Spinpanel: Meer dan een aanvulling

SPINPANEL WORKSPACE IS EEN GEREEDSCHAPSKIST

Werknemer, werkgever én de beheerder van werkplekken stellen eisen aan de moderne werkplek. Elk van hen heeft belang bij een aanbod dat past als een maatpak en daarnaast makkelijk te onderhouden is. Spinpanel Workspace is daarvoor een veelgevraagde oplossing.

 

De komst van Windows 10 en het toenemende gebruik van clouddiensten zorgt ervoor dat de ideale werkplek er anders uitziet dan een paar jaar geleden. Vincent Mejan, CTO van Spinpanel, wijst erop dat die verandering voor de IT-beheerders significant is. “De werkzaamheden die zij verrichten veranderen. Meer cloud betekent minder onderhoud van hardware on premise. Daarvoor in de plaats komt onder andere een grotere behoefte om licenties voor software efficiënt te managen. Een werkplek die over de juiste applicaties beschikt is goedkoper, draagt bij aan een betere productiviteit en komt de motivatie van de medewerker ten goede.”

De CSP

De IT-beheerder is tegenwoordig ook steeds minder vaak een interne afdeling. Het zijn externe partijen die zich hierin specialiseren. Zij doen voor tientallen bedrijven het IT-beheer, inclusief de software en clouddiensten. Zo’n externe partij wordt vaak Managed Service Provider (MSP) genoemd; als zij Microsoft clouddiensten leveren worden ze ook Cloud Solution Provider (CSP) genoemd.

De CSP opereert in een groeimarkt; steeds meer ondernemers maken immers gebruik van clouddiensten. “Veel CSP’s zijn ooit begonnen met het licentiebeheer op eenvoudige wijze per klant te administreren”, geeft Vincent Oostlander, de CCO van Spinpanel aan. “Mutaties kregen ze per mail of telefonisch, die voerden ze door en daarna was er nog de terugkoppeling. Dat systeem werkt, maar heeft als onoverkome- lijke beperking dat het slecht schaalbaar is.” Mejan vult aan: “Er zijn twee omslagpunten: bij meer dan twintig klanten én bij klanten met meer dan vijftig werkplekken is de CSP te veel tijd kwijt met administratieve handelingen. De marge die hij heeft op licenties, staan – bedrijfsmatig gezien – niet toe dat hij dertig minuten of langer per keer per werkplek bezig is.” Dat tijdsbeslag is overigens evenmin aantrekkelijk voor de afnemer. Die wil dat alle cloudservices die hij afneemt, dus ook de werkplekken, zo goed als real time aanpasbaar zijn.

Vincent Oostlander en Vincent Mejan

Geautomatiseerde provisioning

Het automatiseren van cloudprovisioning is al langer de rode draad door het aanbod van het Nederlandse Spinpanel. Om het uitrollen en beheren van moderne werkplekken mogelijk te maken, heeft het Spinpanel WorkSpace ontwikkeld. Spinpanel WorkSpace zorgt ervoor dat Office 365, Microsoft Azure en Windows 10 op werkplekniveau optimaal met elkaar samenwerken. Die werkplek kan een desktopcomputer zijn of een laptop. De gebruiker logt in met zijn credentials en krijgt de voor hem bestemde omgeving te zien. Dat maakt werken vanaf verschillende devices en locaties een stuk eenvoudiger en veiliger.

‘We hebben liever dat de partners van Spinpanel WorkSpace een eigen onderscheidend product maken’

Remote inrichten werkplek

Spinpanel WorkSpace garandeert dat de gebruiker – dat kan de CSP zijn, maar die kan de door hem aangepaste versie doorzetten naar de eindklant – via een ‘unified view’ werkplekken kan configureren en onderhouden, zonder dat daarbij toegang tot de end-userdevices nodig is. Dat bespaart tijd en kosten. Het is ook van belang voor de security policies van ondernemingen. De toegang van werknemers – die andere functies krijgen of de organisatie verlaten – tot data en applicaties kan snel en eenvoudig worden aangepast of ontzegd. Het remote inrichten van de werkplek met Spinpanel WorkSpace is mogelijk met devices waarop Windows 10 Professional of Enterprise draait. Naast Microsoft-applicaties zijn met Spinpanel Workspace ook legacytoepassingen, printers en storage te beheren. De CSP en de IT-beheerder kunnen eigen scripts voor beheer naadloos integreren.

Bijzondere positie

Er zijn meer leveranciers die een dergelijke oplossing bieden. Spinpanel WorkSpace neemt echter een bijzonder positie in. Dat heeft alles te maken met de achtergrond van het bedrijf. Als er een organisatie is die weet wat de CSP nodig heeft en waarmee die dagelijks wordt geconfronteerd, dan is het Spinpanel. Het bedrijf is namelijk van oorsprong zelf een CSP en heeft met de eerste diensten een omvangrijke internationale klantenkring opgebouwd.

Oostlander: “We zien ons niet als concurrent van de cloudplatformen van bijvoorbeeld distributeurs. Die hebben een ander uitgangspunt en zijn gebonden aan de uitgevende partij.” Spinpanel is wat dat betreft echt onafhankelijk. Of licenties via één CSP komen of meerdere, maakt voor de werking van WorkSpace ook niets uit. In dat opzicht is het een zinvolle en gewaardeerde aanvulling op wat anderen leveren.

Gereedschapskist

Oostlander: “Spinpanel levert een gereedschapskist, een platform. Het is aan de directe of indirecte CSP om daar zelf verder mee aan de slag te gaan. De directe CSP kan op basis van Spinpanel een SKU (Stock Keeping Unit) creëren en dat doorverkopen aan de kanaal partners. Pas dan is er sprake van een eindproduct. Spinpanel los is dat niet.” Om die reden wordt het merk Spinpanel ook niet actief gepusht. “We vinden het niet relevant. We hebben liever dat de partners er een eigen onderscheidend product mee maken, waardoor hij meer biedt dan alleen Office 365-activaties doorvoeren.”

Groot voordelen
“Ik vraag ondernemers regelmatig wat ze de komende tien jaar willen doen”, vertelt Vincent Oostlander. “Als ze nog geen CSP zijn, maar dat wel overwegen, dan zeg ik dat ze een groot voordeel hebben op de groep die dat eerder deed. De tools voor provisioning en automation van clouddiensten zijn onvergelijkbaar met de eerste generatie. Dat geldt voor alles wat Spinpanel levert. Wij worden niet gehinderd door legacyplatformen.”

Vincent Mejan vult aan: “Over groot voordeel gesproken: vroeger was je tachtig procent van tijd en budget kwijt om het ijzer aan de praat te krijgen. Dat is verleden tijd. Tegenwoordig kun je in Azure IaaS of PaaS alles met een paar muisklikken orkestreren, zelfs domaincontrollers.

Daardoor kan je een groot deel van die tachtig procent voor iets beters inzetten. Namelijk zorgen dat de klant beter kan werken. Dat levert klant én leverancier meer voldoening op.” Oostlander besluit: “Microsoft clouddiensten leveren, de klanttevredenheid verhogen en er zelf ook beter van worden? Bij Spinpanel leggen we graag uit hoe dat in zijn werkt gaat.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF