Datacenter.com: Nieuw en nu al internationaal

Jochem Steman, CEO Datacenter.com

En opeens was daar Datacenter.com, een nieuwe Nederlandse datacenterpartij in Nederland met meer dan alleen een opvallende naam. Met een nieuwgebouwd datacenter bij Amsterdam hoopt de colocatiepartij zich te onderscheiden met een flexibel model waarin partners een belangrijke rol spelen.

 

Jochem Steman, de CEO van Datacenter. com, begint zijn verhaal dat het bedrijf ontstaan is omdat bestaande datacenters in zijn ogen niet in staat zijn om aan de eisen van nu te voldoen. Hij zag een scheefgroei tussen vraag en aanbod, een gebrek aan flexibiliteit en vooral langzame en onpersoonlijke dienstverlening in de markt. “Het waren heel simpele dingen”, zegt hij. “Een reactie op een simpele offerteaanvraag kon al snel twee tot drie weken duren. Het zijn kleine dingen. Klanten hebben ook connectiviteit nodig, een cross-connect. Bij ons is de doorlooptijd van een cross-connect officieel een dag, maar in de praktijk gemiddeld een uur. Alles in deze markt gaat om snelheid. Als we iets nodig hebben, dan hebben we dat ook meteen nodig.”

Prepaidmodel

Daarnaast speelt Datacenter.com sterk in op de overgang naar de cloud die klanten maken. “Enterprises en partners willen onderhand zowel de veiligheid en beschikbaarheid van een datacenter, maar ze willen niet vastzitten aan een lang contract. Ze weten niet wat in de toekomst komen gaat”, zegt Steman. “Daarom hebben wij een soort prepaidmodel. Als je het wil opzeggen, zeg je het op. Daar is een hoop vraag naar. Niet iedere klant tekent ervoor, want iedere klant is anders. Maar het geeft de mogelijkheid en vrijheid om een datacenter te gebruiken zonder dat je vastzit aan een langdurig contract.

‘Bij ons is de doorlooptijd van een cross-connect officieel een dag, maar in de praktijk gemiddeld een uur’

Volgens Steman kan Datacenter.com zulke diensten ook leveren, omdat ze zich er vanaf het begin op konden inrichten. Ze hebben niet het blok aan het been die legacy heet. Maar zonder ervaring vaart niemand wel in de markt, en daar heeft het bedrijf dan ook aan gedacht. “We hebben een schat aan ervaring aangenomen. Daarbij hebben we een aantal private investeerders met hun wortels in de grote cloudbusiness”, zegt hij. “We hebben de evolutie van traditionele compute en cloud al meegemaakt, alleen in een ander segment.”

Steman begint die evolutie ook te beschrijven en begint, hoe kan het ook anders, bij servervirtualisatie. “We gingen alles consolideren en alles werd flexibel. Vervolgens is de cloud opgekomen. Maar ondertussen staat dat alles nog in een datacenter van twintig tot dertig jaar geleden. Dat vloekt, en daar zagen wij dus ruimte in de markt.”

Groeit als kool

Jochem Steman

Sinds januari is Datacenter.com ook echt live, en volgens Steman is het meteen een succes gebleken. “We hebben nu achthonderd racks verkocht, een flink aantal voor zo’n korte periode. Naast flexibiliteit wil men meer vermogen op dezelfde footprint. Daarom hebben we in Amsterdam zeer hoge racks staan.” Het gaat daarbij om 54U-racks, “en we leveren vermogen en koeling ervoor, dus we kunnen high-capacityracks aan. We hebben klanten die tussen de 6 en 22KW per rack doen, en dat koelen we ook. Daar hebben we geen moeite mee.” Steman zegt daarmee uniek in de markt te zijn. “We trekken daar een ander soort klanten mee. We hebben diversiteit, van één rack tot een paar honderd racks, maar wel allemaal highdensity. We zijn voor 54U-racks gegaan vanuit een eenvoudige filosofie: als je een netwerkswitch pakt, dan zitten daar 48 poorten op waar je 48 servers op kunt aansluiten. Iedereen heeft een redundant intern netwerk, en een redundant extern netwerk, dus twee keer twee, dan kom je uit op 52, plus een beetje speling. Vooral serviceproviders willen maximaal gebruik kunnen maken van hun infrastructuur.”

Neutraal

Kleinere klanten hoeven volgens Steman niet bang te zijn anders te worden behandeld dan klanten die tientallen racks afnemen. “Iedereen moet hetzelfde soort service kunnen afnemen.” Deze neutraliteit komt ook terug in hoe Datacenter.com omgaat met zijn partners, waarbij heel duidelijk is afgebakend wat de colocatieleverancier wel en niet op zich neemt. “Wat we wél doen is een beveiligingsschil leveren, de vierkante meters, stroom en koeling. Al het andere laten we geheel aan de partner over. Je ziet in de markt dat diensten steeds meer worden samengevoegd, maar wij vinden dat je juist terug moet.
Waarom zouden we gaan concurreren met serviceproviders? Liever doen we één ding heel goed, en we bieden onze klanten een bepaalde vrijheid.

Na het Nederlandse succes is Datacenter. com ook nadrukkelijk bezig om zijn aanwezigheid internationaal uit te breiden. Mede door de opvallende naam heeft het bedrijf zich in het buitenland goed kenbaar kunnen maken. “Internationaal ging de naam heel snel rond”, lacht Steman. Hij ziet een toenemende vraag naar globale partijen, die regionaal worden gepusht door edge computing. “Op zich zijn er ook niet veel alternatieven in de markt. We willen uiteindelijk in iedere regio een presence hebben.”

‘We hebben klanten die tussen de 6 en 22KW per rack doen’

Op dit moment ontwikkelt Datacenter. com een nieuw datacenter in Dallas. Want met overnames spelen, dat zal er volgens Steman voorlopig niet van komen. “Dan zouden we weer met legacy zitten, en dat is niet in lijn met onze filosofie.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF