DEF Nederland: Gebruik van watermist in datacenters groeit snel

Brandveiligheidspecialist DEF Nederland levert steeds meer watermistsystemen

De Nederlandse datacenterbranche is in 2017 fors gegroeid, bleek deze zomer uit een rapport van de Dutch Data Center Association. In Nederland zijn bijna 200 datacenters die bijna allemaal zonder noemenswaardige problemen draaien. Toch is het voor datacenters belangrijk om voorbereid te zijn op incidenten zoals stroomuitval of brand.

 

In een datacenter komt voor wat betreft brandbeveiliging wel meer kijken dan ‘even een sprinkler installeren’. Ron van Dongen, CEO van DEF Nederland is gespecialiseerd in brandbeveiligingsinstallaties voor datacenters. Hij staat al ruim twee jaar aan het hoofd van DEF Nederland, dat onderdeel is van het internationale bedrijf dat dit jaar precies 60 jaar bestaat.

Een echte brand in een datacenter komt maar weinig voor

Het blussen is boven alles een juridische aangelegenheid, legt Van Dongen uit. Vaak bepalen verzekeraars, de brandweer, overheden en klanten van het datacenter welke blusmethode er in de computerruimte wordt gebruikt. “Een sprinklerinstallatie is in een datacenter geen goed idee. Als er brand uitbreekt en het water wordt gesproeid, dan is de apparatuur naar de knoppen. En daar valt de verzekering over en kan het datacenter aansprakelijk worden gesteld voor de schade.”

Een brand blussen met gas of watermistverneveling is daarom in datacenters beter. “Zeker met watermist kan heel gericht worden geblust”, zegt Van Dongen. Je kunt daarbij heel goed een bepaald gebied lokaliseren en blussen. Met gasblussystemen wordt vaak een grotere ruimte bestreden.

Combinatie

DEF Nederland is gespecialiseerd in gasblus- en watermistinstallaties voor dataruimtes. En die combinatie van gasblussen en watermist is uniek, benadrukt Van Dongen. Die specialisatie komt voort uit de Franse roots van het bedrijf. Het hoofdkantoor van DEF staat in Frankrijk, want de letters DEF staan oorspronkelijk voor Detection Electronique Française.

De laatste tijd merkt Van Dongen wel dat steeds meer datacenters overstappen of in ieder geval belangstelling hebben voor watermistinstallaties. “Dat komt voor een deel door de Amerikanen. Klanten uit de VS vragen bijna allemaal om watermist als blusoplossing. Als je namelijk met gas blust, krijg je in een keer een enorme hoeveelheid gas in een ruimte, dan zijn de cilinders leeg en dan houdt het op. Als er dan nog een brandje ontstaat of er smeult nog iets na, dan is er geen blusmogelijkheid meer. Met watermist wordt het water eerst uit het bassin gehaald en vervolgens kan je nog water uit het waternet halen. Dus dat is nagenoeg oneindig.” En die zekerheid willen Amerikanen graag hebben, aldus Van Dongen.

‘Je moet continu je kwaliteit kunnen waarmaken’

Want hoewel lang blussen met watermist ook effect kan hebben op de apparatuur, hebben Amerikanen alles wel redundant aangelegd en daarom is dat risico geen probleem.
De keuze voor blussen met gas of watermist is uiteindelijk vaak ook een keuze van klant. Daarnaast speelt de gebruikte koelinstallatie ook een rol bij de keuze voor een bepaalde blusmethode. “Als er met gas wordt geblust en het gas wordt door de koeling opgezogen en elders in de ruimte weer naar binnen geblazen, dan werkt het niet en is watermist beter. Het kan ook zo zijn dat bij een brandmelding de koeling tijdelijk wordt uitgeschakeld.”

Overigens variëren de kosten van gasblus- en watermistsystemen wel. Een gasblussysteem is iets voordeliger in aanschaf dan watermist, omdat bij een watermistsysteem ook een pomp en een reservoir nodig zijn. De maandelijkse testen en onderhoudswerkzaamheden kunnen klanten vaak zelf. Wel zorgt DEF het jaarlijkse of halfjaarlijkse onderhoud.

Gecertificeerd

Vanzelfsprekend heeft DEF veel te maken met service level agreements (SLA-contracten). “We moeten binnen zoveel uur bij een klant kunnen zijn om een eventuele melding te onderzoeken. Vaak gaat het om storingen, maar een echte brand komt ook soms voor.” Om alles technisch perfect voorbereid te hebben, werkt DEF Nederland met gecertificeerde producten en installaties, aldus Van Dongen. Hij werkt daarvoor nauw samen met de Deense fabrikant Danfoss, die onder andere pompinstallaties en reservoirs voor blussystemen levert.

“De verzekeraar waardeert het als er wordt gekozen voor het werken met gecertificeerde installaties”, aldus Van Dongen. Dat heeft impact op de premies en het is beter voor de reputatie van de datacenters zelf. “Ook Amerikaanse bedrijven willen dat alles gecertificeerd is. Bij alles willen ze zekerheden hebben. Verzekeraars zien dat ook en verlangen dus steeds vaker gecertificeerde producten want dat betekent een lager risico.”

Meer op afstand

Een ander uniek voordeel dat DEF Nederland heeft ten opzichte van branchegenoten is dat het een kleine platte organisatie is. In Nederland bestaat het team uit circa 15 medewerkers, vooral technische mensen. “Wij kunnen heel snel handelen en leveren. Dat is de kracht en uitdaging voor ons, want je moet continu je kwaliteit kunnen waarmaken.”

Die kwaliteit probeert DEF ook te verhogen met technologische innovaties. Veel apparaten kunnen tegenwoordig op afstand via internet worden uitgelezen. Ook DEF is daarmee bezig. “De beheer- en servicetaken van de blussystemen worden vanaf 2019 op afstand mogelijk”, onthult Van Dongen. “Dat gebeurt nu nog een beetje op de ouderwetse manier. Het nieuwe systeem, Logtech geheten, wordt op dit moment in Frankrijk gebruikt en in België wordt het getest. De kinderziektes zijn eruit en als die test in België is afgelopen, is de oplossing rijp voor introductie in Nederland”, besluit Van Dongen.

 

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF