ColoCenter klaar voor de toekomst dankzij Elinex Power Solutions en Huawei

ColoCenter in Zoetermeer biedt verschillende datacenterdiensten aan. In een datacenter is de energievoorziening vanzelfsprekend zeer belangrijk. En dat geldt natuurlijk ook voor de noodstroomvoorziening. ColoCenter heeft deze onlangs compleet laten vernieuwen. ChannelConnect sprak hierover met Alexander Lantink, directeur van ColoCenter.

 

 

Duurzaamheid, veiligheid, continuïteit. Dit zijn de kernzaken waar ColoCenter voor staat, zo staat op de website van ColoCenter te lezen. Voor continuïteit is een goede noodstroomvoorziening een zeer belangrijk punt. In het pand van ColoCenter was uiteraard al een noodstroomvoorziening aanwezig.

In principe kan een dergelijk systeem, afhankelijk van de belasting, meer dan tien jaar mee. Het systeem was echter door de fabrikant EOL (End of Life) verklaard en dat leidde tot de situatie dat onderhoud en uitbreiding op termijn in het geding zou kunnen komen. Alexander Lantink, directeur van ColoCenter, liet de keuze vallen op Huawei: “Met een modulair noodstroomsysteem van Huawei kan ColoCenter een efficiency van 96 procent bij een belasting vanaf 40 procent behalen. Daarnaast is het systeem gemakkelijk te onderhouden. Wat ons aansprak aan de Huawei-oplossingen is dat ze goed schaalbaar zijn en dat het mogelijk is kleine modules van 40KW toe te voegen.”

ChannelConnect-ColoCenter-team
Bloemen en champagne bij de opening van ColoCenter. Met de bloemen links is Alexander Lantink, directeur van ColoCenter

Via Huawei kwam ColoCenter in contact met Elinex Power Solutions uit Ridderkerk, de enige Vallue Added Partner van Huawei voor dergelijke systemen in de Benelux. Elinexaccountmanager Xander van Rootselaar nodigde ColoCenter uit voor een bezoek aan het eigen democenter. “Het was verhelderend en indrukwekkend om in de demoruimte te zien wat de systemen echt kunnen en hoe makkelijk het onderhoud is”, vertelt Lantink. “Van Rootselaar en zijn collega’s hebben bijvoorbeeld laten zien dat de UPS-modules in online bedrijf te vervangen en uit te breiden zijn. Hiervoor hoeft geen extern personeel te worden ingezet. Ook de werking en mogelijkheden van de software voor de Huawei-noodstroomoplossingen die nodig is voor lokale en externe monitoring is uitgebreid gedemonstreerd.”

Klaar voor de toekomst

ChannelConnect-ColoCenter-front-buildingVervolgens heeft ColoCenter de beslissing genomen Elinex de bestaande systemen te laten vervangen voor een Huawei-oplossing. Omdat de maximale capaciteit van het nieuwe systeem groter is dan wat er stond, heeft men de bekabeling naar de hoofdverdeler en de zekering aangepast. Lantink: “Het bestaande systeem was op 120kW per UPS berekend en we weten dat de nieuwe Huawei veel meer dan dat aankan. Hoewel we op dit moment aan die 120kW voldoende hebben is wel duidelijk dat we op termijn gaan uitbreiden. Dat is dan heel eenvoudig te realiseren zonder dat we nog de hoofdverdeler moeten aanpassen. We zijn wat dat betreft klaar voor de toekomst.”

De gescheiden ruimte in ColoCenter waar de UPS staat, is voor de vervanging van de systemen verder niet aangepast. “De ruimte hebben we ooit gedimensioneerd op de footprint van vijf systemen van de vorige leverancier. We verwachten nu dat we aan maximaal vier systemen van Huawei voldoende zullen hebben”, zegt Lantink. “Aan dat soort verschillen zie je toch wel dat er in de loop der tijd, zeker door Huawei, vorderingen zijn gemaakt. Ook bij UPS’en geldt duidelijk dat het naast beter ook kleiner kan. We hebben nu twee modulaire systemen geplaatst”

Verantwoord hergebruik

Omdat het om een vervanging ging, moest het bestaande systeem worden afgevoerd. Lantink is gevraagd hoe dat in zijn werk ging. “Dat was uiteindelijk heel makkelijk. Ik had dat zelf kunnen laten afvoeren. Verkoop was voor ons geen optie. Ten eerste is dat onze business niet en ten tweede is een dergelijk systeem tweedehands weinig meer waard. Maar Elinex heeft zich er over ontfermd.” Van Rootselaar licht dat op verzoek van ChannelConnect nader toe. “Wij ontzorgen een klant waar we kunnen. Het ging hier om een systeem dat weliswaar EOL is, maar waarvan de batterijen nog steeds een zekere capaciteit hebben. Omdat wij meerdere merken voeren en onderhouden kunnen wij het geheel of de onderdelen een goede bestemming geven. Die oude UPS is niet overbodig maar krijgt een andere bestemming, verantwoord hergebruik dus.”

Wat merkten de klanten

De onvermijdelijke vraag die Lantink gesteld moet worden, is of zijn klanten gemerkt hebben dat de UPS-systemen zijn vervangen. “Nee, er is geen downtime geweest en de toegang tot het datacenter was evenmin in het geding. Door de gedegen planning vooraf heeft de uiteindelijke bouw en plaatsing van de Huawei-systemen op locatie ongeveer twee dagen gekost, dat was inclusief het vernieuwen van de bekabeling en het aanpassen van de hoofdverdeler.”

Lantink vervolgt: “Eind oktober hebben we met Elinex nog enige ruchtbaarheid gegeven aan deze voor ons belangrijke stap. We hebben namelijk niet alleen de noodstroomvoorziening aangepast, er zijn ook nog wat andere zaken veranderd. We hebben daarom de pers en klanten uitgenodigd en verteld wat wij allemaal de afgelopen periode hebben gedaan zonder dat iemand daar wat van heeft gemerkt.”
Aan Lantink is ten slotte nog gevraagd of hij in een paar woorden de samenwerking met Elinex kan omschrijven. Hij heeft spontaan drie punten paraat: “Vlot, vakkundig en goed voorbereid.” Dat zijn pluspunten waar Elinex trots op mag zijn. Voor Elinex is ColoCenter een showcaseklant, zoveel is wel duidelijk. Het is een datacenter met een noodstroombehoefte en vervangingsvraagstuk dat ook elders in deze en andere sectoren voorkomt.

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine, nummer 8]

Lees het artikel hier in PDF