Waarom blijven klanten van datacenterdiensten zo hameren op Amsterdam? Hoe wijs zijn klanten tegenwoordig? Wie is nou eigenlijk de expert? Wat voor effect heeft de stroomprijs nou nog op de concurrentie binnen Europa? En wat gaat Brexit teweeg brengen? Het zijn allemaal onderwerpen die negen hoofdrolspelers in de Nederlandse datacentermarkt onder leiding van redacteur Michiel van Blommestein op 24 mei tijdens de Datacenter Summit op het rustieke Huis Oudegein in Nieuwegein de revue lieten passeren.
De opzet van deze summit, alweer de derde die ChannelConnect dit jaar heeft georganiseerd, is eenvoudig: zet enkele prominenten uit de markt aan tafel en laat de discussie losbarsten in een ontspannen setting. Met vertegenwoordigers van Colt Technology Services (Ben Timmer), Claranet Benelux (Jeff Scipio), NL-DC (Gert-Jan Huizer), Maincubes (Frank de Fremery), het Enschedese datacenter InterDC (Roland Kamphuis), het nog in ontwikkeling zijnde DC Valley (Vincent Wammes) en Alticom (Robin Verlangen) zat een dwarsdoorsnede van de markt aan tafel.
Het is meteen duidelijk dat de datacenterpartijen positief zijn over de positie die Nederland heeft verworven in Europa. “We hebben heel veel hoogwaardige faciliteiten, met AMS-ix, en daardoor heel hoogwaardige klanten”, zo merkt een van de deelnemers op. De vraag is echter hoe de klanten dat zien. Zij zijn hoe dan ook wijzer dan een aantal jaren geleden. Hoewel de eis van sommige klanten om hun data te willen plaatsen in datacenters die zich liefst boven NAP bevinden bij sommige deelnemers op wat irritatie kan rekenen, is er ook begrip voor de risicoanalyses. Bovendien zijn klanten ook op andere punten steeds scherper. “Eigen infrastructuur, eigen fiber, redundant, in eigen gebouw, eigen carrierroom, enzovoorts. Daar klappen klanten voor.” Betweterigheid en arrogantie (“Ik weet wel hoe het moet”) is daarbij een doodsteek.
Toch heeft Nederland duidelijke voordelen ten opzichte van de concurrentie. Relatief lage PuE-waardes en projecten die duiden op groen ondernemen bijvoorbeeld. Minder concurrerend is Nederland aan het worden als het gaat om de stroomprijs.
De levendige, inhoudelijk scherpe, maar altijd gemoedelijke discussie moet uiteindelijk één vraag beantwoorden: is Nederland nog steeds een echt datacenterland? Het knooppunt, de goede beheersing van de Engelse taal, de neutrale positie als ‘niet Duitsland, niet Frankrijk’ en de ouderwetse ‘VOC-mentaliteit’ maken dat het antwoord een duidelijk ‘ja’ is van alle deelnemers. Maar op de vraag of Nederland echt een unique selling point heeft, zijn de meningen verdeeld.
Een volledig verslag van de ChannelConnect Datacenter Summit 2017 verschijnt in de komende editie van het Datacenter & Cloud Dossier, dat deze zomer uitkomt.