Technologiebedrijf Thales introduceert een aantal ’touchless’ oplossingen voor de luchtvaart. Passagiers kunnen het entertainmentsysteem in het vliegtuig met hun eigen smartphone of tablet bedienen. Ook het cabinepersoneel kan de eigen telefoon gebruiken.
De nieuwe technologie moet passagiers over de streep trekken die huiverig zijn te vliegen door de huidige pandemie. Passagiers krijgen contactloos toegang tot het entertainmentsysteem, inclusief digitale versies van maaltijdmenu’s, tijdschriften en belangrijke veiligheids- en gezondheidsinformatie.
Verder kunnen passagiers geautomatiseerde informatie op de rugleuningmonitor opvragen. Fysieke interactie met de bemanning wordt zo tot een minimum beperkt. De bemanning kan ook met de eigen telefoon of tablet informatie verzamelen, meldingen ontvangen en de cabine besturen.
Thales laat weten samen te werken met diverse partners om de automatiseringsoplossingen te ontwikkelen. Het bedrijf werkt niet alleen aan oplossingen in en rond de cabine. Er zijn ook oplossingen om het verlaten van het vliegtuig te vergemakkelijken en de passagiersstroom beter te beheren.