Dcspine: Explosieve groei en buitenlandse expansie

DCSPINE GEWILDE PARTNER VOOR REDUNDANTE CONNECTIVITEIT

DCspine bedient inmiddels bijna twee jaar de Nederlandse markt met innovatieve connectiviteitoplossingen. In een eerder interview met dit magazine vertelde director Jan Michiel Berkel dat de doelstellingen voor het aantal klanten in het eerste jaar ruimschoots zijn overschreden. De eerste vraag van dit gesprek was dan ook of het bedrijf die groei heeft weten vast te houden.

 

Het gaat goed met DCspine, zegt Berkel bij de start van het gesprek. “We hebben een business development team opgezet om de groei te kunnen bijbenen. Die collega’s houden de markt goed in de gaten en staan in contact met klanten en leads.” Over het aantal klanten is Berkel open. De groei die DCspine in 2018 realiseerde, heeft dit jaar doorgezet. Sterker nog: de groei van het aantal klanten is flink toegenomen. Het klantenbestand is in een half jaar tijd verdubbeld.

Klanten

DCspine bedient meerdere IT-sectoren. De eerste groep bestaat uit Cloud & Managed Service Providers. Die groep is fundamenteel voor de groei van DCspine. Die partijen concurreren onderling, maar het is ook een sector waar iedereen elkaar kent en met elkaar zaken doet. Dat leidt tot instroom van nieuwe klanten die lovende verhalen over de flexibele connectiviteitsdiensten hebben gehoord en er zelf ook gebruik van willen maken.

Datacenters vormen de tweede groep klanten. In dat marktsegment heeft DCspine vorig jaar een flitsende start gemaakt. Inmiddels zijn praktisch alle toonaangevende carrier-neutrale datacenters in Nederland klant en partner. Tot slot levert DCspine ook aan internetknooppunten. DCspine heeft de grootste en bekendste als klant.
Spinnenweb De groei van DCspine komt door nieuwe klanten die SxC (Secure Cross Connect) afnemen en bestaande klanten die meerdere SxC’s afnemen. Volgens Berkel worden steeds meer diensten afgenomen omdat de business van met name de providers steeds complexer wordt. De klanten van providers maken massaal gebruik van cloudtoepassingen. Ze hebben daarvoor toegang tot cloudplatformen in binnen- en buitenland nodig. Dat dient voor kritische applicaties bij voorkeur niet via het publieke internet te gebeuren. Serviceproviders reageren daarop door de gevraagde connectiviteit te leveren. Dat is niet alleen goed voor de klant die daar om vraagt. Dedicated opritten naar cloudproviders gelden als een concurrentievoordeel. Connectiviteit wordt steeds belangrijker, providers worden meer en meer de bouwers en beheerders van complexe spinnenwebben van connectiviteit en clouds. Het fundament daarvoor wordt door DCspine geleverd en dat verklaart deels de explosieve groei van klanten en het aantal afgenomen diensten per klant.

Redundantie

De groei bij DCspine wordt ook gedreven door de uitbreiding van het portfolio. Berkel: “Ons eerste aanbod was gebaseerd op enkelvoudige verbindingen. We horen van onze klanten dat zij vaker te maken krijgen met zwaardere connectiviteitseisen van hun eigen klanten. Een steeds meer voorkomende eis is bijvoorbeeld redundantie. De bedrijven die zaken doen met onze klanten zijn in toenemende mate 24/7 afhankelijk van de connectiviteit. Ze kunnen het zich eenvoudigweg niet permitteren een paar uur onbereikbaar te zijn voor de eigen klanten en opdrachtgevers. Daarom staat redundantie hoog op hun agenda.”
Redundantie betekent dat de infrastructuur dubbel is uitgevoerd. Mocht er ergens een kink in de kabel komen, dan draait de dienst gewoon door over de back-up-infrastructuur. Dat voorkomt een hoop stress en geeft techneuten de ruimte en rust naar de oorzaken van de storing te zoeken en die op te lossen.

Jan Michiel Berkel

Dubbele connectiviteit betekent normaal gezien echter ook dubbele kosten. De slimmigheid van DCspine zit erin dat het een methode heeft bedacht om dubbele connectiviteit aan te bieden, zonder daarvoor dubbel te moeten factureren. Redundant SxC is net als de andere diensten van DCspine door de klant zelf te schalen en aan te passen aan zijn actuele connectiviteitsbehoefte. De belangstelling hiervoor bij klanten is zeer groot. De één gebruikt het als betere verbinding met andere data- centers, anderen hebben één of meerdere van de grote cloudproviders als bestemming. Beide opties zijn voor DCspine eenvoudig te realiseren. “De markt vraagt om zo hoog mogelijke beschikbaarheid met zo min mogelijk single point of failures. Zulke risico’s nemen kan écht niet als het volume en de afhankelijkheid van de business van het verkeer toeneemt”, zegt Berkel.

In tegenstelling tot de reguliere SxC-diensten vergt redundantie ook een inspanning van de klant. Er is extra hardware nodig en het netwerk moet geschikt worden gemaakt om via verschillende paden te communiceren. “Voor de provider is het een kwestie van tijd en planning. Kennis is tot nu toe nog nergens een bottleneck geweest. Als aan de klantzijde de juiste stappen zijn gezet is redundantie via DCspine makkelijk en snel te realiseren. Tegen een geringe investering kan een bekend en groot aantal risico’s worden afgedekt”, aldus Berkel.

De grens over

Er was al langer sprake van en nu is het tijd om de plannen uit te gaan voeren: DCspine gaat de grens over. Het bedrijf heeft recent bekend- gemaakt de Belgische markt te betreden. Volgens Berkel is er al langer vraag vanuit België en de eerste klanten hebben zelfs hun diensten al live gebracht. “De vraag van lokale datacenters en marktpartijen is veelbelovend. Verder is er bij DCspine vraag van providers in Nederland naar verbindingen naar België. De business wordt vanuit Nederland geleid. We vertrouwen daarbij op een lokaal partnernetwerk en de bestaande organisatie van Eurofiber in België.”

Infosecurity beurs in Utrecht

Berkel blikt aan het eind van het gesprek nog een keer terug op de afgelopen periode. “We zijn elke dag weer positief verbaasd over de snelheid waarmee we groeien en de feedback van bestaande en nieuwe klanten. De timing, het portfolio en natuurlijk het team: het is een schot in de roos geweest. Aan het einde van dit jaar, tijdens de beurs Infosecurity in Utrecht, zijn we twee jaar jong. We staan daar met een eigen stand om klanten en prospects te ontmoeten en zullen dan ook kort terugblikken op de eerste succesvolle twee jaar.”

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine 2019, nummer 6]

Lees het artikel hier in PDF