt managing director Rodney Voogel.
We hebben in februari ons notebook-portfolio aangevuld met telefonie, zoals de smartphones ZenFone 3, de ZenFone Go, de ZenFone Max en de ZenFone AR, waarvoor de vicepresident Eric Chen van ASUS nog naar Nederland overkwam om het belang van de introductie te onderstrepen”, zegt managing director Rodney Voogel van ASUS Benelux. En eind september werd in Italië een groot evenement op touw gezet voor de introductie van ZenFone 4 in het bijzijn van de CEO van ASUS. “We hebben veel complimenten gekregen van partners voor het organiseren van dat evenement. We hebben vooral laten zien hoe belangrijk telecom binnen de hele organisatie is.”
Positionering
ASUS is het afgelopen jaar ook druk bezig geweest met de positionering in de markt of de verschillende markten, zo legt Voogel uit. “Afgelopen jaar zijn we een nieuwe weg ingeslagen die meer gericht is op klanten in het midden- en topsegment van de markt. Die keuze heeft wel geresulteerd in een lichte daling van het marktaandeel. Maar dit is vaak het geval wanneer een bedrijf zijn strategie veranderd. We zijn ervan overtuigd dat we snel onze positie op de markt zullen herwinnen.”
Maar dat is onderdeel van de strategie van het bedrijf, erkent Voogel. “We willen niet in het segment van prijsvechters opereren want daar is het moeilijk om financieel gezond te blijven en bovendien is het slecht voor je imago als merk. Daarom zoeken we naar groeimarkten en investeren daar extra in. Segmenten waar de groei minder is, daar probeert ASUS met nieuwe functionaliteiten op te vallen tussen de andere fabrikanten. “Een segment waar de groei uit is, is de traditionele 15” notebook met dvd-drive, want die doet het in de hele markt minder goed. Toch is dit product nog steeds het belangrijkste voor de markt, maar de groei is eruit. Daarom proberen we daar anders te zijn dan de rest van de markt”, gaat Voogel verder. Wat wel heel goed gaat, is de educatiemarkt en producten zoals de Flipbook met het kantelbare scherm.
Toch is in 2017 niet alles goed gegaan. “In het eerste helft van het jaar hebben we onze partners te weinig meegenomen met ons verhaal”, erkent Rodney Voogel. “Partners die beweren dat ASUS niet meer aan de onderkant van de markt wil opereren, hebben het mis. Dat is niet het verhaal. We willen niet prijsvechten. We willen alleen meedoen met een ander toestel dat op één of meerdere punten verschilt van de rest. Die strategie en overweging hebben we niet goed genoeg naar onze klanten uitgedragen.”
‘We investeren in nieuwe groeimarkten’
Volgens de managing director van ASUS Benelux is dit een leermoment. “Nu we dat sinds een tijdje wel doen, merk je dat partners ons beter begrijpen. We proberen de partners uit te leggen dat het voor consumenten minder belangrijk is welke specifieke specificaties een notebook heeft. Consumenten kijken tegenwoordig veel verder, want ook zij willen mooie devices hebben. We moeten onze partners dus meer betrekken in de manier hoe wij de markt benaderen.”
Focus
“ASUS haalt veel informatie uit marktonderzoeken, zoals die van marktonderzoeker Gfk. Die data is heel bruikbaar om te zien welke markten groeien”, gaat hij verder. “Als organisatie hebben we dit jaar besloten om intern echt duidelijke segmenten in te richten. In de Benelux kent ASUS onder meer de gaming-markt, notebook/pc en telecom. Die interne verandering is in oktober voorbereid en is per 1 januari 2018 van kracht.”
‘Partners meer betrekken bij marktbenadering’
De communicatie was intern nog niet goed genoeg, constateert Voogel. “Door meer dedicated met de businessunits bezig te zijn, verwachten we een volgende stap te kunnen zetten. Daar zijn we inmiddels mee begonnen en we merken nu al dat daardoor intern meer focus ontstaat waardoor kansen in het partnerkanaal beter kunnen worden benut.” Bovendien heeft ASUS Benelux per 1 december een nieuwe marketingmanager, Ivilina Boneva . Per productgroep zal worden bekeken wat er aan marketing nodig is. Elk segment heeft namelijk een andere aanpak nodig. De nieuwe marketingmanager moet er uiteindelijk voor zorgen dat het totaalbeeld naar buiten toe klopt.
Vooruitblik
Die duidelijke focus op segmenten in combinatie met transparante communicatie naar de partners toe over waar de groeikansen liggen, zal in 2018 leiden tot een sterkere band tussen fabrikant en partners denkt Voogel. De partners zullen de nieuwe interne veranderingen merken omdat ze vaker bezocht gaan worden door de productmarketingmanagers.
Verder wordt 2018 een jaar met weer enkele mooie verrassingen van ASUS, zegt Voogel zonder een tipje van de sluier op te lichten. “Van ASUS kan je in 2018 weer heel veel interessante nieuwtjes verwachten. Niet alleen op het gebied van telefonie. Er zitten nog een aantal heel gave producten aan te komen. Je moet dan echt denken aan producten en innovaties die je nog niet bij onze concurrenten hebt gezien.”
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 8-2017]