Interxion: Profiteren van het ecosysteem

WAAROM HET INTERXION VOOR DE WIND GAAT

In Rozenburg, bij Schiphol-Rijk, wordt AMS10, het nieuwste datacenter van Interxion gebouwd. Die bouw is nodig door de grote vraag naar de datacenterfaciliteiten van Interxion in de regio Amsterdam. Waarom dat is legt Sales & Marketing Director Piet Sjoukes uit.

 

Piet Sjoukes begint het gesprek met de defi nitie van Interxion van een datacenter. “Voor Interxion is een datacenter een luxe hotel voor computers en servers. Het biedt alle technische faciliteiten en verbindingen die nodig zijn om nu en in de toekomst te kunnen meegroeien met de digitale economie. Dat betekent ook het bieden van een dynamisch ecosysteem.”

‘Alle sectoren, doelgroepen en bedrijfsgroottes zijn in onze datacenters vertegenwoordigd’

Het woord dat opvalt is ‘luxe’. Sjoukes gebruikt dat primair om het onderscheid te maken met twee situaties. Hardware die ‘on premise’ is weggestopt in een ruimte die serverruimte of datacenter wordt genoemd is de eerste situatie. Externe datacenters met minder faciliteiten op het gebied van connectiviteit, uitbreidingsmogelijkheden en kwaliteit, zijn de tweede situatie.

Functionaliteit

“Voor ondernemers wordt het steeds belangrijker dat ze op de goede plek staan want ‘location matters’. Dat zijn strategische beslissingen waarbij al snel de hulp van externe deskundigen gevraagd is. Die kijken naar de hardware, software, applicaties en processen. Op basis daarvan adviseren ze over migraties naar de cloud en het inzetten van eigen hardware. Daar komt ook de keuze voor het datacenter naar voren. Om optimaal gebruik te kunnen maken van de cloud, hardware, applicaties en connectiviteit is een goed platform op de juiste plek onmisbaar.”

Piter Sjoukes

Interxion biedt met de datacenters dat platform. Vanuit alle locaties zijn er directe opritten naar de clouds van Microsoft, Google en AWS. Voor steeds meer partijen is dat een must. Zij willen en mogen immers geen gebruik meer maken van het reguliere open internet om met die partijen te connecten. Wat Sjoukes hiermee beschrijft betreft vooral de functionaliteit van een datacenter.

Security en Continuïteit

Een luxe datacenter onderscheidt zich volgens hem ook door het niveau van veiligheid en continuïteit. “Interxion bedient uiteenlopende soorten klanten. De eisen die zij stellen verschillen. Dat vind je terug in de certificeringen die we hebben. Wij kunnen fi nancials, overheden, zorginstellingen en tal van andere doelgroepen garanderen dat onze datacenters voldoen aan alle eisen die voor hen gelden.”

Invulling van die eisen in de vorm van bijvoorbeeld 24/7-bemensing en redundantie op alle niveaus zorgt er verder voor dat de kans op een uitval zo goed als uitgesloten is. Dat is belangrijk omdat de digitale economie 24 uur per dag draait. Consumenten accepteren het eenvoudigweg niet meer als een dienst onbereikbaar is. Dat noopt aanbieders te kiezen voor partijen die een hoge uptime kunnen garanderen. Ook daar geldt dat de datacenters van Interxion een voorsprong hebben, al twintig jaar lang.

Klanten

Een recente klant is bijvoorbeeld Disney die na een uitvoerige leverancierselectie koos voor de datacenters van Interxion. Disney, die met zijn nieuwe streamingplatform in Nederland gaat starten, is een grote naam, Microsoft is een ander voorbeeld. Zo kan de indruk ontstaan dat Interxion vooral grote (internationale) partijen faciliteert. Sjoukes vindt het belangrijk dat beeld te corrigeren. “Wij hebben heel veel kleinere partijen als klant. We hebben zelfs klanten die een half rack afnemen, denk aan start-ups. Alle sectoren, doelgroepen en bedrijfsgroottes zijn in onze datacenters vertegenwoordigd. Met name uit de hoek van entertainment zoals gaming en ook online gambling komt veel vraag. Vorige maand startte het nieuwe gameplatform Shadow vanuit een van onze datacenters.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF