Simac: De snelweg naar externe clouds mogelijk gemaakt door DCspine

Simac Cloud Exchange

In ChannelConnect van mei 2018 werd stilgestaan bij het innovatieve connectiviteits- aanbod van DCspine. Daarbij stond het onderling verbinden van datacenters middels hoge capaciteit, on demand verbindingen via glasvezel centraal. De dienst is ook het antwoord op situaties waarbij organisaties via datacenters met externe clouds verbonden willen worden. Simac uit Veldhoven was bereid dat met een bestaande klantcase toe te lichten.

Bas van der Wijst, manager Cloud & IT Service Delivery van Simac staat eerst stil bij de klantgroepen waar hij zich op richt. “Simac heeft meerdere bedrijfsactiviteiten. Wij richten ons onder andere op het aanbieden van managed services en daarbij spelen onze datacenters een centrale rol.” Klanten die van deze dienst gebruikmaken zijn vooral mkb+ en (kleinere) enterpriseorganisaties met het hoofdkantoor, en daarmee de meeste data, in Nederland. Deze klantgroepen bewegen net als de rest van de markt steeds meer naar de cloud. “Onder andere financiële-, technische- en compliancyredenen zorgen voor een sterke voorkeur voor het hybride cloudmodel waarbij zowel private als public clouddiensten worden afgenomen. Met het eigen securityportfolio zorgt Simac ervoor dat het ook een verantwoorde keuze is.”

Klantvraag

De case die Simac hiervoor aanhaalt is die van een Nederlandse onderneming die naast een private cloudomgeving bij Simac ook van Azure gebruik wil maken. Om begrijpelijke redenen was het ongewenst de publieke Azure-cloud via het open internet te benaderen. Er lagen al verbindingen tussen de eindlocaties en de Simac datacenters en dat is ook de basis geworden van de ontsluiting van Azure. “Onze klant wilde het personeel op een veilige manier en met garanties over continue beschikbaarheid naar Azure laten gaan. Samen met DCspine is Simac in staat hiervoor de juiste oplossing te leveren. Naast de managed omgeving van Simac levert DCspine voor ons een beveiligde en managed connectie zodat vanaf onze datacenters een goede snelweg naar Azure tot stand gebracht is.”

Performance

Jan Michiel Berkel, director van DCspine, licht verder toe: “De garanties waar Bas het over heeft zijn echt nodig voor wie op grote schaal Azure en Office 365 gebruikt. We vangen regelmatig signalen op dat organisaties met veel werkplekken, of waarbij men de clouddienst intensief benut, tegen performance-issues oplopen als men deze via internet gebruikt.” De gevolgen daarvan laten zich raden: de productiviteit leidt er onder en de kans op security-issues is groter.

‘We zijn twee goed op elkaar ingespeelde partijen die deel uitmaken van een omvangrijk ecosysteem’

Van der Wijst haakt daarop in: “Bij onze klant was het inderdaad een punt van zorg dat prestaties bij het gebruik van Azure niet altijd zoals gewenst waren. Daarom vroegen ze ons met een robuuste oplossing te komen. Het voordeel van DCspine is dat we daarmee proven technology leveren en het is een dienst die security met gegarandeerde performance combineert. Dat was exact wat de klant van ons verwachtte.”

De oplossing

 

clouds
Jan Michiel van Berkel

Simac heeft deze klant aangesloten op de Simac Cloud Exchange. Het kent drie pijlers: hoge capaciteit, eenvoudig te realiseren en een hoge mate van flexibiliteit. Het verzorgt de beveiligde toegang tot verschillende publieke clouds. DCspine is hierin een essentiële schakel: het levert de connectie vanaf de datacenters van Simac naar de cloudconnects van bijvoorbeeld Azure. In dit concrete geval betekent het dat via DCspine de Simac datacenters zijn verbonden met een datacenter waar Megaport aanwezig is, dat is een van de partijen met cloudconnects naar Azure. Simac heeft hiervoor bewust directe contracten met DCspine en Megaport gesloten. De klant zelf hoeft geen onderhandelingen te voeren met derden.

Schaalbaar en flexibel

Simac Cloud Exchange is schaalbaar en flexibel. Daarmee voldoet het aan de groeiende klantvraag om niet méér te hoeven afnemen dan op dat moment noodzakelijk is en ook niet langer dan nodig is. Berkel: “Je merkt dat het ‘on demand’-model van clouddiensten steeds vaker ook bij andere diensten wordt verlangd door de markt, ook bij de managed services zoals Simac die levert.

Tot voor kort was dat bij connectiviteit lastig te realiseren. De contracten hebben traditioneel langere looptijden en tussentijds op- of afschalen is complex. DCspine heeft die beperkingen niet. Daarmee is het voor Simac mogelijk geworden de SCE-dienst in de markt te zetten. Er zijn upfront geen omvangrijke investering nodig en als de klant zijn verbruik of contract wijzigt, zal dat voor Simac geen risico’s betekenen.”

Van der Wijst vult aan: “Wat Jan Michiel zegt klopt volledig. Wat ik daarbij nog wil opmerken is dat de doorlooptijden die vroeger golden voor het opleveren van connectiviteit ook verleden tijd zijn.”

Snelheid van leveren

Berkel: “Als we naar deze case kijken, hebben we te maken met drie partijen. Wij hebben met Simac een overeenkomst voor ons deel, dat is de beveiligde en schaalbare connectiviteit naar de connect van Megaport. Daarnaast heeft Simac rechtstreeks een contract met Megaport gesloten vanaf de connect naar publieke clouds. In totaal heeft dat van eerste contact tot oplevering drie weken in beslag genomen. DCspine levert zelf de verbinding binnen een dag na ordering op, maar heeft in dit traject ook een leidende rol genomen in het commerciële voortraject, het leggen van de contacten met Megaport en het creëren van de benodigde fysieke patches. We weten dat het in minder dan een week up and running kan zijn. Dat het nu langer duurde heeft onder andere te maken met de doorlooptijd van het voortraject waarin de verschillende diensten van A tot Z zijn besproken.”

De dienst draait naar volle tevredenheid van de klant en die heeft er verder geen omkijken naar, dat heeft hij immers volledig bij Simac belegd. Van der Wijst: “Onze klant heeft een perfecte flexibele schaalbare oplossing, één die bovendien ook nog eens veilig en managed is. Dat is precies wat hij wilde. Onze ervaring is dat de samenwerking heel goed was. De specialisten van DCspine en Simac spreken elkaars taal en dat zorgt ervoor dat het eindplaatje staat als een huis.”

‘Onze klant wilde het personeel op een veilige manier met de sterkte garanties naar Azure laten gaan’

Berkel: “Simac is voor ons een belangrijke partner omdat ze een rol innemen die wij bewust niet vervullen. Onze core business en expertise is het leveren van connectiviteit tussen datacenters en richting de cloud, voor alles daar omheen werken we graag samen met partners zoals Simac. We zijn twee goed op elkaar ingespeelde partijen die deel uitmaken van een omvangrijk ecosysteem.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF