‘Simplicity as a service voor cloud based werkplek’

Edwin Hageman, CEO van INTO

Edwin Hageman is sinds 1 oktober CEO van INTO en heeft een duidelijke missie. Hij wil de leverancier van ICT- en telecomdiensten omvormen tot een ‘cloud service enabler’ en groot maken in clouddiensten. “We maken een complexe wereld eenvoudig voor onze klanten in deze snel veranderende wereld. We kunnen snel schakelen want ondanks onze omvang van zo’n 200 man, leren we snel met onze startup-mentaliteit.”

Hageman is een zeer ervaren rot in de telecomsector. Hij heeft jarenlang gewerkt als CEO van Microsoft Nederland en had eerder leidinggevende posities bij KPN en BT. De overstap van Microsoft naar een channelpartner werd niet door iedereen in de markt begrepen, weet ook Hageman. “Voor mij was die overstap heel logisch. Microsoft heeft een groot landschap met partners om zich heen. Microsoft brengt geweldige innovatie, maakt mensen productiever en effectiever met behulp van technologie.” Maar Hageman wilde meer het ondernemerschap opzoeken en dichterbij de klanten staan. “Microsoft maakt als vendor heel mooie technologie, maar het zijn de partners die het verschil maken voor klanten. Wat het partnerlandschap mogelijk maakt, dat heeft me altijd aangesproken.” INTO heeft zijn sporen verdiend in de telecommarkt. Het bedrijf is van oudsher een grote onafhankelijke dienstverlener op het gebied van communicatie. “De vraag van onze klanten is tegenwoordig breder, van communicatie naar de digitale agenda.“ Communicatie komt steeds meer uit de cloud. Daarom richten we ons sinds een jaar of drie ook op cloud voice en productiviteitsdiensten. Juist in die cloudmarkt willen we komende jaren flink groeien. We hebben als streven dat 40 procent van onze dienstverlening aan klanten in 2020 bestaat uit die clouddiensten. Nu is dat nog zo’n 15 procent. Dus transformeren van communicatieprovider naar cloud service enabler voor de digitale werkomgeving, dat is onze ambitie.”

Simplicity as a Service

INTO
Edwin Hageman

Er zijn echter steeds meer mogelijkheden op technologisch gebied en daardoor wordt het voor bedrijven steeds complexer om goede keuzes te maken ten aanzien van de digitale werkomgeving van hun medewerkers. Daar speelt INTO op in met de belofte ‘Simplicity as a Service’. “Wij maken de complexe wereld eenvoudig en leveren geïntegreerde cloud based werkplek- en communicatie-oplossingen aan eindgebruikers. Dat is in essentie wat we doen.” Communicatie, beter samenwerken en productiever zijn, komt samen op de werkplek en op dat gebied zijn er veel verschillende mogelijkheden en technologieën. “Wij analyseren waar een bedrijf zich bevindt in zijn digitale reis en waar het naartoe wil. Vervolgens leveren we een compleet pakket door de juiste technologieën te kiezen en die geïntegreerd aan eindklanten te leveren.” Het distributiemodel dat INTO daarvoor gebruikt noemt Hageman ‘uniek en onderscheidend’ in de markt. INTO werkt namelijk met franchisenemers. “INTO is echt voor, door en met ondernemers”, stelt Hageman. “Verspreid in Nederland hebben we ondernemers die INTO-consultants zijn. Wij leveren dus wel die kleine regionale focus door ons netwerk van franchisenemers en tegelijkertijd bieden we ze de kracht van een grote ICT-organisatie. Dat is onze relevantie en waarom ondernemers heel graag zakendoen met INTO.”

Eenvoud

Met de achtergrond van Hageman is het niet vreemd dat hij veel kansen en mogelijkheden ziet in cloud-business- modellen. “Cloud is iets wat ons allemaal zo ontzettend kan helpen, dat wordt inmiddels gezien. Twee jaar geleden moesten we veel MKB-bedrijven nog uitleggen over de voordelen van cloud. Die tijd is nu voorbij. Het gaat nu om de vraag hoe we de klant naar de cloud krijgen, want veel bedrijven zien door de bomen het bos niet meer. Daar komt de nadruk die INTO legt op eenvoud weer om de hoek kijken.”

‘We hebben regionale focus met franchisenemers en de kracht van een grotere organisatie’

Culturele verandering

Een clouddienst die al algemeen wordt omarmd, is natuurlijk Office365. Het is cloud-technologie die bedrijven en medewerkers veilig en flexibel laat samenwerken en productiever maakt. Veel bedrijven hebben de behoefte om op een nieuwe manier te werken. “Bedrijven zoeken naar manieren om het gebruik van clouddiensten zo goed mogelijk te laten verlopen. Het gaat dan om adoptie, oftewel de vraag hoe je mensen zover krijgt dat ze die nieuwe manier van werken omarmen. Veel bedrijven investeren wel in technologie maar niet of nauwelijks in de culturele verandering die nodig is om zo’n overstap tot een succes te maken”, zegt Hageman. “Mensen moeten immers wel anders gaan werken met de cloud dan ze daarvoor deden. Daarom is juist die adoptie een belangrijk onderdeel in  onze dienstverlening”, weet Hageman. INTO begeleidt klanten volgens Hageman bij die digitale verandering. “We helpen bedrijven in hun reis naar digitale communicatie-oplossingen en werkomgevingen. We noemen dat de ‘local touch in a digital world’ dankzij onze franchisenemers. Als je mensen flexibel laat werken, is dat een basis van vertrouwen. Onze klanten sturen daarbij steeds minder op zichtbaarheid  en meer op output. Dat goed inregelen is al een aardige uitdaging”, vertelt Hageman. “Het is ook iets waar alle MKB-bedrijven mee bezig zijn omdat ze nu wel de mogelijkheden inzien die cloud biedt om efficiënt en productief te werken. Andere uitdagingen zijn het op een andere manier met klanten in contact staan en de manier waarop er binnen de organisatie wordt samengewerkt.”

Belang van samenwerking

Die samenwerking is niet alleen binnen, maar ook buiten de organisatie steeds belangrijker. Als INTO bij een nieuwe klant binnenkomt, kan de consultant een zogenaamde Cloud scan uitvoeren om te beoordelen waar de organisatie staat op het gebied van cloud. “Als wij zo’n Cloud scan hebben gedaan, moeten we ons ook altijd afvragen of we het vervolgtraject zelf kunnen of dat we de expertise van partners moeten inschakelen. Zo’n ecosysteem van partners en het samenwerken daarin, dat is een typische startup gedachte die past bij ons en bij deze tijd; niemand kan het meer alleen.” Hageman is dan ook van mening dat de term ‘startup’ geen fase is, maar een mentaliteit. “Wij hebben die startup-mentaliteit omdat we snel kunnen schakelen, zelflerend vermogen hebben en veel samenwerken. Startups zijn heel goed in samenwerken binnen hun ecosysteem, want zij realiseren zich dat zij niet alles zelf kunnen. En dat geldt ook voor ons, ondanks onze omvang. We zijn daarom binnen onze markt continu bezig om partnerships te sluiten die ons uiteindelijk helpen om te leveren wat klanten nodig hebben.”

INTO

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 1-2017]

Lees hier het artikel in PDF