'Cybercrime snelst groeiende oorzaak downtime'

Storingen in datacenters worden steeds vaker veroorzaakt door aanvallen van criminelen, zo schrijven onderzoekers van het Ponemon Institute in een recent rapport voor Emerson Network Power. Waar in 2010 nog slechts 2 procent van de ongeplande downtime terug viel te leiden op DDoS-aanvallen, is dat in 2015 al gegroeid tot 22 procent. Daarmee is het ondertussen de op een na belangrijkste oorzaak van storingen, achter storingen van UPS’en.

Kosten downtime

Bovendien zijn storingen in de laatste jaren steeds duurder geworden. In 2010 kostte een storing van een minuur gemiddeld 5.617 dollars, in 2013 is dat al gestegen naar 7.908 dollar. Afgelopen jaar is dat al 8.851, dus een stijging van 57,6 procent in 5 jaar. De gemiddelde totale kosten van een storing zijn in dezelfde periode gestegen met 38 procent naar meer dan 700.000 dollar. De meest kostbare storing die in het rapport wordt genoemd kostte maar liefst 2.4 miljoen dollar. De kosten zijn, niet geheel verrassend, te wijten aan verlies van business die een storing veroorzaakt.

“Terwijl organisaties hun ICT-infrastructuur proberen te ontwerpen en beheren zodat kostbare onderbrekingen worden beperkt, blijft de complexiteit van hedendaagse datacenters voor uitdagingen zorgen”, zegt Steve Hassell, voorzitter Data Center Solutions bij Emerson Network Power. “Ons gezamenlijke doel met het Ponemon Institute is om een benchmark voor de branche te bieden en daarmee inzicht te verschaffen zodat oranisaties slimme keuzes kunnen maken om kostbare storingen te voorkomen.” Het rapport is de eerste in een serie van vijf dergelijke rapporten waarmee de benchmark tot stand moet komen.

UPS-storingen en menselijke fouten

Het onderzoek is uitgevoerd onder meer dan 60 datacenters in de Verenigde Staten die verschillende branches ondersteunen, waaronder zorginstellingen, e-commerce, productie en overheid.

Een kwart van de storingen is te wijten aan falende UPS-systemen waardoor de energievoorziening stokt. Daarachter dus aanvallen van cybercrimenelen, gevolgd door menselijke fouten met eveneens 22 procent van de gevallen. Storingen worden ook veroorzaakt door ondersteunende systemen, weersomstandigheden, generatorstoringen en storingen in de ICT.