Voor de jonge honden van het jaar 2000 is het een steile leercurve geweest. De markt is razendsnel veranderd en er is weinig ruimte geweest om verkeerde keuzes te maken. Ieder bedrijf heeft zijn eigen traject meegemaakt. Het ene is snel gegroeid, het andere trager, de een had toegang tot kapitaal en de ander heeft het anders moeten oplossen.
Uniserver is een van die pioniers. Het bedrijf van Ronald Bezuur en Hugo van Diepen vierde in april haar 15-jarig bestaan. Inmiddels is de Alkmaarse IaaS provider een van de serieuze spelers op de Nederlandse markt. Een vijftigtal medewerkers heeft zijn intrek genomen in een glinsterend gebouw vol met open ruimtes en veel natuurlijke materialen en op de groei ingericht. Er kunnen gemakkelijk nog een keer hetzelfde aantal mensen in en dat is ook de bedoeling. Uniserver is nog steeds een organisatie in ontwikkeling.
De geschiedenis van het bedrijf is typerend voor de Nederlandse hostingindustrie en bevat lessen die veel hosters zullen herkennen. De redactie was benieuwd naar de ervaringen die in 15 jaar hosting hebben opgeleverd en de lessen die branchegenoten ervan kunnen leren.
Ronald Bezuur
Kernwaarden
Hoe blijf je jezelf als je permanent aan het veranderen bent? Als je jezelf constant moet her-uitvinden, wat is dan de constante? “Je moet duidelijke waarden hebben,” zeggen beide oprichters. “Tevens moet je beseffen dat je het met zijn allen doet.” Dat is ook de kern van succesvol personeelsbeleid in een markt waar iedereen worstelt met de uitdaging om aan geschoolde krachten te komen: “Het moet leuker zijn op je werk dan thuis,” zegt Bezuur. “Je bedrijf moet een familie zijn.” Ook dat is een geluid dat kenners van de Nederlandse hostingbranche bekend in de oren zal klinken.
Waar gaan we in de toekomst naartoe? Wat gaat er de komende 15 jaar gebeuren? Niemand die het weet natuurlijk. De 7.000 klanten die Uniserver inmiddels bedient vormen nog maar 10 procent van het klantbestand van hun partners. “De groeimogelijkheden voor onze industrie zijn nog lang niet uitgeput,” is de optimistische conclusie van beide ondernemers.