NFON introduceert ‘cloudtelefoniekern’ Cloudya

NFON heeft een nieuw cloudtelefonie-platform aangekondigd onder de merknaam Cloudya. Het nieuwe product komt beschikbaar voor desktops en mobiele apparaten als applicatie en als webapp. Cloudya is gebouwd op WebRTC.

Met Cloudya wil NFON een kern voor cloudtelefonie bieden die eenvoudig is in het gebruik, met een interface die qua look and feel veel weg heeft van bekende VoIP-applicaties voor consumenten. Cloudya biedt uitgebreide contactzoekfuncties en call-forwardingmogelijkheden. NFON zet Cloudya neer als een ‘werkplek in je broekzak’. Gebruikers hebben een enkele login en zijn bereikbaar op één nummer.

Naadloos

De mobiele app biedt een naadloze overgang tussen het wifinetwerk, mobiele internet en GSM voor gevallen wanneer de internetverbinding wegvalt. Het biedt ook een integratie met onder meer WhatsApp en Skype for Business. NFON belooft een hoogbeschikbare infrastructuur met maatregelen voor robuuste databescherming.

Uniek is volgens NFON dat Cloudya in heel Europa op hetzelfde platform werkt, met een enkel tarief en één go to market voor heel Europa. Naast de suite van apps biedt NFON met Cloudya een cloud PBX. De prijsstelling is pay-as-you-use, met twee varianten: Business Standard, met naast de App-suite een enkel vast toestel en SRTP, en Business Premium, met meer vaste toestellen.

Cloudya komt per 1 november beschikbaar in wat NFON ‘Fase 1’ noemt, waarin de Cloud PBX en Apps op de markt komen. Vanaf Fase 2, die moet worden uitgerold in 2019, komt daar Chat/IM, CTI en UCC voor collaboratie bij. Rond 2020 gaat NFON ook APIs uitgeven voor integratie.