Energy Savings as a Service van Vertiv

TELEFÓNICA BESPAART STERK OP ENERGIEKOSTEN

Het Spaanse Telefónica – een wereldwijde toptienspeler op de telecommarkt – ontwikkelde een ambitieus programma om niet alleen zijn dienstenpakket en kwaliteit verder te optimaliseren, maar ook om het bedrijf drastisch te vergroenen. Het schakelde daarvoor onder andere datacentertoeleverancier Vertiv in, dat met Energy Savingsas-a-Service (ESaaS) een innovatieve dienst ontwikkelde voor forse energiebesparingen.

 

Telefónica is met name actief in Spaanstalige landen en bekend van de merken Telefónica, O2, Vivo en Movistar. De onderneming levert telecomdiensten in 24 landen. De ruim 120.000 medewerkers realiseerden in 2018 een jaaromzet van zo’n 48 miljard euro. Telefónica biedt mobiele en vaste telefonie en digitale diensten, zoals televisie en internet. Het bedrijf wil in het kader van zijn MVO-beleid in tien jaar tijd flinke stappen maken om zijn energieverbruik en CO2- uitstoot sterk te verminderen. Concreet gaat het om een reductie van het stroomverbruik met vijftig procent. De CO2-emissie moet in 2020 met dertig procent zijn verlaagd en in 2030 met vijftig procent. Verder moet in 2030 honderd procent van alle stroom volledig groen zijn. Daarnaast moeten efficiencymaatregelen ervoor zorgen dat het bedrijf 90 miljoen euro bespaart op energiekosten.

‘Twaalf locaties zijn inmiddels overgestapt op dit nieuwe model’

Pilot in Chili

Een van de stappen in dit beleid is een pilotproject in Chili, waar Telefónica een 3G- en 4G-infrastructuur exploiteert en zich voorbereidt op 5G. Deze infrastructuur werd eerder op veel plekken van stroom voorzien met behulp van dieselgeneratoren, die een groot deel van de dag draaiden. Op die plekken is er geen dekking van het nationale stroomnet. Omdat de opeenvolgende mobiele technologieën steeds meer stroom vereisten, schakelde Telefónica Vertiv in om met een alternatief te komen.

Hybride oplossing

Vertiv ontwierp en installeerde een hybride oplossing, die bestaat uit zonnepanelen met een vermogen van 265 Wp, NetSure 5100 hybrid controllers, accubanken, dieselgeneratoren van 20 kVA, inverters en monitoring en beheer via Trellis Critical Insight (TCI). Met deze aanpak kon Telefónica het gebruik van generatoren beperken tot vier uur per dag. Eerder kon dat oplopen tot veertien uur per dag om alle accu’s opgeladen te houden. Door deze reductie kon meteen ook de levensduur van de generatoren fors verlengd worden. De verplichte onderhoudscycli gingen terug van dertien keer per jaar naar een keer in de acht maanden. Verder was er sprake van een besparing op diesel van ruim 200.000 euro. Deze besparingen zorgen voor een ROI binnen drie jaar.

Totaalconcept

Na een succesvolle pilot werden twintig locaties geïdentifi ceerd die profi jt kunnen hebben van deze aanpak. Twaalf locaties zijn inmiddels overgestapt op dit nieuwe model, dat door Vertiv werd doorontwikkeld tot een totaalconcept: Energy Savings-asa-Service (ESaaS).

Binnen het concept zorgen experts van Vertiv voor energie-audits en uitgebreide beoordelingsrapporten met vooraf vastgestelde KPI’s en energiebesparingen voor elke locatie. De rapporten omvatten een reeks aanbevelingen voor het optimaliseren van de prestaties, capaciteit, beschikbaarheid en effi cientie van bedrijfskritische infrastructuur, die uiteindelijk energiebesparingen zullen opleveren. Vertiv biedt zijn klanten in dit verband complete ondersteuning, van consultancy en uitvoering tot 24×7 bewakings- en onderhoudsdiensten. Hiervoor hoeft de klant dus geen kapitaalinvesteringen te doen, omdat Vertiv dit als onderdeel in het ESaaS-contract heeft meegenomen.

Mijlpaal Giordano Albertazzi, president van Vertiv EMEA, is trots op de samensamen
werking met de Spaanse telecomgigant en op het concept: “Telefónica is een van de grootste telecomaanbieders ter wereld en is een Fortune 500-bedrijf. Daarnaast is het een van de actiefste aanbieders van duurzaamheidsinitiatieven. Deze samenwerking is een belangrijke mijlpaal die onze langdurige samenwerking versterkt en die ons commitment aan het leveren van toonaangevende, energie-efficiënte en hoogwaardige oplossingen voor de telecombranche benadrukt. We kijken ernaar uit om voort te bouwen op deze Energy Savings-as-a-Service-samenwerking, waarbij we samen met Telefónica langdurig toegevoegde waarde kunnen bieden.”

Vertiv ontwierp en installeerde een hybride oplossing

Partnerschap

“Vertiv en Telefónica delen het gemeenschappelijke doel om efficiënter en concurrerender te worden door middel van duurzame innovatie”, zegt Juan Manuel Caro, director of operations van Telefónica. “Ons bedrijf hecht sterke waarde aan onze energie- en klimaatveranderingsdoelstellingen, namelijk om het energieverbruik met vijftig procent terug te dringen en tegelijkertijd onze infrastructuur en telecomdiensten te verbeteren. Vertiv heeft een belangrijke rol gespeeld bij wat we hebben bereikt, en we hebben er alle vertrouwen in dat we met dit partnerschap veel grotere stappen voorwaarts kunnen zetten.”

Langjarige samenwerking

Vertiv en Telefónica zijn al meer dan twintig jaar zakenpartners, waarbij ze nauw samenwerken in het leveren van een ruim aanbod aan innovatieve oplossingen ter ondersteuning van de netwerklocaties van Telefónica wereldwijd. Vertiv werd tijdens de achtste Global Workshop on Energy and Climate Change in Barcelona door Telefónica uitgeroepen tot ‘Best Partner of the Year’. Met deze onderscheiding werd Vertiv erkend voor de uitstekende bijdrage aan het Energy Effi ciency Program van Telefónica, dat in 2016 door de GSMA werd beloond met de Green Mobile Award. Met name in 2017 heeft Vertiv een reeks energie-effi ciënte infrastructuuroplossingen geleverd, waaronder thermal-managementapparatuur, wisselstroom- en gelijkstroomvoedingen en hybride systemen voor zonne-energie om hernieuwbare energiebronnen te ondersteunen. De geavanceerde oplossingen van Vertiv zijn in verschillende landen uitgerold, waardoor Telefónica naast de energiebesparingen ook kan profi teren van betere prestaties en meer betrouwbaarheid.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 7-2019]

Lees het artikel hier in PDF