Achtergrond: Chronisch personeelstekort

Geen plan, geen coördinatie

Zowel de ICT als de techniek staan bekend als branches waarvoor het steeds lastiger wordt om nieuwe mensen te vinden. Dat heeft natuurlijk deels te maken met de demografie, de snelgroeiende markt en het stelselmatig tekort aan technisch opgeleiden. Maar helaas speelt ook mee dat de datacenterbranche zelf niet goed met de problematiek omspringt.

 

Tegen 2022 zal het voor maar liefst 87 procent van de ICT-beroepen moeilijk worden om mensen te vinden, zo becijferde het Researchcentrum voor Onderwijs en Arbeidsmarkt (ROA) van de Universiteit van Maastricht eind vorig jaar. Voor technische beroepen, als elektriciens, zal het niet veel beter zijn. En laten datacenters nou net op het snijvlak van al deze vakgebieden liggen.

Nu al merken datacenters dat het moeilijk is de juiste mensen te vinden. Projecten duren langer omdat de juiste mensen eerst vrij moeten komen. En is een datacenter eenmaal af, blijkt dat het moeilijk is om de juiste professionals te behouden. “Het verloop is hoog”, bevestigt Edward van Leent, chairman en CEO van EPI, een internationale opleider gespecialiseerd in datacentercertificeringen. “Het is ook niet per se eenvoudig werk. Je hebt te maken met veel weekend- en avondwerk, en je krijgt het alleen te horen als het mis gaat.” Mensen met de juiste kennis zijn best te vinden, zo vindt Van Leent, alleen ontbreekt vaak de ervaring. “Hoeveel training wil je iemand gaan geven? Ik kan je best een boek geven over hoe je biljart moet spelen, maar pas na een paar jaar echt spelen kun je goed worden.”

Niet de persoon, maar rolinvulling

Het beeld dat het vooral moeilijk is om ervaring te vinden, wordt gedeeld door dr. Terri Simpkin, Higher and Further Education Principal bij een andere opleider, CNet Training. Maar, zo zegt zij erbij, managers hebben de neiging om te overdrijven. “In de datacenterwereld is het wensenlijstje van competenties en vaardigheden vaak heel erg lang”, zegt ze. “Maar wervers stellen vaak zeer hoge eisen zonder dat ze doorhebben dat veel van deze vaardigheden niet te vinden zijn in één persoon. Ze zoeken eigenlijk een persoon waar ze eigenlijk naar een rolinvulling moeten zoeken.”

Wat het verder moeilijk maakt is dat de datacenterwereld aan dusdanige veranderingen onderhevig is, dat vaardigheden die pak ’m beet vijf jaar geleden cruciaal waren, tegenwoordig niet meer leidend zijn. “De opkomst van edge computing vraagt bijvoorbeeld om nieuwe competenties in de markt”, zegt Simpkin. “Je moet de benodigde competenties constant heroverwegen.” Dat wordt volgens haar lang niet altijd gedaan. “Laatst heb ik gehoord van een dame die werd gevraagd om ervaring met softwareapplicaties die niet meer in gebruik zijn”, noemt ze.

Wervers stellen vaak zeer hoge eisen zonder dat ze doorhebben dat veel van deze vaardigheden niet te vinden zijn in één persoon

Van Leent noemt nog een ander probleem dat daar direct mee te maken heeft: overdrachten. “Datacenters zijn, bijna van nature, onvolwassen. Een hoop dingen worden procesmatig niet goed beschreven”, zegt Van Leent. “Technische mensen zijn vaak ook niet heel goed in het op papier zetten van procesbeschrijvingen, en soms willen ze dat ook niet uit angst vervangen te worden door een goedkoper iemand.” De onvolwassenheid van datacenters die Van Leent beschrijft heeft echter meer consequenties. Werkgevers in de markt hebben erg veel moeite om het werk, zoals eerder genoemd complex en onregelmatig, daadwerkelijk aantrekkelijk te maken. “Een hoop bedrijven gooien gewoon extra geld op de toonbank. Mensen worden aangetrokken met een goed salaris en extra training.” Veel creatiever dan dat wordt het niet.

Coördinatie ontbreekt

Simpkin beaamt dat gebrek aan volwassenheid een groot, specifiek probleem is voor de datacenterbranche. “Het gebrek aan inzicht in de problematiek is sectorbreed”, zegt ze. “Het echte probleem is dat er geen gezamenlijke gecoördineerde aanpak is.” Is dat de branche per se aan te rekenen? Dat is te kort door de bocht. “Feit is dat de datacenterbranche dezelfde mensen wil aantrekken als branches die al langer bestaan en dus ook al langer met deze vraagstukken te maken hebben. Zij tonen meer coördinatie en weten waar de tekorten precies vandaan komen.”

De datacenterbranche loopt sterk achter als het gaat om de aanpak van het personeelstekort

Waar datacenters de neiging hebben zich op één probleem in de arbeidsmarkt te richten, gaat het volgens Simpkin om een grote verscheidenheid van problemen die andere oplossingen vergen. Ze noemt een voorbeeld in het Verenigd Koninkrijk. “Als je kijkt naar de algemene techniek, dan zie je dat de organisatie Engineering UK nauw samenwerkt met werkgevers in de branche om precieze data te bemachtigen over wat nodig is.” Zoiets ontbreekt bij datacenters. “We zien hier en daar goede praktijken, maar niets dat breed genoeg is.” Er is weliswaar iets in de maak, maar de branche moet er wel achter gaan staan.

Status

Het feit dat het tekort bij ICT’ers anders is dan bij facilitaire technici, zoals elektriciens, is een duidelijke aanwijzing voor die stelling. Er worden op zich veel ICT’ers opgeleid, maar het is niet genoeg om de groei van de markt bij te houden. Maar hoewel het met het aantal facilitaire technici op eerste gezicht goed zit, begint het daar vooral te knauwen dat je voor datacenteromgevingen meer certificaten nodig hebt. “ICT’ers hebben ook meer status dan facilitaire technici”, merkt Van Leent. “Niemand wil meer metselen, iedereen wil managen.” Wel voegt hij eraan toe dat dit vooral bij nieuwe bouwprojecten en uitbreidingen een probleem is, en dat het voor de dagelijkse handel en wandel minder uitmaakt.

Een laatste punt is dat ook werknemers veranderen. “Maar we moeten ons gaan realiseren dat werknemers van nu anders zijn dan werknemers van pak ‘m beet twintig jaar geleden”, zegt Van Leent. “Ze willen meer balans tussen werk en vrije tijd.” Waar Van Leent dat vooral ziet als kenmerk van millennials, denkt Simpkin dat het meer een algemene trend in de markt is die losstaat van specifieke leeftijdsgroepen. “Zulke wensen zie je overal terug, al zie je wel een paar overlappende verschillen tussen secties.” Uiteindelijk, zo vindt Simpkin, komt het allemaal neer op het managen van mensen. Dat is duidelijk iets waar de datacenterbranche nog veel te leren heeft.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in het Datacenter & Cloud Dossier 2018 van ChannelConnect]

Lees het artikel hier in PDF