Op de koffie bij… Eric Boonstra, EvoSwitch

In het kantoor van EvoSwitch in Haarlem spraken we met Eric Boonstra, Managing Director van het next-generation datacenter. Een gesprek over de markt, zijn bedrijf en de mens achter de directeur.

Door Pim Hilferink

Eric Boonstra, Managing Director EvoSwitch.
Eric Boonstra, Managing Director EvoSwitch. (Fotografie: Eric Luteijn)

“Ik ben net weer een paar dagen terug van vakantie en ik moet bekennen dat het even wennen is om de draad weer op te pakken”, lacht Boonstra als hij ons begroet. ”En dat is voor het eerst in jaren. In het verleden werkte ik ook tijdens de vakanties eigenlijk gewoon door; weliswaar op een lager pitje, maar toch. Dit jaar heb ik iets rustiger aan kunnen doen en de business met een gerust hart kunnen overlaten aan het EvoSwitch-team en volop kunnen genieten van een echte vakantie met mijn gezin in ons geliefde Umbrië, een van de mooiste streken van Italië. Maar sinds begin deze week komt de business weer op de eerste plaats.”

Daarover willen we het natuurlijk graag met je over hebben. Hoe gaat het met EvoSwitch en waar staan jullie momenteel in de markt?

“Na de start in 2007 als eerste CO[SUBSCRIPT]2[/SUBSCRIPT]- en carrierneutraal datacenter zijn we gestaag en gecontroleerd gegroeid in Nederland en hebben in 2012 ook voet op Amerikaanse bodem gezet met een eigen datacenter in Manassas, in de staat Virginia. Zoals gezegd zijn we carrierneutraal en bieden wereldwijde connectiviteit via een kleine vijftig in-house carriers en belangrijke hubs als AMS-IX, LINX NoVa en NL-ix. Momenteel hebben we zo’n 12.000 m² datacentervloer ter beschikking, waarvan het grootste deel bezet is. Maar we kijken natuurlijk ook naar de toekomst en we hebben op en rondom onze locaties nog volop ruimte voor uitbreiding.”

Het woord uitbreiding is een mooi haakje naar onze volgende vraag: wat zijn de ambities van EvoSwitch voor de eerstkomende jaren?

“Als een van de top 4-spelers in de Nederlandse markt evalueren we de kansen en bedreigingen regelmatig. Een groot deel van ons klantenbestand bestaat uit grote en kleinere internetafhankelijke bedrijven en resellers die actief zijn in hosting, communicatie en clouddiensten en bij ons connectiviteit of rackspace afnemen. De resterende dertig procent zijn corporate klanten die bij ons datacenterfaciliteiten huren. Hoe we willen groeien? We hebben geanalyseerd en becijferd dat er binnen het enterprise- en midmarketsegment nog steeds veel eigen datacenterruimte in gebruik is. Voor die bedrijven komt op korte of langere termijn het moment waarop ze moeten kiezen: zelf blijven investeren in steeds complexer wordende systemen en infrastructuur of kiezen voor outsourcing bij een gekwalificeerde partij. Die partij willen wij natuurlijk graag zijn, of het nu is voor co-locatie of cloudconnectiviteit, wij gaan voor groei direct of indirect in de enterprise markt.”

Maar organisaties kunnen voor de cloud toch terecht bij partijen als Amazon, Google of Microsoft met hun enorme datacentercapaciteit?

“Dat klopt helemaal, maar dan hebben we het wel over de public cloud, en dat is niet alleen onze doelgroep. Wij richten ons op de bedrijven die ook behoefte hebben aan de private of hybride cloudoplossingen die wij kunnen faciliteren. En hoewel het zeker is dat de vraag naar datacentercapaciteit de komende jaren zal blijven groeien, is het lastig om te voorspellen hoe snel en met hoeveel de vraag toeneemt. En als je weet dat het uitbreiden van een datacenter rond zes miljoen euro per megawatt kost dan kun je begrijpen dat capaciteitsplanning een belangrijk aspect bij uitbreidingsplannen is. We maken dan ook dankbaar gebruik van de mogelijkheid om modulair uit te breiden door middel van onze modulaire bouw. En we hebben altijd reservecapaciteit achter de hand om pieken te kunnen opvangen.”

Hoe hebben jullie de afgelopen tijd gedraaid en waarom kiezen klanten nu juist voor EvoSwitch? Hoe belangrijk is ‘groen’ daarbij?

“We laten ieder jaar een constante groei zien en hebben er het afgelopen jaar in Nederland veel nieuwe Amerikaanse klanten bij gekregen. Die kiezen voor Amsterdam als eerste [CURS]foothold[/CURS] om van hieruit hun activiteiten in Europa te starten zonder dat ze up-front in capaciteit hoeven te investeren. Dankzij ons concept van modulair bouwen en financieren kunnen wij hen een ongeëvenaarde flexibiliteit bieden en dat is meteen een van de redenen die klanten noemen als het gaat om hun keuze voor ons, naast connectiviteit, flexibiliteit en persoonlijk contact, zowel op sales- als supportgebied. ‘Groen’ is voor sommige klanten een must in verband met hun MVO-beleid, en tegenwoordig keurt Amsterdam alleen nog groene bouw- of uitbreidingsplannen goed, waarbij de PUE-waarde beneden de 1,3 moet liggen.”

Tot slot: vertel ons eens iets meer over jezelf, je privésituatie en wat je favoriete bezigheden zijn buiten EvoSwitch.

“Ik ben getrouwd en ben de vader van drie kids, een meisje en twee jongens. We wonen ideaal tussen Haarlem en Amsterdam in. Mijn sporten zijn kung fu, kickboksen en tennis. Verder ga ik graag naar concerten, van rock tot klassiek, ik reis graag en ben een enorme liefhebber van een goed glas wijn.”

Dit artikel is eerder verschenen in ChannelConnect, september 2015.