Arrow ECS: Ons datacenter- en cloudaanbod krijgt nu de aandacht die het verdient

Bart van Rheenen, Managing Director Arrow

Met de aanstelling per 1 augustus van Mark Olij als nieuwe Business Development Director Datacenters en Cloud bij value added distributeur Arrow ECS Benelux, gaat een lang gekoesterde wens van directeur Bart van Rheenen in vervulling. Olij zal zich inzetten om samen met Arrow’s channelpartners de grote hoeveelheid verkoopkansen voor next-generation solutions en cloudoplossingen om te zetten in echte business.

 

“In de veeleisende eindgebruikersmarkt van vandaag neemt de vraag naar complete projecten de vraag naar producten over, met name op het gebied van Next-Generation solutions, software defined datacenters en cloudoplossingen, vertelt Bart van Rheenen. “Daarnaast dienen zich steeds nieuwe brands aan die we, net als bestaande initiatieven zoals OneArrow en ArrowSphere, goed moeten laten ‘landen’ in de markt om succesvol te zijn. Het aanbod is te omvangrijk en te belangrijk geworden om het er als managing director ‘even bij te doen’, dus ik ben ontzettend blij dat we een ervaren man als Mark Olij aan boord hebben kunnen halen om onze datacenter- en cloudproposities op de juiste manier in de markt te positioneren en in omzet te laten groeien.”

Kennis en ervaring: sleutel voor succes

Mark Olij: “Bij mijn vorige werkgever PQR was ik Alliance & Business Development Manager en maakte deel uit van het MT. Daar heb ik de nodige ervaring op het gebied van datacenters, werkplekautomatisering, cloud en IT-infrastructuur opgedaan. Die ervaring aan de ‘klantzijde’ sluit helemaal aan bij mijn nieuwe uitdaging bij Arrow. Daar wil ik een inventieve en creatieve rol op het gebied van solutions vervullen en mijn Europese (vendor)netwerk inzetten. Dat zijn voor mij de sleutels voor het succes dat ik wil bereiken. Zo weet ik uit ervaring dat veel resellers een antwoord zoeken op de vraag wat ze aan moeten met zaken als IoT en de enorme hoeveelheid data die daaruit voortkomt. Het portfolio van Arrow ECS in combinatie met de IoT-devices van de divisie Arrow Components biedt gouden kansen, ook door de koppelingen met bijvoorbeeld een Splunk of NetApp, die oplossingen voor verdere dataverwerking in hun portfolio hebben. Dat soort combinaties wil ik graag maken en neerleggen bij de klanten van Arrow.”

‘In de veeleisende eindgebruikersmarkt van vandaag neemt de vraag naar complete projecten de vraag naar producten over’

Hybrid IT als dominant technologie- platform

Vrijwel elke reseller in Nederland heeft een focus op hybrid IT, de combinatie van on-site en private- en publiccloudoplossingen. Maar welke rol willen en kunnen ze daarin spelen, en hoe moeten ze dat invullen? Van Rheenen: “We zien dat private-cloudomgevingen vaak worden ingevuld met software defined datacenteroplossingen, zoals van Nutanix of Rubrik, die ‘hardware agnostic’ zijn zodat ze met diverse andere merken te combineren zijn en ook aansluiten op publieke clouds zoals AWS Azure of IBM Bluemix; al die combinaties vormen de bouwstenen voor een hybrid IT-infrastructuur.”

ArrowSphere cloud marketplace

ArrowSphere is een kant-en-klaar platform, white-labeled voor de reseller, waarbij de achterkant zoals billing, reporting, tooling et cetera volledig wordt geregeld door Arrow. ”In Nederland is de ArrowSphere-propositie tot nog toe wat onderbelicht gebleven”, zegt Olij.“Vrijwel alle vendoren waar Arrow mee werkt – momenteel zijn er dat 34 in totaal – hebben wel een cloudaanbod, zoals Microsoft, maar ook Citrix, VMware, Veeam, Trend Micro, Commvault, Red Hat en meer. Daar hebben we om verschillende redenen in Nederland tot nu toe minder mee kunnen doen dan in België.”

Mark Olij

“Het wordt een van de verantwoordelijkheden van Mark om daar snel verandering in te brengen en de focus aan te brengen waaraan ik eenvoudigweg niet voldoende toekwam vanwege alle andere ballen die ik ook in de lucht moet houden”, vult Van Rheenen aan. “Waar ik me wel mee bezig blijf houden is het uitbreiden van de lijst van next-gen vendoren die een aanvulling vormen op ons bestaande portfolio. Daarmee kunnen we zowel nieuwe klanten aan boord halen als een grotere share of wallet realiseren bij onze bestaande klanten.”

‘Bij Arrow werken échte mensen’ Olij: “Ik wil daar graag nog iets aan toevoegen. Een breed en diep portfolio hebben is één ding voor een distributeur, maar belangrijker zijn de mensen die er werken. Recent kreeg Bart nog van iemand te horen waarom het prettig samenwerken is met Arrow: ‘Daar werken échte mensen’ was de motivatie. Mensen zijn het geheim achter het ontwikkelen van oplossingen met toegevoegde waarde en ik ben blij dat ik daar binnenkort een bijdrage aan kan leveren.”

“Laat ik als voorbeeld noemen de reporting die resellers vanuit ArrowSphere krijgen aangeboden”, zegt Van Rheenen. “Microsoft verstuurt per reseller of IT-dienstverlener slechts één cloudfactuur en ik ken resellers die alleen al voor het uitsplitsen van die factuur naar de verschillende eindgebruikers twee mensen in dienst hebben. Met de reporting uit ArrowSphere kunnen die ofwel worden uitgespaard of voor andere werkzaamheden worden ingezet.”

Arrow moet prominenter ‘in de etalage’

“Vanuit mijn vroegere rol in marketing ga ik samenwerken met het marketingteam bij Arrow en hen voorzien van creatieve ideeën om de communicatie met de markt meer over de as van kwalitatieve content te laten lopen”, zegt Olij. “In de markt is behoefte aan informatie over nieuwe trends en hoe wij daar als organisatie op inspelen. We moeten klanten gaan vertellen dat nú het moment is om in te stappen in cloudoplossingen om de boot niet te missen.”

Arrow’s datacenterpropositie

Van Rheenen: “Op EMEA-niveau hebben alle grote landen datacenter, networking en security in het portfolio. In België hebben we vanuit de historie het complete assortiment, dat we in Nederland nog aan het uitbouwen zijn. Denk aan merken als IBM, Oracle, Lenovo, HPE en Huawei aan de hardwarekant. Aan de virtualisatiekant hebben we VMware, Citrix, Red Hat en Microsoft. Security kunnen we invullen met Check Point, Fortinet, Trend Micro en meer. Die worden aangevuld met een nieuwe stack next-gen vendoren als Nutanix en Rubrik en zo maken we een journey die past bij waar onze klanten mee bezig zijn. Wij kijken vanuit verschillende invalshoeken naar de opkomst en kansen van nieuwe technologieën en de startups die daarmee bezig zijn en maken vervolgens onze eigen afweging over het al dan niet toevoegen aan ons portfolio.”

Meer focus op de cloud

“Naast uitbreiding op productniveau gaan we een grotere focus leggen op de cloud, die kant gaat de markt tenslotte op”, vult Olij aan. “Daarbij denk ik dat de private cloud nog vele jaren toekomst heeft. Maar ook de vraag naar managed services en IT-staffing neemt toe, IT wordt steeds complexer en organisaties willen daarbij ontzorgd worden zodat ze zich op hun core business kunnen richten. Verregaand geautomatiseerde, hyperconverged oplossingen zoals van Nutanix of Rubrik vergen veel minder mensen voor beheer. De private cloud, gecombineerd met software defined datacenteroplossingen, blijft de komende jaren een dominante rol spelen. Public cloud wordt wel steeds breder geaccepteerd, maar er zijn zeker de nodige uitdagingen om alle bestaande applicaties te migreren én goed te laten werken. De daarvoor benodigde kennis is schaars en dat is voor veel klanten een drempel. Die drempel gaat Arrow wegnemen door de kennis mee te brengen en over te dragen op de klant, dat is hét onderscheidende element in ons aanbod.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF