Terugblik op eerste jaar DCspine

Eind 2017 ging DCspine van start als zelfstandig onderdeel van Eurofiber Group. Een bedrijf en een dienst die in Nederland toen nog onbekend was. Jan Michiel Berkel, die samen met Arjan Kunstman de dagelijkse leiding van het bedrijf vormt, blikt terug op het eerste jaar.

 

 

DCspine is het bedrijf dat software-defined virtual privatenetworkverbindingen levert op basis van darkfiber met coherent DWDM-techniek. “Dat betekent concreet connectiviteit in carrier neutral datacenters waarbij de klant bandbreedte en duur van de verbinding zelf kan bepalen”, legt Berkel uit. “Deze dienst is ontstaan op de tekentafel van Eurofiber en gebaseerd op vragen die we uit de markt kregen. De markt wilde meer keuzevrijheid en snellere dienstverlening. Maar tegelijk was men ook terughoudend of connectiviteit net zo schaalbaar en flexibel aanbieden als een clouddienst wel kon werken.”

Overweldigende vraag

Een jaar later is er van de aanvankelijke terughoudendheid in de markt niets meer te merken. DCspine biedt inmiddels bij 55 carrier neutral datacenters de dienst aan. In de businessplannen was uitgegaan van groei tot 40 locaties in 2018. “We zijn overweldigd door de vraag. We konden naast de locaties van Equinix, Interxion, Cellnex, Dataplace en NLDC ook zeer snel veel regionale datacenters voorzien van onze diensten. Zij zagen direct de commerciële voordelen in van flexibele connectiviteit voor hun klanten.”

Verrast door snelheid en eenvoud

Berkel: “De klanten die we dit jaar samen met de partners hebben geworven, zijn allemaal verrast door de snelheid en eenvoud van DCspine. Daar zullen we zeker op wijzen als we volgend jaar met onze partners de marketing richting nieuwe klanten aanscherpen. We willen dat de groep van inmiddels ruim 50 cloudservicegebruikers die we nu vanuit de partnerlocaties bedienen verder groeit.” Daarmee beschrijft hij welk type ondernemer DCspine afneemt: het zijn bedrijven die vanuit een carrier neutral datacenter zelf diensten aanbieden aan de eigen klanten. Met deze doelgroep zal op meerdere manieren contact worden gezocht. Uiteraard via print en online, maar ook door deelname aan evenementen. “Dat laatste is belangrijk om duidelijk te maken dat we gewoon een Nederlands benaderbaar bedrijf zijn. Zeker bij de eerste contacten kan fysiek kennismaking en uitleg wat DCspine concreet betekent, het verschil uitmaken.”

Bijzondere partnerships

Bij DCspine zijn ze ook trots op de bijzondere partnerships met AMS-IX en Nawas. Het zijn twee geheel andere organisaties dan de datacenters. “Je ziet dat ook terug in de invulling van de samenwerking”, constateert Berkel. “Het is veel meer een gezamenlijk optrekken, zowel commercieel als bij operationele processen. Dit type samenwerking is voor ons en de markt heel belangrijk, omdat we hiermee samen een verschil kunnen maken qua dienstverlening aan de klant.”

2019

Dat in het eerste jaar zoveel is gerealiseerd wil niet zeggen dat 2019 voor DCspine een rustiger jaar wordt. Het stapsgewijs uitbreiden van het team staat hoog op de agenda. Daarnaast zal de Belgische markt worden betreden. “Eurofiber heeft het netwerk in België liggen; we zien vraag naar meer flexibele, hoogwaardige connectiviteit tussen België en Nederland en in België zelf.” Het is wederom marktvraag die leidend is voor de uitrol van DCspine. Het bedrijf, het team en de dienst hebben zich snel bewezen. Wat dat betreft staan alle seinen op groen voor het betreden van de Belgische markt en het verder uitbouwen van de Nederlandse markt door DCspine.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF