Achtergrond: Van silos naar converged en hyper-converged infrastructuur

In de afgelopen jaren hebben we een verschuiving gezien van een op silo’s gebaseerde IT-infrastructuur naar een converged (CI) en hyper-converged infrastructuur (HCI). Maar waar moet je nou eigenlijk voor kiezen.

Converged Infrastructuur (CI) bestaat uit compute-, netwerk- en storagecomponenten. Deze worden meestal binnen een enkel chassis geïntegreerd en als compleet product aangeboden. Dat biedt een aantal voordelen. Zo heeft de leverancier de taak van de gebruiker overgenomen om te controleren of alle componenten met elkaar kunnen samenwerken. Een CI-systeem bevat meestal software voor de aanwezige hardware en Virtual Machines (VM’s). Bij storing heeft de klant contact met slechts één leverancier. Dit voorkomt het zogenaamde ‘finger pointing’, wat we zo vaak tegenkomen bij systemen die zijn samengesteld met componenten van verschillende leveranciers.

CI-producten van bekende leveranciers zijn: Hitachi CI Series, HPE Converged System, Dell-EMC VxBlock, IBM VersaStack en Netapp FlexPod. In de basis zijn er twee cI-stijlen: het ‘product stack’-model waarbij de leverancier de hardware als een enkel product levert, en de ‘referentie’-architectuur. Het referentie-architectuurmodel beschrijft slechts welke platforms zijn getest en of de daarin opgenomen componenten met elkaar werken. Het biedt de klant meer keus bij de aanschaf van specifieke producten met de garantie dat de leverancier een gevalideerd systeem ondersteunt. Nadeel is – of kan zijn – dat als je het systeem nog voor iets anders wilt inzetten je het risico loopt de ‘garantie’ te verspelen.

Hyper-converged Infrastructuur

HCI gaat een stap verder in het packagingconcept door storage en servervirtualisatiefeatures tezamen in één platform te integreren. Externe netwerken worden nog wel met dedicated switches uitgevoerd, intern wordt het verkeer tussen VM’s door een software-gebaseerd netwerk in de hypervisor afgehandeld. Storageservices draaien op een node of een VM. Data resilience wordt ondersteunt door datareplicatie tussen nodes.

HCI gaat een stap verder in het packagingconcept door storage en servervirtualisatiefeatures tezamen in één platform te integreren

HCI-platforms hebben een gemeenschappelijk doel: de administratieve of operationele belasting te beperken. Het storagebeheer is belangrijk vereenvoudigd en in de meeste gevallen in de node geïntegreerd die verborgen blijft voor de systeembeheerder. Nodes kunnen worden bijgeplaatst op basis van ‘plug in and go’ waarbij weinig of geen configuratie nodig is. HCI is per node schaalbaar wat aantrekkelijk is voor kleine tot middelgrote ondernemingen. Bekende HCI-leveranciers: Nutanix NXx, Hitachi Vx, VMware vSAN ReadyNode, Dell-EMC vXRail, HPE Hyper Converged, Netapp HCI, IBM PureSystems en Cisco Hyperflex.

CI of HCI?

Beide platforms hebben verschillende gebruikstoepassingen. HCI is bijvoorbeeld het meest bekend als platform voor virtual desktop infrastructure (VDI). VDI’s kunnen uiteraard ook op CI-platforms draaien maar bij HCI zijn er toch twee belangrijke voordelen. Ten eerste: leveranciers van VDI bieden HCI-platforms die oorspronkelijk voor VDI zijn geconfigureerd en geoptimaliseerd. Niet alleen dat, ze certificeren dat de hardware en software met elkaar kunnen samenwerken. Een tweede voordeel is dat het bij VDI, zoals eerdergenoemd, eenvoudig is om de capaciteit te vergroten door extra nodes toe te voegen. Het modulaire ontwerp heeft als nadeel dat componenten binnen een node niet zijn te upgraden of afzonderlijk te gebruiken. In tegenstelling tot CI, waar componenten wel voor andere doeleinden kunnen worden gebruikt.

VDI wordt toegepast bij HCI, maar het is niet de enige toepassing. HCI-systemen zijn ontworpen om self-contained te zijn en remote te kunnen worden beheerd. Dat maakt ze een goede keus voor het hosten van VM’s op branch offices. Ook voor de toepassing in een flexibele /dev/ testomgevingen is HCI beter geschikt dan CI.

Een CI-systeem is meer geschikt voor general-purpose servervirtualisatie. Men kan HCI wel als servervirtualisatieplatform kiezen maar leent zich toch meer voor omgevingen op basis van werkbelastingen met geplande systeemresources. Bij HCI bevat elke node zowel compute als storage. Wanneer alleen maar meer cpu- of storagecapaciteit nodig heeft, dan was met tot voor kort genoodzaakt om een complete node aan te schaffen. De gebruiker kocht dan meer dan hij in feite nodig had. Er zijn nu ook HCI-leveranciers waarbij men cpu en storage afzonderlijk kan uitbreiden. CI daarentegen is bij uitbreiding meer flexibel, maar het kan duur en tijdrovend zijn om op te schalen. Vanuit oogpunt van schaalbaarheid is CI dan ook meer geschikt voor grote applicaties als Oracle of SAP.

Een CI-systeem is meer geschikt voor general-purpose servervirtualisatie

HCI, standaarden en definities

Bij de keus tussen CI en HCI moet men kijken naar de gestelde eisen van de applicaties: voor kleine omgevingen waar storage- en netwerkexpertise ontbreekt, kan HCI een betere keus zijn. Wil men meer invloed hebben op de configuratie, dan is CI een betere optie. Een grondige evaluatie van zakelijke en technische eisen moet eerst worden uitgevoerd bij de keuze van een HCI-platform.

HCI en certificatie

Bij het begrip certificering moet de gebruiker wel bedacht zijn op wat dit in de praktijk betekent. Certificatie betekent alleen dat systemen en software compatibel zijn en door de leverancier met elkaar zijn getest. Dat wil niet zeggen dat in de praktijk een HCI-systeem in alle situaties is gecertificeerd. Om maar een voorbeeld te noemen: het kan best zijn dat bij een bepaald aantal VDI’s een HCI-systeem zonder problemen draait maar bij uitbreiding van het aantal VDI’s er plotseling allerlei prestatieproblemen optreden. Het bijplaatsen van meer nodes kan dan soms niet tot het gewenste resultaat leiden. Wanneer de gebruiker in dit geval de garantie wil dat bij uitbreiding alles naar behoren blijft functioneren dan dient hij dit in een apart contract op te nemen.

Groei van de CI en HCI-markt

De CI-markt is nog steeds het grootst met een stabiele groei. Bij HCI zien we een toenemende belangstelling. De omzet groeit maar gaat niet ten koste van CI.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF