Volgens voorlopige cijfers van onderzoeksbureau Gartner is de wereldwijde pc-markt in het vierde kwartaal van 2019 met 2,3 procent gegroeid. De jaargroei kwam daarmee uit op een minieme 0,6 procent, het eerste teken van groei na zeven jaar krimp op rij.
In Q4 2019 werden 70,6 miljoen pc’s verscheept, 2,3 procent meer dan in het vierde kwartaal van 2018. Het jaarvolume kwam uit op iets meer dan 261 miljoen stuks, een plusje van 0,6 procent. “De pc-markt liet voor het eerst sinds 2011 weer een groei zien, gedreven door de vraag naar Windows 10 upgrades, met name in de VS, EMEA en Japan,” aldus Mikako Kitagawa, senior principal analyst bij Gartner. “We verwachten dat de groei zich ook dit jaar voortzet na de beëindiging van de support voor Windows 7, waar veel organisaties in opkomende markten als China, Eurasia en Asia/Pacific nog geen uprade hebben gedaan.”
Volgens Kitagawa had de groei nog groter kunnen uitvallen als de tekorten aan Intel chips eerder zouden zijn opgelost. Desondanks wisten de top-3 fabrikanten Lenovo, HP Inc. en Dell hun gecombineerde marktaandeel in de pc-markt uit te breiden naar 65 procent in Q4, tegenover 61 procent vorig jaar. Lenovo behield de eerste plaats en vergrootte de afstand tot nummer 2 HP Inc. dat steeds meer concurrentie ondervindt van Lenovo en Dell.
De aantallen verscheepte units in de EMEA-regio namen toe met 3,6 procent in vergelijking met vorig jaar en kwam uit op 21 miljoen stuks in het vierde kwartaal van 2019. De vraag naar Windows 10 upgrades in West-Europa was sterker dan de onzekerheden rondom de Brexit, die alleen in het Verenigd Koninkrijk tot een verminderd consumentenvertrouwen en uitstel van pc-investeringen leidde.
“Als we naar de toekomst kijken voorspelt Gartner een aanhoudende daling in de consumentenvraag naar pc’s voor de komende vijf jaar. Productinnovatie is een van de sleutelfactoren die moeten zorgen voor duurzame groei in de pc-markt. We hebben op de CES al voorbeelden gezien, zoals een opvouwbare laptop en andere vernieuwingen die het gebruik van pc’s net zo gemakkelijk maken als smartphones, met 24/7 connectiviteit en een probleemloze accuprestaties. Daar moeten we het dit en volgende jaren van hebben,” aldus Kitagawa.
Meer informatie: www.gartner.com