‘Daar sta je dan, in het hart van Silicon Valley’

Mark Cooper, AMS-IX
Mark Cooper, AMS-IX.

Bij de Amsterdam Internet Exchange zijn er in 2014 meerdere aanleidingen geweest voor champagne met gebak: ’s werelds grootste internetknooppunt vierde zijn twintigste verjaardag, betrok een nieuw kantoor, doorbrak de grens van 3 Terabits per seconde (Tbps) aan internetverkeer en opende de deuren in onder meer New York, Chicago en de ‘San Francisco Bay Area’. Redenen genoeg om bij te praten met Mark Cooper, de Chief Commercial Officer van de AMS-IX.

“Ons platform gaat over ‘economies of scale’”, zo zal Mark Cooper tijdens het gesprek meerdere malen benadrukken. Met die ‘scale’ zit het wel goed. In zijn twintigjarige bestaan is de AMS-IX uitgegroeid tot het grootste internetknooppunt ter wereld. Het platform strekt zich uit over inmiddels twaalf datacenters die met dark fibers met elkaar zijn verbonden. Een kleine zevenhonderd partijen zijn inmiddels op dit platform aangesloten. “Met één fysieke connectie in een van de twaalf datacenters ben je in staat om een virtuele connectie op te bouwen met iedere andere partij die is aangesloten op de internet exchange”, legt Cooper uit.

In september van dit jaar werd de leidende positie van het Amsterdamse internetknooppunt nog eens extra bevestigd toen voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis een piek in het internetverkeer werd gerealiseerd van 3 Terabits per seconde. De historische piek werd opvallend genoeg waargenomen op een zondagavond. “De zondagavond is traditioneel een van de drukste momenten in de week”, aldus Cooper. “Iedereen zit dan thuis Netflix te kijken.”

Online video is volgens Cooper de belangrijkste ‘driver’ voor de groei van het internetverkeer in Nederland, op de voet gevolgd door cloudcomputing en online gaming. “Meer en meer wordt ons platform gebruikt voor het streamen van video. Bijvoorbeeld een dienst als Netflix – die in Nederland een ongekend sterke adoptie kent – is daar verantwoordelijk voor. Maar we zien ook een duidelijke piek als bijvoorbeeld Apple een video van een belangrijke aankondiging streamt.”

Basis voor succes

Het succes van de AMS-IX laat zich volgens Cooper eenvoudig verklaren. “De continue uitbreiding van ons netwerk, zowel qua aangesloten partijen, als locaties en technische ondersteuning, werpt zijn vruchten af.” Volgens de Chief Commercial Officer is de basis voor het succes echter al in 1994 gelegd. “Als je kijkt naar de afgelopen twintig jaar dan heeft de neutraliteit die we altijd hebben nagestreefd ons echt geholpen. Wij zijn geen eigendom van een datacenter, carrier of externe investeerder. We kunnen dan ook niet door externe partijen worden beïnvloed. Die neutraliteit zorgt er bijvoorbeeld voor dat we concurrerende carriers kunnen aansluiten op ons platform wat weer verdere groei stimuleert. Daar ligt echt de toegevoegde waarde van neutraliteit.” Een ander belangrijk uitgangspunt van de AMS-IX is volgens Cooper de focus op het aansluiten van internationale partijen. “De mix van Nederlandse en internationale klanten heeft zeker ook bijgedragen aan het succes.”

Doordat de AMS-IX leden uit de hele wereld aansluit, heeft het internetknooppunt volgens Cooper ook altijd oog gehad voor internationale expansie. “Internationale partijen hebben belang bij een wereldwijde aanwezigheid van de AMS-IX. De bestaande internetknooppunten functioneren niet altijd naar behoren, bijvoorbeeld doordat ze eigendom zijn van een datacenter of hobbymatig zijn opgezet. Dan is het goed als er een partij komt die het op de ‘Europese manier’ doet, met een model dat uitgaat van neutraliteit en aanwezigheid in meerdere datacenters.”

Internationale expansie

De internationale expansie waar Cooper aan refereert, kreeg in 2008 gestalte toen op Curaçao een internetknooppunt werd geopend. Na ‘AMS-IX Caribbean’ volgden ‘Points-of-Presence’ in Hongkong, de Keniaanse stad Mombassa, New York en de ‘San Francisco Bay Area’. “Dan sta je daar als Nederlandse vereniging met een Nederlands concept in het hart van Silicon Valley. Dat is toch wel bijzonder”, zegt Cooper vol trots.

Chicago is de recentste toevoeging aan AMS-IX’ lijst met internationale PoP’s. AMS-IX Chicago ging begin oktober officieel van start. De inmiddels drie Amerikaanse internet exchanges vallen onder AMS-IX USA Inc. dat volledig onafhankelijk opereert van de Nederlandse vereniging. Voor deze constructie is gekozen om te voorkomen dat Amerikaanse wetgeving, zoals de USA Patriot Act, van toepassing zou kunnen zijn op de AMS-IX B.V. of op de vereniging. De Amerikaanse exchanges zijn – evenals de andere internet exchanges van AMS-IX in het buitenland – niet fysiek aangesloten op het platform in Amsterdam. “Dat heeft niets met wetgeving te maken, maar wel met het feit dat we anders zouden concurreren met klanten zoals transitproviders”, licht Cooper toe.

Partnerprogramma

“Door het merk te verbreden, maken we de AMS-IX onder een grotere doelgroep bekend”, aldus Cooper. “Uiteindelijk draait het allemaal weer om de ‘economies of scale’; hoe groter we zijn, des te beter we als organisatie in staat zijn om goede afspraken te maken met onze providers. De winst die dat oplevert, komt weer terug bij onze leden, bijvoorbeeld in de vorm van lagere prijzen per aansluiting.”

Internationale expansie is overigens niet de enige manier om verdere groei te realiseren, zo benadrukt Cooper. Zo introduceerde de AMS-IX in 2010 een partnerprogramma dat leden in staat stelt om een aansluiting op de AMS-IX te verkopen als onderdeel van de eigen dienstverlening. Daarnaast richt de AMS-IX zich met een resellerprogramma op de partners die over een eigen netwerk beschikken. “Bijvoorbeeld een ‘netwerkpartij’ met een eigen netwerk in Europa zou een klant uit Polen die geen infrastructuur heeft in Nederland via het eigen netwerk kunnen aansluiten op de AMS-IX”, legt Cooper uit. “Op die manier komen we in aanraking met klanten die we anders nooit tegengekomen.”