Barber Brinkman, Western Digital
René Rozendal, Icecat
Western Digital kreeg het verzoek de laatste jaren steeds vaker. Waarom werken jullie niet met Icecat? Een terechte vraag, aangezien de opslagspecialist zelf ook de onvolledige of verouderde productinformatie op de websites van resellers opmerkte. “Icecat heeft duizenden, zo niet miljoenen, datasheets. Dat gaat verder dan ICT”, zegt Barber Brinkman van WD.
Icecat wordt door vrijwel alle resellers gebruikt en heeft het volledige vertrouwen gewonnen”, aldus senior salesmanager Barber Brinkman. “Ze hebben duizenden, zo niet miljoenen, datasheets. Dat gaat verder dan alleen ICT. Door dat te standaardiseren, krijgt een enorm deel van de markt de informatie zoals wij willen dat het online verschijnt.”
Tot nu toe deelde Western Digital de technische informatie via haar prijslijsten direct met haar officiële distributeurs. Dat gaat meestal goed, maar veel resellers werken via kleinere distributeurs die deze informatie dus niet krijgen. “We zijn ervan afhankelijk dat distributeurs onze informatie zo exact mogelijk invoeren. De ene distributeur laat in een omschrijving echter ruimte voor twintig karakters, de andere voor twaalf en weer een ander voor dertig. Het is maar wat het ERP-systeem toelaat. En dan vallen dingen soms in de verkeerde kolom of distributeurs vinden andere informatie relevant en korten het in. Dus zelfs bij de officiële distributeurs zie je verschillen.”
Informatieverspreiding
Het direct verschaffen van informatie aan resellers is niet realistisch. “In ons partnerprogramma myWD zitten ruim 3.000 geregistreerde partners, ongeveer 25 procent van de totale resellermarkt. We hebben hun gegevens in onze backoffice en zij ontvangen de juiste specificaties van ons. Maar zelfs zij synchroniseren toch ook liever alle data met Icecat. Daarnaast hebben we ruim 6.000 kopende klanten per maand, die dus alleen via de distributeurs content krijgen.”
Brinkman legt ook uit dat het gebrek aan standaardisatie en het ontstane handwerk kan Renzorgen voor ongemakken. “Als distributeurs ook maar een komma verkeerd zetten, dan verschijnt dat zo op de websites van de resellers. Dan kunnen eindgebruikers dus ook de verkeerde informatie krijgen. Denk aan de titel van een product, die dan bij de officiële distributeur wel goed staat, maar bij traders of grote resellers niet. Als er te veel fouten zijn en er is te veel onduidelijkheid, dan kunnen klanten de verkeerde keuze maken. “Het is bijvoorbeeld al vier jaar geleden dat WD is gestopt met de benamingen Caviar en Scorpio voor respectievelijk haar 3.5”- en 2.5”-schijven. En toch zie ik deze namen af en toe terugkeren. Het straalt af op resellers en vervolgens ook op de leveranciers, want het risico bestaat dat eindklanten de verkeerde koopkeuzes maken.`
Standaardformaten
Daarom gebruiken de meeste resellers al het open platform Icecat dat al sinds 2001 wereldwijd technische specificaties levert. Die informatie is te raadplegen via Open Icecat, een database die voor resellers en retailers kosteloos is te gebruiken, of een betaalde, uitgebreidere database. De informatie van WD is voor resellers echter volledig kosteloos via Open Icecat te raadplegen, legt business development manager René Rozendal van Icecat uit. “We hebben verschillende formaten waarin we content kunnen aanleveren. Denk aan XML, Javascript, JSON, maar ook ouderwets als CSV of Excel.
‘We bereiken alle resellers in de branche van WD’
We hebben ook lokale support, ook in de taal van een gebied. We bieden productinformatie aan in meer dan 47 talen.” Voor de kanaalpartners is de dienst kosteloos, dus alle kanaalpartners van WD in de Benelux hebben toegang tot al deze gegevens via Open Icecat. Doordat de informatie in een standaardformaat wordt aangeleverd en bovendien via koppelingen met bekende webshop- systemen als Magento en Prestashop, is deze volautomatisch op de websites van partners door te zetten. “Een van de redenen voor oprichter en CEO Martijn Hoogeveen om Icecat te beginnen was dat hij als een van de eerste webshophouders geen centrale informatiebron kon vinden. Het was enorm veel handmatig werk om het op de website te zetten”, aldus Rozendal.
Optimale content
Doordat Icecat zo enorm uitgebreid is, is het voor verkopers wereldwijd een vertrouwde bron geworden voor productinformatie. Dat geldt ook voor informatie van leveranciers die deze niet actief ter beschikking stellen. Dat doen ze door de informatie zelf te verzamelen en publiceren. “Die informatie zoeken we altijd bij de bron”, zegt Rozendal. “Maar afspraken, zoals nu met WD, zorgen voor realtime nauwkeurige informatie die direct wordt gepusht vanuit de leverancier. Daardoor wordt de informatie volledig, nauwkeurig en geheel naar wens van de leverancier. WD heeft duidelijk veel geïnvesteerd in zijn content. Ze hebben onder meer een rubriek ‘reasons to buy’. Maar die zag je niet helemaal terug, en dat is doodzonde.” Wie nu inlogt op Icecat, krijgt nu meteen alle mogelijke informatie over de producten, klaar om op de website te zetten.
Doordat de informatie op Icecat direct door WD wordt aangeleverd, is het altijd actueel en volledig. “Maar,” zegt Brinkman, “het zorgt ook voor het behoud van informatieconsistentie. Dat gaat verder dan alleen het meteen elimineren van verouderde benamingen. Neem het verschil tussen onze in- en externe schijven”, zegt hij. “Voor interne schijven hanteren we nog alles in GB’s, dus 1 TB zetten we voor die producten neer als 1.000 GB. Bij externe schijven noteren we het als 1 TB, omdat we daar al sneller van terabytes spreken dan over gigabytes. Op een uitzondering na, zijn al deze schijven 1 TB of groter. Dat soort informatie moeten we consistent houden.” Ook het grote bereik van Icecat zorgt voor grote voordelen aldus Rozendal. “We vergroten dus de zichtbaarheid van WD.”
Laagdrempelig
Voor zover partners nog geen gebruik maken van Icecat, gaat WD de komende tijd informatie over het platform publiceren via het partnerportal MyWD. Brinkman verwacht dat er weinig voor nodig is om partners te bewegen de dienst te gebruiken. “Het waren juist de resellers die bij ons aan de bel trokken en ons bewogen contact te zoeken met Icecat. Doordat het platform gratis en gestandaardiseerd is, is het toevoegen van de informatie aan de webshop bovendien heel laagdrempelig.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 4/5-2017]