Martijn Voogt, channel marketing manager B2B Benelux bij Jabra
Modern consumentengedrag maakt dat retailers en bedrijven minder persoonlijk contact hebben met klanten. Telefonische contacten die er nog zijn, moeten daarom goed worden benut, stelt Martijn Voogt van Jabra. “Optimale communicatie via uitstekende headsets is dus extra waardevol.”
Bedrijven ondervinden steeds meer afstand in het contact met prospects en klanten. Kwamen consumenten vroeger naar de winkel met storingen, klachten of vragen, nu gebeurt dit vrijwel volledig online. Net als koopjes jagen. “Met specifieke vragen bellen mensen nog wel”, weet Martijn Voogt, channel marketing manager B2B Benelux bij Jabra. “Uit onze onderzoeken blijkt dat gesprekken daarom steeds complexer zijn. Bij ingewikkelde vragen of klachten is telefonische interactie belangrijk. Dankzij of misschien wel ondanks de digitale transformatie spelen hoogwaardige headsets daar een centrale rol in.”
Type medewerker
Jabra uit de Deense GN Group is een bekende leverancier van intelligente audio-oplossingen. “Bedrijven moeten headsets voor medewerkers laten werken”, aldus Voogt. “Headsets leveren een belangrijke bijdrage aan de relatie tussen bedrijven en hun klanten en worden gewoon bij adviseurs, marketeers, senior salesmensen en andere specialisten.
Iedere groep medewerkers heeft eigen kaders waarin hij of zij werkzaamheden uitvoert zoals de focus op het voeren van gesprekken of juist geconcentreerd taken afronden. Binnen Jabra onderscheiden we use cases waar medewerkers in passen en die cases linken we aan oplossingen in ons portfolio.”
Kansen voor resellers
Deze transformatie biedt resellers de kans in gesprek te gaan met klanten over de waarde van headsets. “Wij hebben de use case Call Centric gericht op medewerkers die veel gesprekken voeren en klant- tevredenheid nastreven, opnieuw gedefinieerd. De wereldwijde campagne ‘Power of Conversation’ rond dit onderwerp was vorig jaar heel succesvol en dat zien we in de resultaten van ons call centric-portfolio. Onze salesmensen zijn speciaal geïnstrueerd om resellers te helpen met vragen als het definiëren van klanten, wensen in kaart te brengen en hoe de stap te maken van bedrade naar draadloze headsets. Om resellers verder te ondersteunen hebben we materialen die ze kunnen gebruiken in hun marketing- activiteiten. Daarnaast bieden we vanuit de campagne de mogelijkheid voor gezamenlijke marketingactiviteiten, waaronder seminars en leadgeneratie uit digitale campagnes. Binnen het Jabra One Experience program, als onderdeel van het Jabra One-partnerprogramma, kunnen resellers onze producten ook ervaren door middel van demokits. Dit past in onze visie op de digitale transformatie van het bedrijfsleven.”
Draadloos vs. bedraad
De stap van bedraad naar draadloos is belangrijk, vindt Voogt. “Uit onderzoek weten we dat medewerkers met draadloze headsets productiever zijn door hun bewegingsvrijheid en meer waarde leveren voor hun bedrijf. Die waarde wordt vertegenwoordigd door het feit dat calls met klanten sneller worden afgehandeld. Dat is een belangrijke boodschap voor resellers want draadloze producten zijn dus commercieel waardevoller en resellers kunnen klanten bovendien helpen met de implementatie ervan. De stap naar draadloze headsets vraagt wat meer denkwerk in de klantomgeving vanwege de DECT- en Bluetooth-standaarden. Bovendien adviseren wij resellers draadloze oplossingen altijd op locatie te testen met een proof of concept. Zeker voor grotere groepen. Zo helpen ze hun klanten echt. Bovendien is het een leuker verhaal om te vertellen.” «
[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 6-2017]