15 jaar hosting, 15 jaar Uniserver

Hosting in Nederland is nog een hele jonge industrie die in korte tijd hard is gegroeid. Aan het begin van deze eeuw bestond hosting hoegenaamd niet als sector. Nu, vijftien jaar later, is Nederland een land met een florerende hostingbranche die langzamerhand de trekken van een volwassen bedrijfstak begint te tonen.

Voor de jonge honden van het jaar 2000 is het een steile leercurve geweest. De markt is razendsnel veranderd en er is weinig ruimte geweest om verkeerde keuzes te maken. Ieder bedrijf heeft zijn eigen traject meegemaakt. Het ene is snel gegroeid, het andere trager, de een had toegang tot kapitaal en de ander heeft het anders moeten oplossen.

Uniserver is een van die pioniers. Het bedrijf van Ronald Bezuur en Hugo van Diepen vierde in april haar 15-jarig bestaan. Inmiddels is de Alkmaarse IaaS provider een van de serieuze spelers op de Nederlandse markt. Een vijftigtal medewerkers heeft zijn intrek genomen in een glinsterend gebouw vol met open ruimtes en veel natuurlijke materialen en op de groei ingericht. Er kunnen gemakkelijk nog een keer hetzelfde aantal mensen in en dat is ook de bedoeling. Uniserver is nog steeds een organisatie in ontwikkeling.

De geschiedenis van het bedrijf is typerend voor de Nederlandse hostingindustrie en bevat lessen die veel hosters zullen herkennen. De redactie was benieuwd naar de ervaringen die in 15 jaar hosting hebben opgeleverd en de lessen die branchegenoten ervan kunnen leren.

SONY DSC

Vanuit de schoolbanken…

De twee oprichters zaten nog op school toen ze begonnen. “Om ons heen zagen wij onze mede-studenten allemaal bezig met het ontwerpen en bouwen van sites,” zegt Van Diepen. “Dat was eind jaren negentig dé hype en de vraag was enorm. Alleen waren de opties nog heel erg beperkt om die sites ergens te hosten. Daar was weinig keus in en de kwaliteit was slecht. Daarom zijn wij in deze marktbehoefte gedoken en met succes.’’

Het is het begin dat veel ondernemers in de sector zullen herkennen. Het begint als een hobby of bijverdienste naast de studie. Een hobby die in korte tijd zo snel groeit, dat je opeens een bedrijf hebt en mensen die daardoor van je afhankelijk zijn en klanten die op je rekenen. Opeens ben je ondernemer! “Opeens moet je volwassen zijn,” voegt Bezuur toe.

…naar de langere termijn

Typerend is ook dat wat in 2000 de hoofdactiviteit van het bedrijf was inmiddels al lang niet meer de core business is. Uniserver is al vroeg begonnen met het uitdenken van een lange termijn strategie. “In 2004 was shared hosting al niet meer onderscheidend,” zegt Van Diepen. “Wij zijn gaan kijken wat er in Amerika gebeurde om een beeld van de toekomst te krijgen.” De omslag naar het aanbieden van managed IaaS diensten is toen al van start gegaan. “In deze branche moet je jezelf om de vijf jaar helemaal opnieuw uitvinden,” zo roepen beide oprichters regelmatig. “En blijven investeren. Waar ligt je kracht? Wat kun je beter dan een ander? Waarop kun je jezelf blijvend onderscheiden? Dit zijn de vragen die je telkens opnieuw moet stellen.” Dat heeft ertoe geleid om als partner op de achtergrond de dienstverlening te doen voor een netwerk van resellers. “De integrators hadden behoefte aan een cloud product,” vervolgt Van Diepen. “Wij kunnen dat, zij konden dat niet.” Vanuit die positionering is de nadruk steeds meer komen te liggen op een service met een hele hoge mate van betrouwbaarheid. “Dat is waar de markt uiteindelijk om vraagt” aldus Bezuur.

ronaldbezuur

Kernwaarden

Hoe blijf je jezelf als je permanent aan het veranderen bent? Als je jezelf constant moet her-uitvinden, wat is dan de constante? “Je moet duidelijke waarden hebben,” zeggen beide oprichters. “Tevens moet je beseffen dat je het met zijn allen doet.” Dat is ook de kern van succesvol personeelsbeleid in een markt waar iedereen worstelt met de uitdaging om aan geschoolde krachten te komen: “Het moet leuker zijn op je werk dan thuis,” zegt Bezuur. “Je bedrijf moet een familie zijn.” Ook dat is een geluid dat kenners van de Nederlandse hostingbranche bekend in de oren zal klinken.

Waar gaan we in de toekomst naartoe? Wat gaat er de komende 15 jaar gebeuren? Niemand die het weet natuurlijk. De 7.000 klanten die Uniserver inmiddels bedient vormen nog maar 10 procent van het klantbestand van hun partners. “De groeimogelijkheden voor onze industrie zijn nog lang niet uitgeput,” is de optimistische conclusie van beide ondernemers.