‘Nederlandse datacenters verzuimen te innoveren en missen inkomsten’

De primaire taak van een datacenter is het bieden van rackruimte, stroom, koeling en eventueel verbindingen. Maar om op deze ‘commoditymarkt’ te overleven, zullen datacenters moeten innoveren, stelt Marco van den Akker, Cloud Evangelist bij ComputeNext. Dat kan bijvoorbeeld door het bieden van een marktplaats waar de klanten van het datacenter, zoals cloud- en managed serviceproviders, hun eigen aanbod centraal en volledig geautomatiseerd kunnen aanbieden aan klanten buiten het datacenter.

Onder andere Digital Realty en Switch Communications (de eigenaar van het SuperNAP in Las Vegas dat met 14 hectare datavloer ’s werelds grootste datacenter is, red.) hebben al goed begrepen dat het bieden van een cloudmarktplaats een extra verkoopkanaal en daarmee een belangrijke toegevoegde waarde biedt”, aldus Marco van den Akker van ComputeNext. “Deze aanbieders van datacenterdiensten zetten hun eigen klanten commercieel voor het voetlicht, met als doelstelling dat deze klanten groeien en daarmee ook het datacenter. Datacenters kunnen hiermee bovendien ook zichzelf voor het voetlicht plaatsen door naar buiten te treden als aanbieder van clouddiensten.”

Cool Vendor

De partijen die Van den Akker aanhaalt, maken voor het aanbieden van clouddiensten gebruik van het ‘federated cloud-ecosysteem’ dat ComputeNext de afgelopen jaren heeft opgebouwd. Dit platform biedt eindgebruikers niet alleen de mogelijkheid om clouddiensten op te zoeken en af te nemen, maar zorgt er ook voor dat de afgenomen diensten direct bruikbaar zijn en met elkaar samenwerken. Deze ‘end-to-endbenadering’ bracht Gartner er vorig jaar toe om ComputeNext uit te roepen tot ‘Cool Vendor in Cloud Service Brokerage’.

Binnen Nederland biedt ComputeNext onder andere de clouddiensten aan van Cloud Provider, IBM SoftLayer, SingleHop, GoGrid en PcExtreme. Wereldwijd zijn er 65 providers beschikbaar, die met één account en op één factuur ingezet kunnen worden voor de klant. “Naar onze mening verzuimen Nederlandse datacenter echter nog om te innoveren”, constateert Van den Akker. Daar kan snel verandering in komen. Vanaf februari 2015 start een grote Nederlandse leverancier van datacenterdiensten met het aanbieden van clouddiensten via het platform van ComputeNext. “Deze partij, waarvan ik de naam nog niet mag prijsgeven, heeft de toegevoegde waarde van een cloudmarktplaats goed begrepen. Wellicht dat andere Nederlandse datacenters snel volgen.”

Neem voor meer informatie contact op met Marco van den Akker, via marco@computenext.com