Lenovo Group boekte in het volledige fiscale jaar en Q4 2019 prima resultaten, ondanks diverse macro-economische en industriële uitdagingen werd voor het tweede achtereenvolgende jaar een jaaromzet van meer dan 50 miljard dollar gerealiseerd.
De winst voor belastingen kwam uit op 1,02 miljard dollar, een stijging van bijna 19 procent jaar-op-jaar. Het nettoresultaat voor het hele jaar bedroeg 665 miljoen dollar, een stijging van 12 procent jaar-op-jaar.
De Intelligent Devices Group (IDG) van Lenovo droeg het sterkst bij aan de sterke prestaties; de PC and Smart Devices-groep (PCSD) liep voorop met een omzet van bijna 40 miljard dollar, een plus van 3,6 procent op jaarbasis. De winstgevendheid verbeterde tot 2,3 miljard dollar. Het leiderschap in wereldwijde pc-markt werd uitgebreid met een aandeel van meer dan 1 procentpunt tot 24,5 procent voor het volledige jaar.
De Mobile Business Group (MBG) lag op koers voor een recordjaar tot in het vierde kwartaal de primaire smartphonefabriek in Wuhan moest sluiten in verband met COVID-19. De totale omzet van MBG daalde en het verlies vóór belastingen bedroeg 43 miljoen dollar. Lenovo bleef focussen op innovatie en betrad het premiumsegment opnieuw met de iconische opvouwbare Motorola Razr-smartphone.
Bij de Data Center Group (DCG) daalde de totale omzet met 8,7 procent op jaarbasis als gevolg van een geringere vraag in het hyperscale-segment en aanzienlijke prijsdalingen voor grondstoffen; de niet-hyperscale-inkomsten stegen met 5,3 procent jaar-op-jaar, gedreven door een double digit omzetgroei in Software Defined Infrastructure (SDI), opslag, software en services. Met name de omzet uit opslag groeide jaar-op-jaar met meer dan 50 procent. Het niet-hyperscale servervolume nam met 14 procent toe, de Chinese omzet pluste met 23 procent op jaarbasis. Het bedrijf breidde ook zijn leidende positie in High Performance Computing uit met 173 van de 500 beste systemen wereldwijd die nu op Lenovo draaien.
Transformation businesses lieten een solide vooruitgang zien. Smart IoT-inkomsten werden bijna verviervoudigd (+ 296 procent) op jaarbasis dankzij augmented en virtual reality, Smart Office en Internet of Things. Smart Infrastructure groeide met 37 procent op jaarbasis doordat ook Network Function Virtualization inkomsten begon te genereren. Daarnaast verdubbelde de omzet van Smart Vertical (+ 133 procent) dankzij de sterke groei van Data Intelligence Business Group, slimme gezondheidszorg en onderwijsoplossingen. Software en services behaalde een recordomzet van 3,5 miljard dollar, een stijging van 43,2 procent jaar-op-jaar.
Meer informatie: www.lenovo.com