Wessing en Van den Assem van Interxion: "Er komt een grote cloudmigratie aan"

Het wordt een drukke periode voor Interxion. Het bedrijf heeft bij Schiphol zijn achtste datacenter in aanbouw, ook om altijd aan te kunnen tonen dat het de capaciteit heeft voor klanten om uit te breiden. Met de recente aanstelling van Philipp Wessing wil Interxion de sales- en marketingorganisatie beter op elkaar afstemmen. Zo wil de leverancier van colocatiediensten optimaal profiteren van de enorme migratie naar de cloud die er volgens het bedrijf aan zit te komen.

Dat wordt verder gedreven doordat klanten dit jaar eindelijk klaar zijn om cloudcomputing te omarmen, zo zegt Wessing, de nieuwe directeur Sales en Marketing. Het koudwatervrees is volgens hem voorbij. “We bouwen alles om connectivity en cloud adoption”, vertelt hij. “Het is belangrijk je te verplaatsen en begrijpen waar ze staan en waar ze naartoe willen. Je moet keuze bieden op het gebied van neutral carriers. Wij zijn qua datacenters state of the art. Het is een fascinerende wereld waar het heel snel gaat. En daar moet je op anticiperen.”

Investeringen

De massale move naar de cloud komt volgens Michael van den Assem, de managing director van Interxion, door een samenloop van omstandigheden. “Om te beginnen zijn de grote partijen, IBM met softlayer, MS met Azure, Amazon met AWS en Google, ongelooflijk aan het investeren in de Europese en dus ook Nederlandse markt”, zegt hij. “De datacentermarkt heeft enige reputatie opgebouwd. Het begint geaccepteerder te worden, wat de drempel verlaagt. En dan is er de noodzaak voor een refresh van legacy-apparatuur. Daar willen managers niet meer in investeren. Die combinatie zorgt ervoor dat cloud wordt geaccepteerd als alternatief, waarbij ik ervan overtuigd ben dat het altijd een combinatie zal zijn van public cloud en eigen beheer en private cloud.”

In de praktijk betekent dat voor Wessing, die in het verleden heeft gewerkt bij IBM en HP, dat hij op de zeer lange termijn vooruit moet kijken. “Zo niet maanden, dan wel jaren”, zegt hij. “Plus dat iedere klant een eigen benadering vergt. Het salesteam van Interxion moet een rustpunt, een personal advisor, zijn. Het is voor partijen lastig plannen: wat heb ik nodig over 5 jaar? Dan moeten ze in zee kunnen gaan met iemand die de garantie kan geven dat ze kunnen groeien.”