Zakelijk internetbellen & UC zitten in een stroomversnelling

Zoals op veel andere terreinen is ´digitaal´ ook in de telecommarkt inmiddels de norm. Telecomoperators zien het aantal fysieke vaste lijnen gestaag afnemen ten gunste van de flexibiliteit van ‘bellen via internet’, zowel vast als mobiel. Die markt groeit de komende jaren met gemiddeld 30 procent, zo becijferden de deskundigen van ABN AMRO begin dit jaar in een van hun ´Insights´-rapporten. Naast internetbellen worden chatten en communiceren via apps steeds populairder en dus zijn telecomproviders naarstig op zoek naar mogelijkheden om hun dalende inkomsten uit spraak met nieuwe verdienmodellen en oplossingen rondom data te compenseren.

Gelukkig speelt (tele)communicatie in het bedrijfsleven nog steeds een uiterst belangrijke rol, zowel voor één-op-één gesprekken als voor teleconferencing en samenwerken. Breedbandinternet heeft het telecomgebruik van consumenten veranderd. Maar digitalisering en innovatie staan in vrijwel alle sectoren hoog op de agenda en dus volgt de zakelijke markt met enige vertraging de omslag die in de consumentenmarkt al heeft gemaakt. Traditionele telecompartijen hebben het lastig om de ontwikkelingen bij te benen. Zij moeten met lede ogen aanzien dat nieuwe en innovatieve aanbieders met oplossingen en diensten komen die en resellers en hun klanten helpen om ook op het terrein van VoIP-tijdperk de digitale transformatie volledig te benutten. Het draait om het vergroten van de efficiency van gesprekken en, in het verlengde daarvan, de klanttevredenheid op een hoger plan te brengen dankzij de intelligente koppeling met bedrijfs- en klantondersteunende applicaties. Daar komt nog bij dat ISDN vanaf 2019 verleden tijd is en dat er nog duizenden bedrijven op zoek moeten gaan naar een alternatief. VoIP gooit bij die transformatie zeker hoge ogen en biedt channelpartners, zowel telecomresellers als IT-partijen, volop kansen.

Kansen zijn en komen er ook voor resellers die zich toeleggen op het leveren van security-oplossingen en IoT, die samen met telecom de focusthema´s zijn voor de wintereditie van ChannelConnect LIVE, op 29 november a.s. in De Fabrique in Utrecht. Met de lessen van de eerste editie in gedachten, is de formule verder aangescherpt. Zo is het ochtendprogramma met een aantal kennissessies uitsluitend voor resellers toegankelijk en loopt via de lunch over naar de expo in de middag die ook voor eindgebruikers en andere geïnteresseerden toegankelijk is. Zo wordt hard gewerkt aan een aantrekkelijk en gevarieerd programma waar de uitwisseling van ervaringen en netwerken met vakgenoten en klanten centraal staan, zoals het een ‘kennisplatform voor ICT-businesspartners’ betaamt.

Reageren?

pim@channelconnect.nl @pimhilferink

[Dit artikel is eerder gepubliceerd in ChannelConnect magazine nummer 7-2017]

Lees het artikel hier in PDF